60L-projekt
Medan jag väntar på att själva karet ska komma med posten så sitter jag och funderar fram och tillbaka på hur jag ska inreda, vilka växter jag ska välja osv… hoppas på lite tips, ideer och feedback från er :) Jag är nybörjare och försöker lära mig allt jag bara kan. Har ett 300L-kar som är uppstartat för några månader sedan ("för att ettåriga dottern skulle ha nåt kul att titta på") men förutom det har jag bara erfarenhet av det akvarium som vi hade när jag var liten. I det stora är det mestadels sambon som har valt växter och fiskar… Det lilla blir helt och hållet mitt projekt 😃
Jag fetmarkerar det jag funderar över så kanske ni har lite input :)
Invånarna kommer att vara 5-6 st corydoras (C.panda eller C.trilineatus - har inte bestämt mig än…) ett litet ciklidpar (lutar åt Fjärilsciklid ) samt några snäckor.
Bottensubstrat blir Julas blästersand. Har sett att det pratas om Råda-sand men denna heter Brogård, det går väl bra det med?
Övrig inredning har jag än så länge bara en mangrove-rot och en mopani-rot. Funderar på om jag ska gå ut och plocka lite grenar eller om jag ska ha trollhassel? Plockar jag så blir det från en björk som har varit död i ett par år, den "står" i en av sommarhagarna och ska ändå fällas nu innan snön kommer.
Jag har läst och läst om fiskarterna jag vill ha, men hittar inte riktigt det jag vill veta. Fler gömställen än bara grenar och rötter behövs väl? Jag vill helst ha det så naturligt som möjligt, dvs inga skepp eller plast-grottor. Vill inte ha teracottakrukor heller… skulle det funka att bygga ett stenröse, ev. med lite silikon att limma ihop det hela med, eller blir det för lite? Behövs ett gömställe/fisk eller räcker det med några få platser? Behöver de kunna rymmas att gömma sig tillsammans?
Sen kommer vi till växterna. I det stora karet har vi camomba, polysperma, javaormbunke och en till växt som jag inte kan namnet på… Av dem är det egentligen bara ormbunken jag vill ha i det lilla karet.