Anomalochromis Thomasi
Något fantastiskt har hänt i veckan!☀️
I slutet av mars 2014 köpte jag 5 små Anomalochromis Thomasi/Thomas ciklider. Vid denna tidpunkt var de bara små bebisar och gjorde inte mycket väsen av sig. De har växt och blivit riktiga tonåringar, betett sig som ena också..🥵Men nu, mitt i allt tonårsuppror har det bildats ett par! Jag upptäckte paret igår och jisses så glad jag blev. Det här hade jag väntat på! Äntligen!
Och som om det inte vore nog.. En dag efter att paret har bildats så har de också lagt rom!! Jag tror jag ramlar av stolen..
🎈Hipp hipp hurra!🎈
En bild på ena föräldern
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Grattis! Alltid spännande med rom.
Tack. Det är verkligen jätte spännande, speciellt då detta är första gången jag har thomasciklider.
De har valt att lägga rommen på ett blad från en svärdsplanta. Hård och relativt stabil plats. Båda föräldrarna vaktar rommen. En av dem håller sig bredvid rommen och fläktar den i omgångar. Den andra håller koll på romrövare och andra hot. Sedan byter de plats och turas om med sysslorna :)
Rommen vaktas av föräldern nere till höger i bild.
åh vad roligt! gratulerar =))
Åh thomasciklider är verkligen fina, grattis!!
Vad kul - Grattis! Fint att de blivande föräldrarna delar så föredömligt på sysslorna
I akvariet finns många hot för rommen. Eftersom att detta kom oväntat har ingenting hunnit åtgärdas för bättre förutsättningar.
I akvariet finns det; Botia histrionica, Corydoras sterbai, sorgmanteltetror, otocinclus affinis, apistogramma borellii samt thomasciklider som ej bildat par.
De resterade thomascikliderna behöver hitta nya hem för att få en så bra livskvalite som möjligt. Paret går hårdast åt dessa och vill överhuvudtaget inte se dem alls.
Det största hotet mot rommen är ändå sorgmanteltetrorna som nu har fått vittring på kalaset. De är riktiga romrövare och gör emellanåt störtdykningar ner mot rommen. Mamma/pappa thomasi måste ständigt hålla sig ovanför rommen för att skydda den. Jag funderar på att även låta sorgmanteltetrorna få nya hem p.g.a detta samt att de inte är ett fullstort stim. Fler vill jag inte skaffa då jag känner att det blir för fullt i akvariet. Jag gillar dem mycket så det känns som ett sorgligt beslut.
hmm men var bor du nu? jag kanske skulle ta mig en rejäl funderar på om jag ska ha thomas ciklider nu då ;)
#7 Låter som en jobbig situation både för thomasciklidparet och dig…
Tack hörrni :)
De är verkligen fina fiskar. Föräldrarna är så rara gentemot varandra och även snälla mot övriga fiskar i akvariet. De låter de andra fiskarna komma ganska nära boplatsen innan de säger ifrån på ett lugnt och försiktigt sätt, men tydligen krävs de inte mer heller för att hoten ska vända på klacken, fenan..
"Oj, kom jag för nära nu?"
Jag bor högt uppe i Norrbotten Tinitusan, så det blir en aning lång resväg.
haha attans ja det blir kanske aningen dyra fiskar då ;)
Haha jo. Svårt att personligen hitta nya hem åt fiskar när man bor som jag gör. Så det lutar åt att behöva lämna dem till en butik😢Det tycker jag egentligen inte alls om då jag vet hur pass vanligt det är att fiskar blir placerade i dåliga förhållanden.
ja det är tråkigt, här nere runt mig vet jag inte ens ngn affär som tar emot då de flesta är kedjor som arkenzoo, grizzlyzoo, hornbach etc o de tar ju inte ens emot fisk!
men jag hoppas du hittar hem åt dem =)

Grattis!🎂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ett förslag är att dela av akvariet med filtermatta. Bara att klippa till o dela av o flytta bort dom fiskarna man inte vill ha.
Bild på filtermatta kosta 69 kr på Hornbach. http://www.akvarieimporten.se/sv/filtermatta-grov/67-filtermatta-grov.html
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det är faktiskt ett bra förslag Taggeman men också en väldigt kortsiktig lösning. Jag tvivlar på att detta är sista gången de leker med tanke på hur fort de gått och hur unga de är så jag tror att jag kommer gå på något mer långvarigt.
Tycker det är spännande med parbildning bland fiskar. Härligt att de finner varandra med så begränsade valmöjligheter - eller kanske Det gör det lättare?
Man undrar i alla fall HUR de väljer ut varandra, vad de går på och faller för. Vad det är som gör att det "klickar"…?
Hoppas att ungarna blir lika snygga som föräldrarna! Supergranna firrar
Det första dygnet med rom är nu över och föräldrarna är inne på dag två.
Mamma och Pappa Thomasi har under den första natten med rom haft det kämpigt. Mer än hälften av rommen är borta på morgonen. Troligtvis har de blivit utsatta för romrövare. Dom få romkorn som är kvar vaktas ändå flitigt och med omsorg av dem båda.
Ja dom har det värre än apiston. Att vakta ute i det fria måste vara väldigt jobbigt. Det lär nog ta några gånger innan dom lär sig att vara tillräckligt tuffa mot sina "sambos".
Jo, de lägger ju inte rom i grottor som apistogramma gör utan helt öppet. Just nu är de alldeles för omtänksamma mot sina vänner. De är verkligen inte aggressiva utan puttar försiktigt bort hot.
Jag räknade att det var 30 romkorn kvar vid klockan tre idag och vid klockan fyra såg jag en botia vara där och putsa på kornen. Både mamma och pappa var upprörda och puttade på botian tills den gav med sig och simmade därifrån, med 6 romkorn i magen. Då var det bara 24 kvar.
Nu, 2 timmar senare är det 17 guldkorn kvar. De går åt verkligen åt.
Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå vägen denna gång men jag kan säga att jag är glatt förvånad ändå över att de klarat en del av rommen så här långt. Är mycket stolta över dem :)
Vet ni om otocinklus äter rom?
I akvarieaffären sa dom att ska man odla så rekommenderas ottosar. Inga större algätare än dom. Det märkte ju jag med ancistrusen att det inte funkade alls. Jag gissar att får en fisk tag på rom så äter dom hur stora eller små dom än är men otocinclus är snälla varelser och dom flyttar sig snabbt ur vägen för herrskapet baenschi hos mej.
Nu är hela bladet tomt på romkorn. Jag tror det är botiorna som varit i farten igen.
När paret lade rommen så missade de bladet en aning så att några romkorn kom på en stam bredvid. Och de guldkornen är kvar! 7 stycken juveler ligger där i skymundan.
Paret vaktar de lilla som är kvar av avkomman, dock inte lika intensivt som i början. De har absolut släppt på tyglarna nu när nästan allt är borta.
En timme senare och de sista guldkornen är borta. Det var roligt så länge det varade och framförallt så har jag äntligen, äntligen fått mitt par!
De vaktar ännu sitt revir så förhoppningsvis prövar de igen inom sin tid.
Tråkigt slut - men som sagt bra start….
Ja precis. Jag är mycket stolt över dem :)
det händer igen ska du se snart =))
Jag hoppas du har rätt Tinitusan :)
Nu har det hänt igen 🥳
Paret har inatt haft lite vuxenmys för sig och idag kan man skåda resultatet. Små gyllene romkorn. Känns verkligen jätte roligt!
Det här blir deras andra försök. Nytt sedan förra prövningen är att en del romrövare och störningsmoment fått flytta. Nu samsas de bara med ett ap. borellii par samt Corydoras sterbai och otocinclus affinis. Dessa borde inte utgöra någon större fara för de blivande föräldrarna.
Här är en bild på Borellii honan, rund och fin om magen även hon :)
Idag har honan mestadels vaktat rommen och hanen har vakat över sin familj på nära avstånd. Ibland hjälper han till med att fläkta rommen tillsammans med honan. Herr thomasi har varit framme och ätit lite mygglarver men honan verkar ha bestämt sig för att fasta idag. Han har gjort tappra försök att byta av henne för att hon ska få sig en matbit men förgäves.
Vad roligt att de lekt igen!
Hur är denna cikliden att hålla? Funderar fortfarande mellan denna och kakaduciklid nämligen. :)
Corydoras är romrövare. Säg till paret att dom får se upp med dom.
Haha, de ska jag göra. Men även om de äter rom så är de samtidigt väldigt, hur ska jag säga.. Blyga? Och försiktiga. Än så länge tycker jag inte att de utgjort något vidare hot mot paret. Som tur är så brukar de även hålla till i andra delar av akvariet än där paret lagt rommen :)
Berzerk90, då skulle jag faktiskt rösta på thomasi istället för kakadua. Dels för att kakadua är så pass vanlig och relativt hårt avlad att man kan komma över sämre exemplar, thomasi är också vanlig i handeln men tåligare än kakadua. De lever längre och är fredligare.
Dom är lätta att sjasa bort ja. Men man ska nog ha dom under uppsikt. Deras ätbeteende passar ju precis in på att hitta rom om man tänker efter. Snokar runt lite överallt 😉
Men samtidigt behöver de ju ha något att jaga också :)
Paret verkar ha klarat all rom under deras första natt :)
Heja thomasi!
Fru thomasi har idag också låtit herr thomasi vara mer delaktig i att sköta rommen. De byter plats nu som då, en håller sig ovanför rommen medans den andra vakar i närheten.
Åh, vad kul! Följer med glädje :)
Roligt att du vill hänga med Fjordell. Hur går det för din guramihane och hans småttingar förresten?
#44 Han har ätit upp de som var kvar i karet, sedan har han parat sig med någon av honorna igen och har fått nya yngel, som han åt upp för att göra nya, återigen. Och det är tydligen inget ovanligt, så jag gav upp hoppet om att han skulle kunna ha kvar dem. De yngel jag hade i separat kar klarade sig inte allt pga jag dumt nog glömde koppla i doppvärmaren efter ett vattenbyte😕 Men ja, nu finns det en kull igen, som är ca 1 vecka gamla, och dem har jag flyttat till eget kar idag då jag dragit ned tempen i huvudkaret, och ynglen klarar inte såpass "kallt" ändå. Så nu hoppas jag helt enkelt att den svalare temperaturen får dv.guramisarna att sluta leka! Annars får jag sära på dem :)
Nu är det natt hos paret men inte sover dem för det. De har mycket att stå i. 🌛
En del av romkornen har försvunnit. Jag tror inte att de har blivit utsatta för inkräktare då skalan mest har tunnats ut en aning och kornen ligger glesare ifrån varandra. Hade en tjuv varit där på middag så inbillar jag mig att tjuven skulle ätit mer på ett och samma ställe och inte knyckt ett korn här och där. Vad tror ni?
Dom har förmodligen rensat bort dåliga romkorn. Duktiga dom är som jobbar tillsammans.
så roligt med lek o yngel! mimåne vad är det för växt du har där med små blad? väldigt fin!
Vad roligt att paret gjorde ett nytt försök. Jag håller tummarna för att det går bättre denna gång!
Tyvärr hörrni, nu kommer dåliga nyheter.
Rommen försvann under natten. Jag vet inte vad som hände men borta är den. Kanske åt de själva upp allesammans av någon anledning, jag tror inte att det var någon annan iallafall.
Växten du menar Tinitusan är den vanliga hederliga Hygrophila polysperma. En av mina favoriter :)
åh är det? hur får du den så buskig? min växer liksom väldigt snabbt o blir mer avlång om du förstår hur jag menar?
Har kollat igenom tråden, och jag vill ha nån dvärgciklid i mitt 240 liters akvarium, en snäll en :)
Kanske blir Thomasi, kanske blir någon annan :)
Jadu Tinitusan, jag gör inte mycket åt den. Jag håller den på väldigt dåliga villkor. En näringskula i bottensubstratet samt urusel belysning(sämre ljus hade jag nog inte kunnat ha).
