60L-projekt
Medan jag väntar på att själva karet ska komma med posten så sitter jag och funderar fram och tillbaka på hur jag ska inreda, vilka växter jag ska välja osv… hoppas på lite tips, ideer och feedback från er :) Jag är nybörjare och försöker lära mig allt jag bara kan. Har ett 300L-kar som är uppstartat för några månader sedan ("för att ettåriga dottern skulle ha nåt kul att titta på") men förutom det har jag bara erfarenhet av det akvarium som vi hade när jag var liten. I det stora är det mestadels sambon som har valt växter och fiskar… Det lilla blir helt och hållet mitt projekt 😃
Jag fetmarkerar det jag funderar över så kanske ni har lite input :)
Invånarna kommer att vara 5-6 st corydoras (C.panda eller C.trilineatus - har inte bestämt mig än…) ett litet ciklidpar (lutar åt Fjärilsciklid ) samt några snäckor.
Bottensubstrat blir Julas blästersand. Har sett att det pratas om Råda-sand men denna heter Brogård, det går väl bra det med?
Övrig inredning har jag än så länge bara en mangrove-rot och en mopani-rot. Funderar på om jag ska gå ut och plocka lite grenar eller om jag ska ha trollhassel? Plockar jag så blir det från en björk som har varit död i ett par år, den "står" i en av sommarhagarna och ska ändå fällas nu innan snön kommer.
Jag har läst och läst om fiskarterna jag vill ha, men hittar inte riktigt det jag vill veta. Fler gömställen än bara grenar och rötter behövs väl? Jag vill helst ha det så naturligt som möjligt, dvs inga skepp eller plast-grottor. Vill inte ha teracottakrukor heller… skulle det funka att bygga ett stenröse, ev. med lite silikon att limma ihop det hela med, eller blir det för lite? Behövs ett gömställe/fisk eller räcker det med några få platser? Behöver de kunna rymmas att gömma sig tillsammans?
Sen kommer vi till växterna. I det stora karet har vi camomba, polysperma, javaormbunke och en till växt som jag inte kan namnet på… Av dem är det egentligen bara ormbunken jag vill ha i det lilla karet.
Jag vill ha en mossa av något slag att binda fast på en eller båda av rötterna. Javamossa eller gaffelmossa?
Övriga växter jag gillar är "gräs" som Vallisneria, Anubias, Ludwiga och liknande. Det blir säkert någon eller några olika Hygrophila också. Jag har inte riktigt hunnit sätta mig in i de olika växternas behov än så det kan säkert ändras. Eller så provar jag mig fram.
I det stora karet har vi bara grus och det funkar bra, förutom att det kommer någon cabomba flytande ibland. Det växer bra i alla fall. Där använder jag JBLs näringskulor och tänkte göra samma i lilla karet. Eftersom jag ska ha corys så tänkte jag köra på enbart sand i det lilla karet, funkar det bra för växterna? Eller bör jag ha någon form av odlingssubstrat? (Känns dumt att ha det med bökande corys?)
Det var nog allt för den här gången. Fler funderingar finns förstås - bland annat hur jag ska göra själva inrednings-layouten. Men det försöker jag ge mig till tåls med när karet är här och jag kan ställa det på plats.
Har varit ute och samlat ihop lite grejjer så jag har att välja på sen. Rötter och grenar från björn och al. Samtliga har legat länge i våtmark och/eller sjökanten.

Sen lite sten… finns det några stensorter man bör undvika i akvariet eller kan man ha vad som helst man hittar?
Björk skulle det vara förstås :)

Hej Vilderness!
Vad roligt med en ny projekttråd. Kul!
Får jag fråga varför du funderar på trilineatus? Jag har aldrig sett den här arten i butik tidigare så jag funderar på om den är ovanlig och kan bli svår att få tag på. Det finns ju dem som liknar arten väldigt mycket och är betydligt mer tillgängliga? :)
Det här med hur mycket gömställen som krävs, är väääldigt olika. Inget akvarium är det andra likt. Det finns nog ingen marginal att utgå från och därför hittar du ingen information om det. I en artbeskrivning kan det t.ex stå att det behövs mycket gömställen. Jag tolkar det som att det är en art som kanske är blyg och behöver trygghet, gärna håller till bland buskage, under rötter eller i grottor. Finns det bara en grotta och en växt är det ju inte så mycket variation eller trygghet. Resterande yta i akvariet blir då ganska öppen och skrämmande.
