Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 1519 ggr
Spöket
0

Vad har ni för kamera?

Ni som är nöjda med era kameror, vad har ni för märke/modell?

Finns det ngt kit man kan få för under 10Kkr?

Multi vad?

Fjordell
0

Jag fotar med Canon EOS 700D och standardobjektivet 18-55mm + extern blixt. Det kitet får du för omkring 5000 kr, utan extern blixt förstås. Men har man bra ljus kan man få riktigt bra bild även utan blixten.

Spöket
0

Du har inte lust att slänga upp lite bilder? 🙂

Multi vad?

Fjordell
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

#2 Det kan jag absolut göra! 

Här kommer ett bildspel med några färska bilder

Spöket
0

Najs 😃, var de lätta att ta eller var du tvungen att ta typ 30 bilder för att en skulle vara bra? (tänker mest på guppybilderna)

Multi vad?

Fjordell
0

#4 Jag pepprar ofta på mest hela tiden, det beror på vad för fiskar det är. Vissa är ju riktigt bra modeller. Kampfiskar är i regel lättare att få bra bilder på än t.ex Guppy ;) men så mycket ansträngning behövs det faktiskt inte. Det blir kanske 5 bilder per fisk vid samma ögonblick.

Fjordell
2

#6 Jajamen, den billigare saknar bildstabilisator. Jag har det objektivet MED bildstabilisator. Och det är nog faktiskt värt de extra hundralapparna :) men har inte provat det utan, så jag kan inte riktigt säga om det är stor skillnad på de två, men kan tänka mig att man har nytta av stabilisatorn när man fotar fiskar.

GuUuLd
1

Även jag kör canon, har en 60d & en 6d använder oftast 6d när jag fotar i akvarierna. Använder dock aldrig "kitobjektiv", när jag fotar fisk/räkor är det oftast med 100mm macrot i L-serien.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Vovisch nr2
0

Jag har nya Iphone 4S kameran!😎 Så bra skärpa på bilderna! 😟

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

mimåne
0

Jag vill också kunna ta snygga fiskbilder! Men känns lite väl saftigt med 5000spänn bara för fina fiskbilder att visa upp här😐 Tänk vad mycket man hade kunnat göra för dem pengarna inuti akvariet istället!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Jag använder Nikon D5100 och är väldigt nöjd med den kameran :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

billy_klara
1

Jag använder en Canon EOS 550 d, jag är riktigt nöjd över den. Den kostar omkring 7000.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Spöket
0

#8 Det blir liiite dyrare än vad jag har tänkt mig ( kan klassa mig som nybörjare inom fotografering) 🙂

#10 Det ena utesluter inte det andra 😉

Multi vad?

bgtommyalm
1

Att ta bra bilder har mycket lite med kameran att göra oavsett om det är fiskar eller annat som motiv. Om vi tittar lite på att fotografera fiskar så finns det lite tips att ta till sig. De flesta sätter en glasskiva i akvariet så att fisken som är modell bara har ett fåtal centimeter i djupled att röra sig på. Blixt är inte den bästa lösningen av många skäl. En bättre belysning är de LED-lampor för foto/video som numera finns. Ett stort antal LED tätt monterade som den här .  http://www.linkdelight.com/340521501W-CN-126-LED-Camera-Video-Light-for-Nikon-Canon-Sony.html
Det finns och "ringblixtar" med kontinuerlig LED-belysning som kan ha sina fördelar. Ett annat bra tillbehör kan vara  1 eller 2 närbildslinser +1 och +2 kan vara lämpliga. Använder själv en Canon EOS 100D som anses som en instegskamera och den gör ett bra jobb så länge jag sköter mig. De stora problemen brukar vara att fokusera rätt och att få till skärpedjupet och då hamnar vi på avdelningen kunskap igen.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Taggeman
1

Jag har 2 kameror en  Nikon COOLPIX AW100 och en Nikon d5300.

Den här colpix aw100 (nyare modellAW120) kan man ta under vatten med. Det blir bra bilder med den och inte så ömtålig men vill man ha riktigt skarpa bilder så får man gå upp ett steg till större modeller.

Skickar med en bild från colpixen. En Fjärilsciklid.

#8 Är en som tar fina bilder här på tråden. Kolla på hennes foton på akvariefiskar. http://www.iephoto.se/133491528

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Frida B
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Använder Nikon d3100.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[soulkiller]
0

jag kör på  Samsung Galaxy s 5 mobilen :D och Canon EOS1100 D :)