Bygga lock till akvarium
Halloj allesammans!
Till mitt juwel 125 rio ska jag bygga ett lock mittenlock där jag kommer ha de nya lysrören i. Locket kommer blir lite högre en vad det nuvarande locket är då lysrören är lite höga.
Men det är egentligen inte det viktiga. Kan man använda trä till det eller kan det börja brinna? Då kompaktlysrören blir extremt varma så kommer jag ha en liten fläkt som fixar tillluft.
Så kan man använda trä?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Du kanske kan kontakta den här medlemmen….
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54e99993ce12c471df000d34-hemma-gjort-akvarium-problem-med-furulock?discussions-1
Jag kan tänka mig att det finns vissa risker med att använda trä. Förutom värmen så kommer det också utsättas för en hel del fukt och det är ju inte precis så att det går att impregnera träet för ändamålet.. Möjligtvis om det finns någon typ av lack som man kan dra över för att skydda träet. Det finns ju akvarister som pysslar med att göra egna "back to nature" bakgrunder och där vet jag att det finns något lack som passar för ändamålet. Frågan är väl den i så fall om det tål värme.
Andra alternativ att bygga ramper av, eller att kombinera med ett trälock är Plexiglas, smidigt att borra i dessutom. Diverse takrännor eller liknande material har jag också setts användas för egen byggda ramper med goda resultat. De blir däremot en vågig design på dem, men det kanske går att bygga in i ett slätt lock om man vill ha det?
Medarbetare på akvariefisk ifokus