Sen är det olika från art till art hur mycket trygghet de behöver av gömställen eller växter. Gå på känsla!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Och jo förresten! Sand fungerar bra till växter. Du kan gott köra med enbart det och näringskulorna så länge du inte tänker satsa stort med Co2.
Mimåne jag skulle snarare tro att många felmärker trilineatus med julii och så tror köpare att det är vad de fått? Om jag minns rätt skriver flera sajter om det problemet.
Det vet jag ingenting om men felmärkning är trots allt mycket vanligt så det skulle väl kunna vara stämma. Men "julii" som de märklägger med i butik(varelse det är trilineatus eller julii) är hur som helst mycket vanligt förekommande och är detta faktiskt trilineatus tycker jag att det borde finnas mer information om arten på nätet än vad det gör. Vad jag kan se är den inte ens listad på zoopet?
Så här står det på wikipedia:
" It is often mistakenly sold as Corydoras julii since C. julii also has a horizontal strip running along the sides of its body. The distinct difference between C. trilineatus and C. julii is in their markings. The hardier and more adaptable C. trilineatus has reticulations, while C. julii is distinguished by its "leopard" spots, although there is also a spotted form of C. trilineatus. They are best differentiated by the stripes on the side. In C. trilineatus, the stripes are much more pronounced and solid than in C. julii."
Vad roligt med npgra svar! Att jag funderar på trikineatus beror på att den fanns i zoobutiken faktiskt :) Den var mörkt som leopard-pansarmal (C.trilineatus) och det såg inte ut som en leopard. Jag såg sen att den ofta förväxlas med julii, och får nog kika på den igen och titta närmare på linjerna nästa gång jag är där. Den finns listad på zoopet, men bara för guldmedlemmar. Just nu funderar jag mest på pandan, då den "passar in" bäst rent färgmässigt med de övriga invånarna. Karet kommer inredas efter corysarnas behov i första hand, och de vill ju ha det i stort sett likadant allihopa. I går råkade jag dock se en golden stripe i en tråd (GuUuLds?) som var jättevacker… vad svårt det är!
Karet kom redan i går förresten, så i dag ska jag försöka hinna få bänken klar. Bakfrunden (svart juwel "bark-bakgrund") är beställd och kommer nog inte förrän på måndag så jag har ju gott om tid att förbereda rötter och grenar, bygga stenrösen och fundera ut hur jag vill inreda. Det blir en otålig helg, tur jag har en liten dotter som säkert vill "hjälpa till" ;)
Förlåt att jag stavar som en kratta förresten, inte lätt på paddan alltid.
Jag har trilineatus och har lyckats odla, trots guldmärkningen. De finns med på Zoopet men kräver guldmedlemskap. Vad jag förstått är julii svårare och ovanligare, vilket man inte tror (enbart?) pga felmärkningar. Många som skriver att de har julii har nog trilineatus.
TS, du verkar nyligen ha startat med akvarier och jag kan då rekommendera att välja t ex kakaduaciklider istf fjäril. I ett nystartat kar och med bara ett par (som är max i ett så litet kar) kan mycket gå fel. Kakaduacikliden tål mer och är fin. Med corydoras, som bökar på botten slår jag ett slag för de ytlevande bilbuk. Mina marmorbilbuk är så fina och roliga. Men du måste ha täckglas, annars kommer de flyga ut på golvet…
Sauk tack för tipset! Jag gillar kakaduan, så då ber jag butiken ta hem ett par till mig. De hade fjäril hemma, men som jag skrev i första inlägget så funderade jag lite… Har läst både att de är känsliga och att de inte är det. Lek och yngel är inget jag känner behov av i ett så litet kar, utan vill mest ha en vacker fisk som uppehåller sig mer i "själva vattnet" än vad corysarna gör.. Ska kika på bilbuk, dem har jag missat helt :) Och japp, jag är ny på detta men försöker lära mig. Karet kommer startas upp i början av veckan och då sätter jag över några sorgmanteltetror från det stora karet så de får "bajsa in det" innan jag köper fisk. Filtermojs från det stora karet kommer förstås också att få hjälpa till med uppstarten.
Det är helt rätt dom du säger Sauk1, julii är den som knappt förekommer alls medans trillineatus är väldigt vanlig och allt för ofta säljs som julii :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#13 Låter som att du tänkt igenom det här på ett bra sätt. Gör som du beskriver. Jag vet inte om du får rum med det men kakaduaciklider är inte parbildande utan harem, så normalt är att t o m ha två honor på en hane, men de får ju inte plats med egna revir i 60L. #14 Då var det som jag anade, tack för infon!
