Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: foder
Läst 1762 ggr
betula86
1

Platy som äter malens mat.

Hej! är rätt ny på akvarium. 

Men jag har en mal och tre platyn och ett gäng neontetror. 

Butikbiträdet berättade att man ska ge malen algfoder. ser ut som en grön rund sak. en halv sådan/en gång i veckan. Men våra platyn äter som galningar utav den. Och hanen blir så otroligt svullen efter han ätit på den. Brukar de bli så, är det normalt och vad ska vi göra om det inte är bra?

Livandivan
0

Platys uppskattar algmaten lika mycket som malen gör. Att den blir svullen är nog förmodligen för att den är mätt. Lägg ut en bild på den svullna hanen så kan någon hjälpa dig så att du får rätt info.

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

Chomper
1

Lägg ner tabletter när det är läggdags, alltså när det är släckt. Då ser platysarna inte tabletten, funkade för mig då jag hade platys :-)

[Jens]
0

Helt korrekt det Chomper säger. Lägg i dem innan läggdags för det är då andra fiskar oftast inte ser dem och algätarna som 'vågar sig fram' lite mer och äter.

mimåne
0

Maten du ger åt din mal är mat som även fiskar tycker om att mumsa på. Det är inget farligt för dem, alla som vill kan äta det. Det du skulle kunna göra är att lägga två tabletter eller flera mindre om du delar dem, i varsitt hörn av akvariet. När malen kommer fram brukar de putta bort fiskarna som då kan äta på den andra biten.

Sen reagerade jag också på att malen behöver mat varje dag och inte bara en gång i veckan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Reagerade också på att de bara skall ha mat en ggr. i veckan. Jag matar mina malar varje dag vi släckning av akvariumet, fast det händer ibland att de kommer fram och äter när snäckorna får mat också ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

betula86
0

Ska ge när det är läggdax, jaså? Ja butiksrån personal rekommenderar en halv tablett i veckan. Givetvis får alla fiskar annat foder. Ska läsa på mer om det, tack för att ni på peka de! Hur mycket tycker ni en liten mal ska ha? Jag vågar absolut inge ge mer en en halv åt gången då platyhanen sväller upp varje gång. är rädd han föräter sig.

betula86
0

Förlåt, vet inte hur jag tänkte när jag skrev, 1 hel i veckan men delad i halvor och uppdelat i veckan.

HeidiH
0

Finns annat att mata malar med, grönsaker, som platys inte är så förtjust i! Finns en bra artikel om det här på sidan!