Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1176 ggr
Luis_felipe
0

Inspiration till SA ciklider

Hello! Tänkte be er som orkar som har Sydamerikanska Ciklider att lägga upp bilder på era kar här då jag börjat tröttnat lite på mitt kar och söker lite ny inspiration :) Lägg gärna upp bilder i kommentarfältet och skriv med hur stort kar det är och kanske lite om vad det är för växter och så :)

mimåne
0

Är det inte bättre att vända på steken? Du kommer med en bild på ditt akvarium och vi med inspiration om hur vi skulle inreda det? ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
1

hmm så kan man ju också göra :) Laddar upp en bild senare!

Luis_felipe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ser det ut just nu, jag har med röd sten nu som du ser till höger och den vita stenen är redan borttagen eftersom att den inte passade in alls. behöver också nya växter…

mimåne
0

Är du sugen på att göra om det mesta eller vill du bara fylla på med lite mer på det som redan är?

Jag kan se potential här, jag tycker din sand är fin, du verkar ha en fin färg på ljuset och den större roten till vänster gillar jag. Den + de röda stenarna får mig genast att tänka på en bild från ett av tropicas akvarium. Här hittar du det: http://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout10/4851

Annars kan jag hålla med dig om att mer växter skulle göra gott. Du skulle också behöva knipsa av bladen på echinodorus plantan som ruttnar.

Luis_felipe
0

Plantan håller på att återhämta sig nu för att den började tyna bort i mitt 300L men jag ska byta till helt nya fräscha växter istället, tycker inte att de än passar in… Din växt men den passar bara inre… Och jag är redo att göra om allt i karet!

mimåne
0

Då tycker jag först att du ska kasta den där bakgrunden! Hehe ;) Byt till en helfärgad t.ex svart istället. Det blir så plottrigt och stjäl fokus från själva inredningen med en sån här bakgrund. Vad tror du om det?

Sen är jag nyfiken på vad du har för ljus, ifall att ett växtakvarium skulle passa?

Borhan
1

Håller med minimåne angående bakgrunden, jag var tvungen att fokusera noga för att se fiskar/rötter osv.. Gärna mer växter, ska själv iväg en stund å köpa lite mer växter. Kan du tänka dig att ha en rot som står på höjden? Som fiskarna kan simma in under, det vore nice.

Luis_felipe
0

#7 vill inte ha sanna rötter eftersom att jag har två gibbiceps som kommer åka in i sanna rötter titt som tätt ;/ har funderat på att köpa slim-line bakgrund faktiskt ! Annars passar svart bakgrund? Ljuset är 4x 54w T8 har jag för mig

Borhan
0

Ta hellre svart bakgrund isåfall. Jag rekommenderar i vilket fall lodräta rötter. Jag är själv ute efter det. Men du kanske inte har behov av det då jag inte ser några Påfågelciklider eller chokladciklider i din burk. Det lilla jag hunnit lära mig om fiskar är att dessa två arter uppskattar sånt.

[Tinitusan]
0

vad menar du med sanna rötter? har du malar i karet måste du riktiga rötter då de behöver cellolusan =)

mimåne
0

Jag röstar också för svart bakgrund. Det är ju också billigare och att spara pengar är kul! :)

Med den belysningen du har så måste du ju ha massor med växter! Men men. Jag antar ju att det blir svårt med tanke på att du säger att du inte kan ha ens rötter med gibbiceps.. Hur ska det då gå med växter? :/

Luis_felipe
0

#9 Nej jag har ingen av dessa arter så att just sådanna rötter är ingen måste :)
#10 Det jag menade var att jag inte vill ha en massa rötter som ligger lite här och var eftersom att gibbicepsen inte ser nånting och konstant kommer åka in i dem :/ Speciellt nu när det börjat bråka rätt så mycket :/ Jag har ju som du ser flertal rötter i karet som de kan gnaga på :)

#11 Jag kan ha rötter men inte överallt som de kan simma in i. Kan heller inte ha nå fjuttväxter! Med mina vallisar så har jag fått knyta skotten på en sten som jag sedan får gräva ner i sanden, om jag inte knyter fast dem så virvlas de upp på nån timme bara!

Precis som du säger så behövs det mycket växter till belysningen och det är därför jag är på jakt efter lite förslag på växter :) Mina anubias ser så fula ut pga att de fått för mycket ljus och fått alger som inte går bort… Jag har ju liksom inte så många ställen i karet där ljuset är dämpat heller där de kan trivas. Jag ska beställa hem lite vallisar idag i alla fall!

Tycker ni att jag borde ha fler mörka stenar eller ska jag bygga vidare på rött?

idaaforsling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ursäkta för kass kvalité på bilderna, men såhär ser iaf mitt scalarekar ut :)

mimåne
0

Men då kanske flytväxter är lämpligt? Och växter med stora kraftiga rotsystem som t.ex echinodorus?

Luis_felipe
0

echinodorus har jag haft och det gick bra tills jag fick algutbrott och fick kasta växten. Är inget fan av flytväxter då jag tycker att det ser så mörkt och dystert ut i karen då :/ Vill ha mer ljust. Kan sträcka mig till att ha vallisar som ligger lite över ytan men annars vill jag helst ha öppet.

usvead
0

#13 Vad är det för växt som flyter uppe till vänster?

mimåne
0

Problemet är ju det att du behöver någon snabbväxande växt för att hämma algtillväxten och eftersom att dina gibbiceps kommer köra över sådana så är flytväxter ett bra alternativ. Om du vill undvika alger. Pest eller kolera?

idaaforsling
0

#16 Det är Cryptocoryne Aponogetifolia :)

Luis_felipe
0

#17 går det att ha flytväxter med dessa stora ciklider då? Mina papegojciklider sliter och drar i alla växter jag sätter i? Jag har:
Papegojciklider x2 10cm
Guldsömmar x3 Hane 18cm Honor 11cm
Black Ghost x1 ca 11-12cm
Frontosa x1 20cm

Där är de fiskar som jag tror kommer slita sönder flytväxterna men det kanske är värt ett försök! Tror ni att dessa kommer tolerera det?

Kan tillägga att frontosan är felplacerad medvetet. Han slutade äta och vart jättemager i mitt Malawikar så att jag vart tvungen att testa att sätta över honom i karet med SA cikliderna för att se om han skulle få tillbaka aptiten vilket han har fått och han har börjat att äta upp sig nu :)

mimåne
0

Jag tycker det är värt ett försök iallafall :)