Vad är det för fel?
Hej! Mina otocinclusar ligger på botten och rör sig knappt och jobbar inet alls lika mycket som jag hört att de brukar göra. Vad kan vara fel? Mår dem inte bra? Dem gör knappt rent karet heller;( temperaturen är på ca 25 grader och dem får inte jätteofta mat eftersom dem bara gillar broccoli och vi har inte det så ofta och dem gillar inte algtabletter i heller så jag ör lite smått orolig över dem! Tack
Hur många är dem?
Hur ofta matar ni dem, när du säger att dem bara gillar broccoli och ni inte har det hemma så ofta?
Otocinclusar ska ha mellan 21-25 grader (vad jag läst iallafall), prova sänk lite försiktigt om du redan har kring 25 grader varm.
Kolla även vattenvärdena och dem andra fiskarnas beteende och mående(om ni har andra i samma kar), kanske någon sjukdom som härjar.
Sen, har dom utsatts för någon slags stress, till exempel flytt eller andra aggressiva fiskar som varit på? Det är det ända jag kommer på just nu..
Någon som är mer kunnig på otocinclusar kanske kan svara lite bättre.
Dem är två st, tyvärr tror jag att den tredje dog för några dagar sen:( jag matar dem inte alls ofta, typ en gång i veckan eller mindre, jag köpte dem i och för sig på Hornbach, dem kanske inte hade så friska ottosar där(?) de andra fiskarna mår bra och klarar sig jättebra, ingångar dött av dem. Nej, dem har inte bytt hem förutom när jag köpte dem, men annars inte. Finns det någon annan fisk eller snäcka kanske som håller karet rent och ät tåliga som ni skulle rekomendera? Tack igen!
Ingen av ska det stå istället för i gångar…!
Har ingen erfarenhet av hornbach då jag inte har det här där jag bor.
Men dom ska helst vara ett litet stim på 5-6 stycken har jag hört, kanske har något med det att göra?
Sen, mata med algtabletter ändå, du kanske inbillar dej om att dem inte gillar algtabletterna, för det tror jag nog att dem gör.
1 gång/vecka är väldigt lite.
De behöver mat oftare än en gång/vecka. Ottosar svälter lätt. Jag gissar att de kan vara utsvultna. De behöver mat varje dag utöver de alger som de äter i akvariet.
Titta hur de ser ut. Är magen insjunken eller utfylld?

Mina ottosar är oxå ointresserade av maltabletter. Provat tre sorter. Köp hem en påse fryst broccoli då lan du ta en bukett då o då och hälla hett vatten över och sen lägga i? De vill gärna vara fler än två st. Är en stor trygghet för dem att vara fler.Vanligaste orsaken är som sagt att de får i sig för lite mat.
Ja, jag hade fyra st innan men sen dog en efter bara en dag, jag märkte redan när jag kom hem att han/hon var lite slö:( så jag behöver intevkoka varje gång, utan man kan bara hälle hett vatten på broccolin så är den färdig att serveras? Det är därför jag aldrig matar så ofta, eftersom då ska man ställa sig och koka och allt! Ja, jag har läst att de ofta svälter ihjäl men eftersom de klarade sus så tänkte jag att de kanske klarade sig utan färskmat, men det gör ju dem tydligen inte:( nja, magen ska ju vara tjock men det är ganska smal. Skulle det hjälpa att börja mata dem mer? Skulle de bli mer aktivare och så som jag hört då om det får mer mat? Tack
Emelie? Du råkar inte ha en microugn? Om du har det så släng i ett par broccoli och kör i 4-5 min på 800 grader så är det klart 🙂 Så gör jag och det funkar tipp topp!
Jaha, ja men det har jag ju! Tack Jens!:)
Det var så lite så.. ha t ex bara en-två centimeter vatten i botten i en glasskål och lägg i broccolin och koka dem. Det är perfekt mat till rackarna men om du ska åka bort så vore det bästa om du hade någon kompis eller någon som kunde hjälpa dig med matningen.
Ja, det är ju lite svårt med det här med matningen nu när jag ska bort och åka skidor nu på sportlovet:( men jag får se men tror ni att dem klarar sig, dem har ju klarat sig i en vecka innan utan broccoli eller annnan mat i den formen så borde de väl klara sig nu på sport också? Om jag matar extra mycket innan? Eller det kanske inte egentligen har nån betydelse…;) och jag såg nu att jag hade tre, sorry! Den gömde sig ganska bra för jag letade i typ varenda vinkel i akvariet men jag kunde inte hitta den tredje men nu har jag hittat den, den satt och mumsade på broccolin jag just la ner:-)
Nej, det är inte bra att göda upp dem innan resan.
Om det inte är något knas med ditt akvarievatten så tror jag det är svält. Har du ärtor hemma? Mikra några i en kopp med lite vatten. Skala och släpp ner i karet. det älskade mina otos som jag hade förr.
Nej jag tror jag inte det! Har mätt ph och nitrit flera ggr men allt är okej och övriga fiskar mår ju toppen så det är nog mitt fel att dem inte mår bra:(( jag måste skärpa mig! Ja, det ska jag också testa, med ärtor alltså!
Bli inte ledsen. Alla kan göra misstag. Vad har du för grönsaker hemma då? Squash? Gurka? Morötter (kokas)?
Det går bra! Blir bara lite beskriven på mig själv:-| morötter, gurka, broccoli(såklart) spenat, sallad…ja ganska mycket som jag läst att ottosar kan gilla! Jag har redan testat med spenat, sallad och gurka men det var ingen hit tyvärr men jag ser fram emot att testa squash, morot m.m
Ska också testa ärtor:-)