Jag vill bara ha ett par av någon liten ciklid (alternativet är Gurami men det känns inte rätt). 1+2 känns spontant, utan att vara inläst på kakaduan, för mycket för det lilla karet. Får läsa vidare under helgen medan bänken görs i ordning. Jag har ju tid på mig, och vill inte stressa på och göra fel art-val :)
Tack för tipset om A. Borellii. Såna får det bli! Hoppas bara de har dem inne, annars får jag beställa… lite krångigt bara då jag har svårt att ta mig till butiken (12 mil tur och retur ;)) specifika dagar/tider pga arbetet men det ska nog gå på nåt sätt.
Bänken är färdigsnickrad och alldeles strax färdigmålad. I morrn kommer bakgrunden med posten och silikon inhandlas. Jag ska även försöka mig på att limma ihop ett helt gäng stenar med silikon. Hoppas det funkar…
Växterna kommer förhoppningsvis på tisdag eller senast onsdag och sedan bör det vara dags att släppa ner några sorgmantlar som får köra igång det hela till mig.
Ett par frågor om uppstarten med hjälp av tidigare akvarium dock:
- Filtergojset från karet som redan är igång. Ska det ner i det nya karets filter eller kan jag krama ner det i vattnet? Jag tänkte fylla det nya karet med 50/50 nytt vatten och vatten från det stora karet (dags för vb i stora karet till helgen ändå). Eller ska jag ta allt vatten från det stora karet?
- Hur länge ska jag låta det gå innan jag kan köpa fiskarna till det nya karet? En vecka? Flera veckor? Jag kommer tillsätta Nitrivec och AquaSafe vid uppstarten.
Du kan ta halva vattnet från ditt akvarium och halva med nytt vatten. Krama ur filtergojs i vattnet bara, men om du vill kan du absolut använda dig av gammalt filtermaterial i den nya pumpen. När du har planterat och fixat klart i karet så kan du stoppa i fisken som ska få starta akvariet. Någon fler, tålig fisk kan du stoppa i efter 2-3veckor då den värsta nitritperioden är över. Akvariet börjar normalt bli stabilt vid 4 mån. Du kan skaffa borellii innan den här tidpunkten för jag tycker inte att de är speciellt känsliga.
Ok jag får ge mig till tåls lite då :) I det stora karet (300L) fick vi aldrig något nitrit-problem, men jag tänkte att det kanske är "instabilare" med ett litet. I det stora använde jag nitrivec vid start + efter några dagar och första vattenbytena. Det fick gå guldbarber i från start och sen sorgmantlar också. Det är ytterfilter med vanligt filtermaterial + biobollar i det lilla så jag nöjer mig med att krama i gojs i vattnet. Jag ska ju bara ha corys och ett par Borellii förutom snäckorna så jag ska kanske börja med cikliderna då?
Bakgrunden kom aldrig i dag, så jag hoppas på i morrn istället. Även om det kanske är onödigt så har jag kokat sten och rötter samt torkat ur karet och sköljt filtret i dag. I kväll blir det till att försöka limma ihop grottor och sen är det bara att vänta på att kunna fästa bakgrunden och plantera växter. Får se om jag lyckas bygga ihop ett träd eller om jag låter bli :)
Äntligen har jag tid att uppdatera lite Karet startades upp i går, och snäckor + neoner fick flytta över. (Fånga neoner i 300L fisksoppa med massor av växter var inte lätt!) I dag har jag försökt mig på att bygga ett träd som jag hoppas ska växa sig snyggt. Det blev även över lite mossa till ett extra gömställe. Vattnet är fortfarande grumligt efter mitt stök i kväll, men en första helhetsbild i alla fall. Jag har öven planterat ner mer växter än jag vill ha, för att underlätta uppstarten lite satte jag ner några rejäla snabbväxare så länge. Bl.a. vattenpest och ett par andra snabbväxare får flytta ut från karet igen när det är stabilt. Kan tydligen inte lägga upp bilder från paddan eller telefonen, så bilder får komma i morrn när jag orkar plocka fram datorn :)
Bildtest
Varför kommer inte bilden med? :(
Ja det var konstigt! Kanske är den för stor?
// Sofia
Försöker du via mobilversionen av sajten? Där funkar aldrig uppladdning för mig. Jag måste då ta fram fullversionen i mobilen.
Har försökt både via mobilsajten och den vanliga. Minska bildstorleken hjälpte inte heller… Får plocka fram datorn ändå.
Nuså. Hästarna matade och nattade, tösen sover och jag har fått kaffe. Datorn är framplockad och nu ska här läggas in bilder 😃
Ingen vidare kvalitet, men det får ni leva med, liksom speglingen från tv:n och fönstret.
Nån snäll admin kanske kan hjälpa mig? 🤔
Nu är det ordnat :)
Tackar! Vattenpesten som jag planterade ner bara för att ha mer snabbväxande har tynat bort! :o de flesta valle-plantorna också för den delen… Vad kan vara fel? Lite nitrit nu igen, vb i går och i dag. Litar inte riktigt på stickorna dock, så nu hoppas jag på att det nya dropptestet kommer snart…
Snyggt akvarium :)
Hmm du kanske har lite dåligt med ljus? Vad har du för lysrör?
Och du har använt dig av näringskulorna vid dessa växter?
Snyggt det blev med mossan :)
Jag tycker det ser ut som att du har för lite belysning. Vad har du för något?
// Sofia
Men att det ska vara belysningen är också lite konstigt då det verkar som om karet är nytt och då förmodar jag att det är orginalbelysningen som används..? Jag har fått de här växterna att fungera helt utan problem vid minimal näst intill obefintlig belysning och de här förhållandena verkar vara betydligt bättre.. Det förbryllar mig lite, jag tycker att de borde växa åtminstone överleva. 🤔Att de tynar/smälter kan också vara tecken på näringsbrist.
Det är orginalbelysningen som sitter i. Ett kallt, vitt ljus som jag kommer byta ut. Nu syns det inte eftersom vattnet är så gult. Jag har inte kommit åt att kika på den än, sitter bakom en plastkåpa som måste skruvas bort och jag kommer sällan ihåg att ta med skruvmejsel från snickarbon. Jag har näringskulor i sanden där växterna är planterade. Javaormbunke, anubias och lotus växer och sätter nya blad så det känns konstigt att ljuset skulle ställa till det också? Vattenpest har jag aldrig haft tidigare, men trodde den skulle vara superenkel och snabbväxande… 😞
#40 det brukar den vara, vår vatten pest växte en halv meter på en månad.
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Kan du ta ett foto på lampan? :) Det ser ut som att ljuset endast når mitten på karet och inte kanterna.ärdet lysrör eller glödlampa (lågenergi)?
// Sofia
Länge sedan jag uppdaterade nu. Ljuset når bara mitten ja… I bak-kant sitter en filterlåda som gör att ljuset inte når dit. Jag har tejpat fast alufolie i locket så nu har jag ljus ända ut i kanterna och mot främre glaset i alla fall. Jag kämpade med nitrit och gjorde täta vattenbyten ett tag, utan framgång. Till slut visade det sig att dropp-testet jag hade visade fel och jag gjorde allt i onödan. Det hade väl iofs inte varit hela världen, om inte snäckorna dukat under av det hela :( Mina favoriter av allt som bor i båda karen, känns fortfarande så himla tråkigt. Jag har egen brunn och har varit noga med att använda aquasafe samt att ta in vatten direkt från pumprummet i stallet istället för att ta ur kranen inomhus för att minimera eventuella metaller i vattnet och det har gått bra, men så täta vattenbyten blev för mycket. Nytt i karet är ett par A. Borellii. Jättesöta och fashinerande fiskar, men oj vad kräsna med maten! Jag hade varken levande eller fryst hemma så jag provade med två olika sorters flingfoder, frystorkat, pleco-tabletter och två olika ciklidfoder (tur jag hade en del provpåsarvhemma) men inget verkar duga. De simmar fram och tittar, men smakar inte ens. Nu har de fått lite svarta frysta mygglarver men jag måste skaffa mer och hitta en smidig lösning. Kan jag mata dem med artemia? Vanliga frysta (hackade) räkor?
Det brukar vara svårt att få Apistogramma att ta flingfoder. Mygglarver och artemia funkar bra. Jag ger mina egengjord räkmix och det har de inga problem med att få i sig. Finns massor med recept på nätet om du söker. mimåne lade ut ett i grönsakstråden med.
De vill ha fryst foder helst. Äter inte gärna flingfoder, granulat eller olika tabletter. Du kan ge dem maträkor också om du vill det. Jag tinar en räka och pressar den genom vitlökspressen. De gillar dem.