Guppy hanen simmar snett..?
Bilderna verkar ha hamnat snett*
Antingen så är han på väg att lämna fisklivet eller så har han fått problem som t.ex simblåsan eller en hjärnblödning. Då är det bäst att hjälpa fisken på traven för att den ska slippa lida längre. Hur som haver så finns det nog ingen räddning här tyvärr.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Flyter om kring vid ytan är inget bra tecken
har du bytt vatten nyligt..mamma fick samma på en av fiskarna…hon fick rådet att hälla i en viss mängd grovsalt. De var något med saltbalansen i akvariet
Salt kan vara läkande i vissa situationer där ytliga sår och repor förekommer, d.v.s salt kommer inte att vara till hjälp här tyvärr.
Bytte senast förra veckan, och han har inte vart så här länge… :S Så det är bäst att avliva honom antar jag? Kan det (vad det nu är) ha smittat andra fiskar i akvariet?
Och hur 'avlivar' man en sån liten fisk?
#5 mammas fisk blev frisk iaf
#7 jag vet att det låter hemskt och jag har själv aldrig provat det, men när det är så små fiskar kan man avliva den med hjälp av en vass sax. Så man liksom klipper av huvudet, jag vet att det är svårt men då vet man att den dör på en gång och inte lider….
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ah okej, ja man gör vad man måste. Tänkte eftersom dom är så små så är det kanske inte så stor vits att bryta nacken….
bästa sättet att avliva en fisk ska vara att ta en vass kniv och hugga den i huvudet, genom hjärnan, men det lär nog bli svårt på en sån liten fisk. är tydligen skonsammare än halshuggning då den kan leva i några sekunder efter att man avlägsnat huvudet.
Jag använder alltid ett hårt redskap och ger fisken ett hårt slag i huvudet. När de är så här små så mosas hjärnan och fisken dör direkt. Sen slipper man det brutala med sax och kniv.