Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1453 ggr
Sara97
0

Vita prick eller vad??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena slöjstjärt har det här och har haft ett par dagar. Han har det endast på stjärtfenorna och de är jätte yttepytte små vita prickar. Inga andra fiskar har detta…vad kan det vara?? Om det är vita prick borde inte de då vara på det andra fenorna och inte minst de andra fiskarna??

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Jag vet inte om det här är någonting alls. I mina ögon ser det inte ut som något avvikande från en normal Slöjstjärt. teckning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sara97
1

Ja så kan det va. Men när man e nybörjare tycker jag det är bättre att fråga än att avstå… :) det är bättre med lite onödiga frågor än en död fisk….

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

Det är klart att du ska fråga för det kunde ha varit värre.

billy_klara
1

Om det är vita prick så kommer alla fiskarna få det inom någon dag. Oftast ser man kanske 4 prickar på en fisk, 3-4 dagar senare har alla det och 15-20 st. Sedan får självklart stressade, undernärda och yngel det lättare, eftersom deras immunförsvar inte är lika bra som en välmående fisks är. Om man medicinerar fiskarna tas ofta vita prick bort, det är en lindrig sjukdom. Men med det kommer ofta andra sjukdomar, ex. fenröta, svamp. Vita prick medicin (jag har bara provat fauna mor vilket funkar) drar ner fiskarnas immunförsvar och då flyger det bara in sjukdomar. Ett tips är att läsa på lite och jämföra din fisk med vita prick drabbade fiskar. Lyck till!🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Fjordell
0

Du behöver inte oroa dig ännu. Men avvakta och se. Är det vita prick, vilket jag inte tror att det är, så kommer det att sprida sig snabbt. Men jag tycker att det ser helt normalt ut. Mina slöjstjärtar kan ibland få liknande små "skador" efter att de jagat runt varandra i samband med lek.

Sara97
0

Okej tack :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Ja det är jätte bra att du kollar upp sånt här Sara97 om du känner dig osäker! Så gör en bra djurägare :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus