Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 833 ggr
DjurälskarenEmelie
0

Klarar dem sig?

Hej! Jag ska troligen åka til Indien på påsklovet och ska så vara borta i två veckor, klara sig fiskarna den tiden utan mat? De fiskarna jag har är korsningar endlers/guppy, neontetror och otocinclus plus yngel från endlers/guppysarna! PS, det hel är ett nytt konto, innan hade jag och en kompis The Animallovers!!! Ihop men lösenordet krånglade så vi kapade vars ett istället så jag är samma person som innan bara nytt konto;)

[peter54]
1

Klarar de sig (inte dem)? Nä det är onödigt lång tid. Kan du inte få någon som kan hjälpa dig att mata? Annars får du väl skaffa en sån kaka som de kan äta av under längre tid.

Livandivan
0

Sätt ned en fodertablett, det står på förpackningen hur länge en håller för en viss tid och antalet fiskar.

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

[Udoon]
0

såna där vita klumpar semesterfoder är inte mycket att ha, bästa vore att skaffa en foderautomat, var bara noga med att testa den ett par dagar innan ni åker.

DjurälskarenEmelie
0

Okej! Jo, jag kanske har nån som kan mata dem men det är inte säkert. Foderautomat? Är en sån dyr? Hur funkar en sån? Jag ska också bort under sportlovet en vecka, klara DE sig då?

HeidiH
0

Vart bor du? En vecka ska de klara om akvariet är stabilt och så.

[EvelinaL]
2

Guppys ska ju ha mat minst en gång om dagen så nej. Vill inte vara elak men vet du ingenting om djuren du har? Skaffa en foderautomat, kolla ifall någon kan vara fisk-vakt eller åk inte iväg.

MalinMalvina
1

Mina guppys jag hade i somras klarade sig en vecka utan mat.

[Jens]
0

En vecka max men inte längre klarar sig Guppy utan mat men har man många Guppy och de har fått slåss om maten så klarar de sig inte en vecka. Det bästa vore att du skaffar en som kan mata dem varje dag eller skaffa en foderautomat.

DjurälskarenEmelie
0

#6 asså… Förlåt mig men jo, jag vet om de fiskarna jag har! Jag har aldrig bara intresserat mig om det här med akvarium för bara nåt halvår sedan;) jag har försökt läst på så mycket jag kan och valt endlerserna och ottosarna med omsorg efter att ha läst på zoopet, här och några andra sidor, men neontetrorna och gyppysen hade jag sen innan då jag var lite ner "nybörjare";) #7 #8 ja, jag tror jag skaffar en foderatumat till dem!

[EvelinaL]
0

Okej tyckte bara det var udda att man inte vet det sedan innan. Man ska alltid tänka på ifall man kan åka iväg eller inte och hur man ska lösa det isåfall INNAN man skaffar djur spelar ingen roll ifall det är hund eller en fisk.

[Jens]
1

Emelie, hoppas du inte har tagit illa vid dig för ingen menar något illa utan man bryr sig och om du tycker jag har skrivit något elakt så ber jag verkligen om ursäkt för det är inte min mening. 

Hoppas du får en kul semester och även dina fiskar! 🙂

DjurälskarenEmelie
0

Haha, nejdå:) ingen var otrevlig! Menade heller inte att vara otrevlig, förlåt;) men foderatutomat vad jag förstått att rekomendera(?) #11 tack!

[Jens]
1

Problemet med en foderautomat är att den kräver sin plats så att säga. Hålet måste vara större än vanligt. Du råkar t ex inte ha någon kompis, granne eller släkting som kan tänka sig åka till dig och mata dem varannan dag i rätt mängd.

Tänk på om du får tag i någon så visa hur mycket de ska ge för annars övermatar dom =) Det har jag fått uppleva .. haha! Inte kul att komma hem och se botten full med överflödig mat ;))

DjurälskarenEmelie
0

Nja, ja kanske! Har inte snackat med någon än men jag är inte säker på om jag jan ordna en men jag försöka att hitta någon. Haha, ja jag med! När kompisen har varit hemma hos en ibland så frågar den bara " ååå, snälla kan jag få mata?" Jag svarar " nja…fast bara lite" och så råkar kompisen hälla jättemycket och all mat faller ner på botten. Inte så bra, hihi!

[Jens]
1

Näe, inte alls .. de tror att de är hungriga hela tiden och det är det som är problemet men man får förklara för dem att de är ALLTID hungriga och sedan visar man hur mycket man ska ge. Jag brukar t ex hoppa över en dag eller två ibland för att det inte ska bli för mycket.

DjurälskarenEmelie
0

Haha! Ja, det gör jag med så det inte blir för mycket;-)

[Jens]
2

Men när man har ottosar så får man slänga i broccoli titt som tätt för de är känsliga rackare och älskar grönsaker =) Har du sett vår artikel om att mata fiskar med grönsaker? Annars så har du den här:

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker?discussions-1

DjurälskarenEmelie
0

Ja, jag har läst lite smått på den men inte jättemycket, tack för länken, ska kolla in den nu!

DjurälskarenEmelie
1

Har också ärtor hemma som jag ska testa!:-)

DjurälskarenEmelie
0

Oj, sorry(hehe) skrev i gel tråd, svårt att hålla koll vilken som är vilken när två trådar som jag skapat är "igång" samtidigt!

Anon
2

Finns det ingen som i alla fall kan mata fiskarna två-tre gånger i veckan? Tror det räcker med två gånger per vecka egentligen. Mina guppys överlevde iaf en vecka utan mat, förutom en hane som dog. 

Och häll upp fodret i skålar som du t.ex. kan tillverka av aluminiumfolie eller så kan du ta glas t.ex. Sedan ber du personen helt enkelt hälla ner innehållet i akvariet, 1 skål varje gång den matar. Annars finns risk att de matar för mycket för att det är "synd" om fiskarna. Och göm burken med mat så att personen inte vill ge mer än vad som finns i skålen hehe.

[Jens]
0

Mycket bra förslag Anon !