är en botia dom äter snäckor tror leopard botia
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Ja snäckor har jag märkt att han ätit vi köpte några stycken o vips så var alla snäckor borta. Det kan mycket väl vara en leopard botia men jag tror jag har något minne av att namnet började på P.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
härlig fisk men nog bör du köpa några fler kompisar för ensam vill hen inte gå =)
Köpte nyss en kompis till hen :) !
bra början, dock bör stimfiskar gå minst 4-5 o gärna 6 eller fler =)
Nu kommer din botia bli så glad. Tänk vad en vän kan göra mycket!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
De simmar redan runt runt tillsammans tror det här kommer bli bra.
Det är såå många som inte förstår vikten av att fiskar som lever i stim bör leva i stim! Jag ber dig verkligen att skaffa mer kompisar till din botia, gärna 4-5 st till. Fiskar som har ett stimbeteende är inte för nöjet skull utan det är för att minska risken för sitt rovbeteende (Predation) och om den inte får leva i stim så dyker ofta tydliga symptom upp såsom stress, denna stress kan bli så stor för fisken att den får minskat immunförsvar och därmed får försämrad hälsotillstånd som så småningom indirekt dör av denna stress. Detta fenomen uppstår ibland i akvarier vilket är olyckligt. Att inte butiker meddelar kund detta är för mig obegripligt men när man väl får veta innebörden så bör man direkt handla fler av samma art och har man inte råd så lämna tillbaka fiskarna för att de ska få kunna leva i stim.
jag menar inte att vara otrevlig med detta inlägget, men hade inte du 54 liters akvarium ? Pakistanbotian vill ha minst 100 liter, så det är lite för trångt. Kan vara att jag blandar ihop dig med någon annan också, och i så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
Det är jag som har ett 54 liters akvarium ja. Men jag tyckte inte att jag hade något val att ta den för fört hade jag den och några andra sen dog alla andra och den härda växte. När den blev större så gav jag den till mina grannar som har ett 500 liters akvarium och där trivdes den jätte bra. Men nu för bara några veckor sedan så bestämde mina grannar sig för att göra sig av med sitt akvarium och alla sina fiskar. Så om jag inte hade tagit den så hade den nog den inte levt nu. Jag försöker ge den ett så bra liv den kan få med vänner mat och gömställen. För jag tror nog att den mår bättre här än att inte leva alls. Så som jag ser det så verkar den vara glad simmar runt med sin Vännäs äter jättebra och beter sig normalt. Och om jag får Skansen att ge den till någon med ett stort fint akvarium med många andra botior så är det klart att jag gör det. Gjorde det som jag tyckte var det bästa att göra.
Nu förstår jag ingenting !
Om inte du hade tagit hand om botian så hade den inte levt längre? Vad hade hänt då? Hade de tagit död på botian då? Det är det här som skrämmer mig lika mycket som att inte bry sig om sina fiskar.
Vad är det för människor som har husdjur som inte tänker alls på dem utan avlivar dem på ett så grymt sätt istället för att lämna dem till katthem, de som tar emot hundar eller i det här fallet till en akvariebutik som gärna tar emot dem för att sälja dem vidare till ett bättre hem.
Jag är jätteglad att du 'tog hand om' botian men det spelar ingen roll vad du än tycker så är det helt fel att behålla botian i ett så litet akvarium för botian mår dåligt utav det. En pakistanbotia är en stimfisk och bör vara minst 5 st men gärna fler för jag skulle vilja se att ett stim är på minst 7 st.
Du skriver att om du får chansen så lämnar du botian till ett hem där botian kommer leva ett normalt liv. Vänta inte för en akvariebutik har tillräckligt med stora akvarium som passar botian.
Jag vore mycket tacksam om du lyssnade på vad vi säger för det du gör är fel.
Det var inte så att de tänkte död alla sina fiskar utan att deras pump gick sönder och det skulle ta mer en en vecka att få en ny så de gav bort alla fiskar och ingen annan ville ha den så den skulle ha dött. Men jag har en kompis som jag ska ge den till han har ett 250 liters akvarium med massor av praktbotior (säkert 10 st). Så tack för att ni hjälpte mig så att fisken får ett bättre liv :)
Det gläder mig verkligen att man kan påverka och få användare att förstå att fiskar är lika viktiga som andra husdjur. *tummen upp*
👍