Önskas lite expertishjälp, Gravid platys?
Jag tror platyn är gravid, guppen är helt klart gravid!
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
*guppyn
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
fel, sorry, så van vid att skriva Guppy till allt x.x
Tycker båda ser ut att ha yngel i magen, den med med svart fena ser ut att vara rättså nära yngling om det inte är så att du matat precis innan du tagit bilden, för då kan de ha samma fyrkantiga form på magen:) På den ljusa platyn borde det vara lätt att se ögonen på ynglen som små svarta prickar, det är därför lättare att bedömma när en ljus Platy ska föda:) Om du är intresserad av när de ska föda så kan du kolla ovanifrån på dom, är de nära så börjar de se runda ut ovanifrån också och som sagt har en mer fyrkantig form på magen från sidan:)
Det kanske är från individ till individ men mina fembandsbarber brukar äta upp mina Platy yngel!
Okej.. då kanske det är bäst o skaffa en sån då kanske :D
Nej, köp ingen yngelkasse !
Förstår inte varför folk köper yngelkassar? Det är ju bara för att stressa upp honan och helt i onödan. Försök att skapa en miljö som gör att de starkaste överlever som t ex ha någon bra flytväxt som t ex hornsäv eller ha javamossa som de kan gömma sig i.
Levandefödare fiskar föder yngel väldigt tätt så man behöver inte vara orolig för att inte få några överlevare. 😉 Hoppas det blir fina platys!
Det bästa är att låta dem föda i akvariumet, tillräckligt med gömställen så de vuxna inte kommer åt dem. De starkaste brukar överleva :)

Måste ju bara säga att du har sjukt bra bilder, hur lyckas du? Mina Svärdbärare blir bara suddiga streck! Tar iof med mobilen. Jag låter mina gå kvar och yngla direkt i akvariet. Har bara Svärdbärare där i. Överlever ungefär två-tre från samma kull, vilket är ganska så lagom. Började med tre honor och en hane i november och nu börjar det snart bli läge att fundera på att göra sig av med en del yngel. Har ett 200 liters akvarium. Lång vallisnera och lite flytväxter ger ynglen bra skydd. Mina Svärdbärare tycks vana vid att ha yngel runt sig nu. I början jagade de och åt gärna ynglen, nu börjar de bli rätt ointresserade av dem.
Okej, tack alla för svaren :)
Då har jag bestämt mig att inte skaffa yngelkasse =)
vill inte stressa dom i onödan..
Skickar med en bild på akvariet 🙂
Tack HeidiH, Använder en systemkamera, dock har jag inte så ljuskänsligt objektiv så jag måste ställa ner bländartalet , och det resulterar i att fiskarna måste vara mycket stilla =) så dessa är fortfarande lite suddiga :D
Det finns en del bra gömställen föär små yngel där. Du skall se att några kommer att överleva.
Lycka till :)
Tack Rovfisk :)