Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 953 ggr
Sarah E
3

Vilken algätare med dvärgkulfiskar?

Det skulle behövas någon algätare i mitt dvärgkulfisk-kar som är en 54-litare. 

Snäckor är ju uteslutet eftersom de blir mat direkt. 

Räkor inbillar jag mig blir mat också men vet inte. Kanske amanoräkor skulle fungera? De är ju inte så små. 

Funderar även på otocinclus. Jag inbillar mig att mina dvärgkulor är snälla, de kivas inte sinsemellan, och att det skulle kunna fungera med otos kanske.

Tacksam för feedback och tankar kring detta.

[raichu]
0

Min kontaktperson hade dvärgkular och ottos i samma burk och det gick bra.

Dock så är ju inte kulisarn de trevligaste sällskapet så tror att det är lite av en chansning. :)

Sarah E
0

Ja det är just det… Jag kan ju bara gå på hur de är mot varandra nu när de går själva och de är faktiskt sams. De kivades en del i början men nu tycks de ha hittat sina roller så att säga. Men man vet ju inte hur det blir med nya innevånare som kommer och stör ordningen.

[Jens]
0

De kommer säkerligen vara nyfikna i början men kanske kanske så funkar det. Går det inte så kan man ju alltid lämna tillbaka dem. En del butiker betalar tillbaka hälften av kostnaden och andra tar enbart emot dem. Det är väldigt olika och jag tror det handlar mest om hur bra man känner dom som jobbar i butiken.

Sarah E
0

Jag handlar så lite så de känner nog inte igen mig tyvärr… 

Vad tänker ni om amanoräkor då?

[raichu]
0

Skulle inte chansat på dessa.

Sarah E
0

Menar du amanräkor raichu?

[raichu]
0

Ja, jag menar amano.

Sarah E
0

Mm, jag har heller ingen tidigare erfarenhet av räkor så kanske inte bästa idén att börja med det i just detta kar…

[Jens]
0

Räkorna har ju dessutom ben och jag vet inte hur 'snälla' kulfiskar kan vara så där finns det en risk tycker jag men ärligt så vet jag inte vad som kan gå med kulfiskar för de har ju ett beteende som inte är så populär med andra i samma kar.

Jag har tre butiker som jag går ofta till beroende på vad jag ska ha och två utav dem har kulfiskar men de är oftast ensamma i karet.

Sarah E
1

Nä, svårt hitta sällis som står ut med såna ruskprickar… Jag måste fundera ett varv till på otocinclus. Verkar ju trots allt finnas goda erfarenheter av dem ihop med dvärgkulfisk…. Men som sagt, får tänka. Tack för era svar!