Rubingurami tappar färg
Köpte två rubinguramis för ca en vecka sedan tror jag, kanske två. Och upptäckte idag att de tappat färg! Vad kan det bero på?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
att lägga upp en bild är ju bra så man kan se ?
Jo, jag vet men har en dålig kamera och mina fiskar tycker inte ett dugg om att synas framför kameran…
Har de blivit stressade ? de flesta fiskar förlorar färgen under stress.
Kolla vattenvärdena också, har du förhöjd nitrit, så blir fiskarna stressade av det och kan tappa färgen.
Det är väldigt svårt att säga utan blid då det kan bero på många olika grejer…
Djurälskaren 
Jag tänker också på stress. Många fiskar bleknar när de är stressade. Det kan vara många olika orsaker som utlöser stress.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag tror inte de är stressade men vet såklart inte. Ska kolla värdena senare men färgen verkar ha kommit tillbaka lite mer på dem idag i alla fall!
Jag misstänker att det är läppgurami du har (kallas rubingurami i djuraffärerna) och de ska tydligen vara väldigt skygga och vill ha en massa växter att gömma sig bakom, så jag tror också att det kan vara stress. Eller så kanske du har ett annorlunda ljus än de hade i djuraffären (eller var du nu köpte dem)? Sedan är de trichogaster labiosa som jag har sätt på bilder ganska bleka och färglösa, dock bara just rubinvarianten. För det är väl trichogaster labiosa du har?
#7 Enligt personalen så skulle de inte kräva något speciellt förutom bra vatten och täta vattenbyten. Ifall de vill ha mycket växter så kan det absolut förklara det. Och har ingen aning om vad trichogaster labiosa är för någon sort…..
Kan du inte ta en bild? Här är iallafall en artbeskrivning: http://www.seriouslyfish.com/species/trichogaster-labiosa/ Det står colisa labiosa på några ställen efterssom det var vad den hette förut.
Regel nummer 1: Alltid läsa på om fiskarna man tänkt köpa. Innan man köper dem.
Hittar man en fisk i en butik man intresserar sig för så är det inte särskilt jobbigt att plocka fram telefonen och googla på fisken för att se om man har det som krävs.
Har man ingen smarttelefon eller möjligheten att googla på plats så tycker jag att man helt enkelt bör vänta tills man tagit reda på fakta.
Att personalen på djuraffären säger att de inte kräver något speciellt har helt fel. Varje fisksort är olika och har olika krav på vattenparametrar, miljö osv.
Som alla andra säger beror det troligen på stress. Guramis överlag vill helst ha rätt stillastående vatten och mycket växter.
// Sofia