tips på fisk?
ska snart starta upp mina akvarium igen då jag flytatt, och behöver lite ideér på vad jag ska ha i dom.
45L har det varit räkor i tidigare, men dom fått flytta till 25L istället. Hade tänkt mig en kamphane i det, men vet inte vad mer. Kan det funka att ha några kuhliiålar som bökar runt på botten, eller är det för litet med 45L till dom? Vill gärna ha nåt som grejar på botten så dom vänder ner skiten så jag slipper se den, och kuhlii är ju söta så det förslår :P
96L har jag tagit över från mina föräldrar, och det har stått tomt. Vill gärna ha guppies i det, men också nåt som bökar på botten lite. Nån cory kanske?
står helt still i huvudet, enda jag vet att jag vill ha är Guppy och Kampfisk i resp. kar, men blir lite tomt med bara det…Kanske ett par ottosar som städar kan va nåt? Svårt det här.🤔
Posthornsnäckor är annars bra städare.
Kuliålar vet jag inte så mycket om, en del info finns här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1
Jag har hört att sandsnäckor är duktiga på att böka runt i botten.
Nu ville du ifs. ha tips på fisk men där vet jag inte, kanske ett gäng Kardinaltetra el. Neontetra i 96 l med gyppyn?
#1 posthorn har jag redan, så det blir det oavsett, men vore kul med något med lite mer fart i också😃 har redan läst infon på zoopet, men det är inte alltid deras info stämmer så bra. har haft neoner sedan tidigare, tycker dom är ganska så tråkiga, stimmar inte särskilt bra heller :/
Min magkänsla säger mig att kuhlii nog vill ha lite större än så. De är väldigt trevliga som du säger och gillar att simma vilt fram och tillbaka längs med akvariet. De får nog inte sträcka ut ordentligt i 45L. Men om du vill ha något "ål" liknande som samtidigt är en bra städare så skulle jag föreslå att du tittar på släktet Stiphodon. Det är en liten Goby som finns i olika färger och teckning. Algätare. Vill vara flera stycken och trivs i lite strömt vatten. Kostar inte allt för mycket heller. Sist såg jag en art ligga på 99kr. Min favorit bland släktet stiphodon är Goby cobolt blue sumatra. Vill du däremot ha en Kampfisk i samma akvarium så krockar de två ganska rejält med varandra skulle jag tro med tanke på att kampfisken vill ha en stillastående, lugn miljö.
Corydoras är alltid ett mycket trevligt alternativ för övrigt :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus