Kampfisk och dvärggurami
Vi har för ett tag sen startat upp ett akvarium och sakta men säkert fyllt på med fisk (neontetror, otocinclus, zebrafisk). Vi har alltid varit inställda på att vi ska ha en Kampfisk. Men när vi var i djuraffären sist var de slut så vi väntar på nästa beställning som kommer nästa vecka. Istället köpte vi ett par Dvärggurami så länge. Ägaren i djuraffären verkar väldigt kunnig, och har gett oss en massa råd att ta det lugnt. Men han sa inget om att Dvärggurami och Kampfisk inte går ihop. Vilket det verkar som efter att vi sökt på nätet. Vad säger ni? Går de fiskarna ihop? Vilka andra fiskar kan man ha till Kampfisk förutom tetror, platys och sånt?
Ingen aning en grej som jag vet är att du inte ska köpa några skalarer dom naffsar väck fenan på dom. Jag hade en Kampfisk hane i mitt kar men den var så liten och svag så alla andra måbbade den så köp inte en liten bland större fiskar Köp inte heller Guppy eller andra färgstarka fisker köp inte heller några med långa fenor heller så jag tror det inte går så jätte bra ihop men du kanske köper en snäll kampfisk
Jag förstår vad ni menar. Alla fiskar är individuella. Blev bara så skrämd av vad många skrev om just Dvärggurami och Kampfisk ihop. Har rätt bra förtroende för han i djuraffären. Vi ville ha blodtetror men han sa att det inte var jättebra med Kampfisk då de kan nafsa på hans fenor. Men sen sa han inget om guramin. Vi såg några vackra regnbågsciklider också. Hur funkar dem med dessa fiskar?
Hm, som #2 skrev så är kampisar väldigt beroende på individ. Men dock är ju både Gurami och kampfiskar revirhävdade. Du kan ju alltid prova, man lär sig av sina misstag. ;)
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Om man har bestämt sig för att ha en Kampfisk är det bra att vara beredd på att behöva hålla den ensam. Det är alltså till fördel att först skaffa kampfisken och sedan tillföra en annan art på prov. Har du möjlighet att hålla kampfisken separat från de övriga fiskarna du nu har köpt? :)
Dvärggurami skulle jag tyvärr inte rekommendera med en Kampfisk då det är mycket humör i dem båda. Dem passar inte tillsammans.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 tyvärr har vi bara ett kar, så ingen möjlighet att flytta kampfisken om det skulle bli bråk. Kommer nog försöka lämna tillbaka paret Dvärggurami till butiken om de tar emot dem. Även fast man inte får pengarna tillbaka vill man ju inte att någon fisk ska bli skadad. Tack för alla svar!:)
De brukar vara hjälpsamma så de tar nog emot dina fiskar ska du se :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus