Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 3739 ggr
Hells Angel
0

Äppelsnäckor olagliga?

Är äppelsnäckor olagliga eller vad? Dem är ju typ omöjliga att få tag på!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Lizelda
0

Om jag förstått det rätt så är det olagligt att köpa och sälja men inte att inneha

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hells Angel
0

Men vaaaaa? Hur ska man kunna ha dem när man inte får köpa dem???😭

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

CaptainBunchie
3

Äppelsnäckor är tyvärr olagliga att köpa-sälja eller ja, överhuvudtaget ha dem utanför akvariet.
De som redan haft äppelsnäckor innan det blev olagligt får dock behålla dem, bara de inte säljer eller omplacerar dem.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lizelda
0

Om man ägde dem innan förbudet kom så kan man det, annars får man hitta någon som säljer ändå men det är lite svårt då man inte får skriva öppet här t.ex och söka eller sälja dem. Så är det även i de flesta akvariegrupper på facebook och andra forum.

Hells Angel
1

😭Dem som e så söta😭💔😭

Lizelda
0

Visst är de :)

[Udoon]
0

det har ju kommit någon ny snäcka nu som ska vara bra, men jag kommer alls inte ihåg vad den heter🤔 någon postade om den här för ett tag sen.

Draken
0

#7 Är det Trap-door du tänker på ;)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54b4e4948e0e7460c000180f-trap-door-snacka-viviparus-malleatus

Den är mycket effektiv, men inte alls lika söt och färggrann som Äpplena ;)

Det finns ju också posthornsnäckor, om du är ute efter effektiva städare :) De är ju färggranna,  inte lika stora som äpplena, men de kan vara söta de med ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Udoon]
0

#8 ja den var det. gillar själv postisarna men den där lät ju som en supersnigel😃

Hells Angel
0

😭

Rafflan
0

varför är äppelsnäckor förbjudna? :O

Mundis
0

#11 De är förbjudna i EU för att en släkting till dem käkade upp risodlingar någonstans (Kina?).

[EvelinaL]
1

#12  Jag har för mig att det var i Spanien där de förstörde odlningar.

wille_wille
1

#12 De käkade upp en risodling i Spanien, därav förbudet inom EU.

Beslutet ska dock ses över senast i slutet på februari och jag har skickat in en namninsamling mot förbudet, vet även att det är fler som har jobbat för att förbudet ska försvinna.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

javetinte
0

Vad händer om man säljer dom då?

wille_wille
0

#15 Jag egentligen ingen bryr sig så mycket om förbudet så troligtvis ingenting. Jag har inte hört att någon har blivit straffad och inte läst någonstans heller vad straffet skulle vara isåfall, men jag skulle tro att de beslagtar och avlivar snäckorna samt att du får böter.

javetinte
0

Alltså om dom inte kommer på en mitt uppe i försäljningen så kan dom ju inte riktigt bevisa något heller antar jag..

wille_wille
0

#17 Troligtvis inte, men det beror ju på hur man har köpt/sålt också.

Om vi säger att du köper snäckor och de får reda på det och sedan råkar se den här tråden så skulle nog det kunna räknas som bevismaterial.

Men som sagt så är nog risken att åka fast mycket liten.

theraphosa
0

Filopaludina martensi är ett alternativ till äppelsnäcka. Väldigt fina och enkla

[Jens]
0

… eller japanska trap-doors vilket jag är otroligt nyfiken på . Skulle gärna vilja ha dem själv. Någon som har ?

Hells Angel
0

Men vaaaaaa? Varför förbjuda dem för att dem åt upp en risodling i SPANIEN? Jag kommer ju liksom inte åka ditt och släppa ut några så att dem äter upp fler odlingar!?!?!😡 Och vad jag undrar, är det bestämt att dem kommer vara förbjudna eller kommer dem kanske ta bort förbudet?

wille_wille
0

#21 För att de gjorde så pass stor skada så att EU beslöt att belägga hela släktet med spridningsförbud. Förutom skadorna på risodlingen så tillkommer saneringskostnader osv. och för att det inte skulle upprepas så förbjöd dem snäckorna.

Eftersom det var ett akutbeslut så ska man därför se över det senast 28 februari i år. Efter det får vi se om de kommer fortsätta vara förbjudna eller om de lättar på förbudet.

Hells Angel
0

Men kommer dem inte utrotas annars?…🤔

Lizelda
0

Det är liksom det som är grejen, för att förhindra att det händer igen

wille_wille
0

#23 Precis som #24 säger så är det väl det som är meningen, dock kommer de (förhoppningsvis) leva kvar i det vilda där de härstammar ifrån vilket inte är Europa.