Men inte klagar den, den växer så det ryker ändå. Väldigt fin är den :)
Kul att du intresserar dig för thomasi, rovfisk :) Visst är den liten i storlek men det är en västafrikansk ciklid. Detta är nog den fredligaste ciklid jag någonsin haft men den är absolut inte blyg eller rädd av sig för det. Väldigt framåt.
Har du tittat på några speciella släkten eller vad är du ute efter för någon mindre ciklid? Ska de vara en från sydamerika?
Sydamerika, västafrika …det beror helt på vilka krav den har på vattnet. Akariumet har sand i botten och rötter, så Ph är ganska lågt (6,1 just nu) det brukar kunna sjunka ner till 5,8 i mina kar. Hela akvariumet är ganska tätplanterat :)
Jag gillar Thomasin, de är trevliga och lugna. Men jag har inte riktigt bestämt vad jag skall ha för dvärgar i det akvariumet ;) Det kan bli något par av nåt helt annat också, jag har faktiskt ingen aning ;)
#51 Nä, vad tråkigt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Två dygn sedan de förlorade sin rom så gör de ett tredje försök! Precis som de tidigare gångerna så har de lagt rommen under natten, på ett blad av echinodorus bleheri. Denna gång på ett blad som ligger högre upp och ännu mer skyddat.
Det ser ut att vara en fin omgång med rom, jag uppskattar det till ca 200 stycken romkorn.
Jag filmade paret imorse. I filmen kan ni se hur de byter av varandra och håller sig i närheten hela tiden. Märk väl hur de byter teckning beroende på om de vakar över rommen eller håller sig en bit ifrån.
Smart av dom att byta färg. Nej då det finns ingen rom här inte ; )
Haha jo, de är lite knepiga de rackarna :)
Sedan senaste uppdateringen har paret thomasi lagt rom ett flertal gånger. Jag har varit på semester så nu har jag inte så bra koll på hur många försök de gjort. Får jag ge mig på en gissning så skulle jag säga 6 försök.
När de haft rom så har de plockat bort lite korn i taget. Någon här och där, vilket jag tolkar som att de varit dåliga och börjat mögla/ej befruktade. Efter ca 2 dagar har hela romkakan varit uppäten. Kan hanen vara steril? Eller vad är det som händer när de inte kan behålla den längre? De är duktiga på att vårda rommen och fläkta den annars..
Vad tror ni?
Ännu en omgång med rom har gått förbi, känns mer och mer tråkigt för varje gång det misslyckas.
Ingen som har några teorier på vad som händer?
Nä. Nu måste jag hitta på något för att hjälpa dem. Det kan ju inte vara så oturligt att jag har råkat få tag på en steril hane?!
Inför nästa omgång funderar jag på att sätta in en liten extra pump inom lagom avstånd till rommen för att fläkta den ordentligt. Är de så att den fläktas för dåligt så borde det åtminstone göra susen i så fall!
Hoppas dom lyckas. Det är tråkigt att se deras ansträngningar utan lön för mödan. Jag antar att sterilitet måste finnas bland fiskar också men jag har aldrig hört talas om det.
Jag vet inte hur pass vanligt det är, bara att det är förekommande. En fisk kan även ha dålig rom eller mjölke att ge men inte vara helt sterila.
T.ex Papegojciklid hanar, är i princip alla sterila.
Drama, drama drama! För en vecka sedan förlorade paret sin senaste rom. Det var en utlösande faktor för att de skulle börja kivas med varandra. Något som resulterade i ett jätte gräl.
De grälat och varit osams i en hel vecka, de tål inte ens att se varandra. Hanen tycks tro att det är honans fel att de misslyckas med rommen och har kört bort henne från hemmet och hon tillåts inte att komma åter. Istället har hon flyttat in på soffan hos grannarna, paret Borellii.
Gästvänliga som Borellii är tog de emot henne utan vidare fundering. Livet fortsatte som vanligt i några dagar tills paret borellii plötsligt fick för sig att de skulle tappa oskulden och börja med lite vuxenmys. Då fick hon ge sig av.
