Ancistrus yngel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade tidigare två Ancistrus malar som båda var hanar. Det var massa bråk så fick bytt till mig en hona för att stoppa bråket. Nu är det så att jag misstänker att dom nu kan ha lagt rom men är inte säker. Hanen ligger i ett hål i roten o fläktar o har gjort så i 3 dagar. Jag har aldrig haft yngel på Ancistrus förr och har försökt läsa mig till info. Jag vet att det är stor risk att alla kommer bli uppätna av mina andra fiskar då jag inte har något annat akvarium men finns det något jag kan göra för att försöka rädda någon? Mer växter, grottor? Sen undrar jag också om hanen inte äter något under denna tiden? Han kommer inte ens fram vid matningen.
vad har du för övriga invånare i ditt kar? hanen äter inte under de ca 2 veckorna han vaktar rom o yngel, det är ingen fara utan ngt han klarar =)
#1 Jag har både lombardoi och botior vilket jag vet kommer sluka mina yngel 😕
attans ja då är det ju ett kar till eller möjligtvis en yngelkassett för att klara ynglen
#3 Jag har en sådan nätkasse bara, men kan man ha malar i en sådan?
ja en liten stund tills de växt till sig lite eller tills du skaffat ett litet yngelkar, annars får du helt enkelt låta naturen ha sin gång
Om Du skaffar ett litet yngelkar så är det lätt att flytta Pappa & yngel.
Mina brukar lägga rommen i ett lekrör & när rommen kläckts tar jag hela röret & flyttar till yngelakvariet. Eftersom Pappan vägrar lämna ynglen innan de simmat ut så fortsätter han ta hand om alla ynglen som om inget hänt till de är utflugna. Sen är det bara att återföra den duktiga gossen tillbaka till Sällskapsakvariet.
Lycka till!
Ansgar007
Ser nu att det verkar handla om en trädrot. (Högre svårighetsgrad)…
Vad jag gjorde när mina Palettciklider fick yngel i Sällskapsakvariet var att jag tog en tjock slang och sög upp hälften (så inte föräldrarna blir ledsna, som tur är verkar de inte vara nån fena på matte) & la över i ett litet plastakvarium. Finns lite här och var för 50-100 kr. Hitta en gammal syrepump & satte i. Där bor fortfarande 2 kvar efter 10 mån. Resten gick på Blocket.
bra tips från ansgar, , tar man dessutom samma vatten till yngelkaret så är det absolut bästa tipset, jag brukar göra samma sak när jag ser en hane som fläktar, flyttar hela grottan, men då krävs det klart bra grottor som är mobila, men även om du inte kan lösa denna omgången yngel på ett bra sätt så kommer de leka igen, se till att skaffa en bra grotta o ett litet yngelkar om du vill odla så kan du köra på nästa kull =)
#7 #8 Tack ska ni ha. Får låta denna omgången gå,då roten är stor, o hoppas någon överlever :( Har både kokosnöt och krukor mm i karet men det ratades tyvärr. . Tråkiga är att mina lombardoi är där hela tiden. Dom har dock ingen möjlighet att ta sig in för hållet är så trångt.
Mitt ancistruspar fick två kullar på knappt två månader. Vi snackar 100 + yngel totalt. Katastrofalt många tyckte jag. Min hona fick flytta efter det.
Min hane hade valt ett minimalt hål i den jättestora roten jag har och det var ju omöjligt att flytta så det fick vara som det var. Naturen har haft sin gång och nu några månader senare har jag av dessa två kullar kvar 6 halvvuxna yngel och så pappan. Bara det är ju på tok för mycket i 200 liter. När de var riktigt små hade jag problem med att det tog sig in i filterbehållaren (innerfilter) så jag fick tömma ut dem varje vecka vid vattenbytet. Så det är ett tips att kolla det ibland.
Med detta ville jag säga att om du inte har planer på att odla för att sälja så skulle i alla fall inte jag ha ynglen separat :)
Edit: De dog alltså inte i filterbehållaren (någon enstaka bara) utan de hade det väl mysigt och trångt däri.
#10 Nä jag hade inte en tanke på odling men nu när dom lagt rom så hade det ju varit roligt om någon klarat sig :)
Jo men jag tror att några klarar sig, bara de har någon stans att gömma sig :)