Leon1973
3

De är förbjudna för att de överlever och kan föröka sig i vårt klimat, de kan orsaka stora skador på växtlighet i sjöar och vattendrag, inte så svårt att förstå varför de är förbjudna då.

http://www.jordbruksverket.se/5.5125de613acf69a0f680002731.html

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Draken
4

#20 Jag har vuxna Trap-doors som jag hoppas skall föröka sig snart, de föder ju levande ungar så de blir rätt så snabbt leveransklara :) kan hojta till om jag ser småttingar. vet i dagsläget inte om jag har olika kön på dem dock, fick hem dem för några dagar sedan ;)

#26 Det var inte P.diffusan som åt upp risodlingen i spanien, det var deras större växtätande släkting P. bridgesii eller om det var P. canaliculata (kommer inte riktigt ihåg just nu). Dessa är bra mycket större än våra äpplen också.

Diffusan, som vi har i våra akvarium, äter inte växter. Mina går i tätplanterade akvarium, och de har aldrig rört en enda växt. Dessutom så kräver de minst 25 grader i vattnet, så de kan omöjligt överleva vintermånaderna och föröka sig här i norden. Knappt nog sommarmånaderna.

Jag hoppas verkligen de häver, eller åtminstone släpper på förbudet. Så iallafall Diffusan blir laglig igen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
2

Det är det här som gör mig förbannad att inte jordbruksverket inte har den kunskap som de borde ha.

Pomacea Diffusa har inte tillräcklig radula för att kunna äta växter och inte heller Pomacea Bridgesii. Den som verkligen äter växter är Pomacea Canaliculata.

De populära äppelsnäckorna som man har i norden är Pomacea Diffusa.

Tänkte bena ut frågetecknen här lite 🙂

Draken
0

#28 tack för att du benade ut det för mig Jens :) Var osäker vilken av dem det var, men det var alltså Canaliculatan.

jag har som sagt Diffusa, ganska många också både vuxna och bäbisar och de akvarium de går i är tätplanterade djunglar, har aldrig någonsin varit med om att de äter på växterna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Taggeman
1

#26 På den länken så finns det det frågor o svar. Den länken fungerar inte nu men där fanns det mer skrivet om äppelsnäckor som bena ut det är med olika arter o akvariets äppelsnäckor o också att dom inte kunde överleva i vårat klimat, även att ett nytt beslut i frågan skulle tas.

Tydligen vart det obekvämt så länken/svaren blev borttaget.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

sauk1
0

Trist. Nu är förbudet förlängt av EU :( Ingen lyssnar.

mimåne
0

Va? Är det?? Var hittar du informationen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
0

#33 😕

Hells Angel
0

NEEEEEEEEEEEEEEEEJ VAAAAAAAARFÖÖÖÖÖÖÖR?!?!?!

Fjordell
0

#35 Det har kommit ny information, beslutet är tydligen inte taget ännu.

Du kan alltid följa uppdateringar kring ärendet i den här tråden: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5432db1bce12c402d2005d8e-protest-mot-appelsnacksforbudet?discussions-1

Draken
0

😢

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Hells Angel
0

😭

Zahara
0

Hur vet man att växterna man säljer är snäckfria?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Hells Angel
1

Juuusteeeee, nån kanske "råkar" sälja en växt med små snäcklingar på…😛

Rafflan
1

#39 det är inte olagligt att sälja snäckor, och dem snäckor som kan komma med växter är ohyresnäckor. Det är olagligt att sälja just äppelsnäckor.

Zahara
0

Jo jag förstår att det är äpplena so är olagliga men om jag nu säljer eller ger bort växter från mitt kar hur kan jag garantera att dem är snäckfria?

wille_wille
0

#42 Enda sättet att garantera det är nog att inte ha några snäckor alls i akvariet man ska sälja växter ifrån. Man kan ju försöka plocka bort synliga snäckor och doppa växterna i kolsyrat vatten men det är inte helt säkert att alla försvinner ändå.

mimåne
0

Äppelsnäckan lägger dessutom sina ägg ovanför vattenytan där de också kläcks. Ska de följa med växterna är det alltså små snäckbebisar och de brukar man kunna se.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Zahara
0

Vad bra och veta :) har äpplen i ett av Karen så OM man skulle sälja el bytta växter e det ju bra och veta hur man kan förhindra bebisarna att smita med!