Dagen efteråt bestod av jagande hit och dit kors och tvärs då Herr thomasi vägrade låta sin hustru komma hem och Fru borellii ville ha sin rom ifred. Rommen överlevde däremot bara ett dygn så när den var borta kunde trion samsas åter igen.
Där är vi idag.
Jag vet inte hur lika dom är i sättet apiston och thomasin. Men mina är definitivt inte sams när dom inte leker. Varken före eller efter leken. Hanen jagar honan så fort han ser henne. I synnerhet agassiziin. Baenschin gick ju överstyr helt när honan vägrade så där vet jag inte riktigt. Vad jag kan få fram så är det aggressiva normalt.
Thomasi är inte lika apistogramma i lekbeteende. De håller ihop under leken och vårdar avkomman tillsammans. Detta beteende som uppstått är ett typiskt beteende för afrikanska ciklider. De är vanligt att det behövs något som gör deras band till varandra starkare för att de inte ska börja gräla. Det kan exempelvis vara fler av samma art som paret behöver "gadda ihop sig" för att hålla på plats.
De kallas ibland för "störfiskar".
Det kan hända att jag inte har nog med störfisk för paret thomasi.
Denna information var jag inte medveten om när jag gav bort de två "överblivna" thomasi för att behålla mitt par. Idag hade jag gjort annorlunda och sparat dem som störfisk. Det hade varit de bästa alternativet.
Tråkigt när informationen når en för sent. Håller dom ihop som par även när dom inte har någon rom eller yngel att ta hand om?
Ja de håller ihop även utan avkomma.
I mitt fall så är det inte ett lika intensivt umgänge som när de har rom eftersom att de inte har några större hot mot deras revir. De kan slappna av och på egen hand simma omkring i andra delar av akvariet. När jag hade kvar de två andra thomasi så vaktade de alltid sitt revir och höll ihop.
Tråkigt när det blir så. Men du får kanske införskaffa ett par Thomsi till, så de kanske blir sams igen, eller också blir det värsta trekantsdramat med svartsjuka, otrohet och intriger ;)
Och nu verkar de ha blivit hyfsat sams! Lite smågnabb här och där men de tål åtminstone att se varandra och honan tillåts att vistas i deras revir :)
Ska bli spännande att se hur länge det här håller i sig, börjar de ställa till med storgräl stup i kvarten får jag kanske skaffa någon mer störfisk.
Hoppas han tar sitt förnuft till fånga nu då :)
Måste bara åka och kolla efter några Thomasi dom närmaste veckorna…………..
Djurmagazinet i luleå kan ha inne. Men annars finns de ju till beställning.
Tyvärr kan jag meddela att min Thomasi hona har strukit med. Nu har jag bara hanen kvar. Jag vet inte om jag kommer att skaffa någon ny partner åt honom. Det känns lite för komplicerat.. Könsskillnaden är hopplös att se så jag hade först behövt köpa ett gäng, sedan låtit de bilda par och efter det på något otroligt sätt få de övriga fångade för en omplacering. Njaaa.. inte så lockande.
Blev inga Thomasi,fanns bara en…..
Köpte ett par Fjärilsciklid electris blue så snygga så….
Åh vilken härlig lila/purpur växt 75# om du får över och den inte är krävande vill jag gärna köpa om den blir tillgänglig :)
Vet du worzak om att du kan beställa hem via djuraffären om du vill ha en speciell art? Det kostar ingenting :)
Aristarcos, det är en röd tigerlotus! Jag har lagt upp helbild på den och lite information i växtlexikonet om du är intresserad av mer vetande. Den är än så länge bara en ungplanta och har inte hunnit växa sig till ytan, men får jag skott i framtiden så har jag dig i tankarna :)
Jasså man kan det….kanon…
Ska kolla där då…… Men rackarn låter bra det…
/8 # tacksam om du har mig i tankarna, väntar troget tills tillfälle ges :)
Kan inte lova något däremot men jag hoppas på vackra skott :)