Guppy hona gravid
Hej min Guppy hona är välldigt shock och har en stor svart vid analfenan jag köpte en hane till henn för 7 dagar sen och nu är hon riktigt stor om magen man kan nästan se ynglerna i gravidfläcken men hur är det möjligt dom har ju bara träffats i 7 dar det kan ju ta 3 till 4 veckor innan ynglerna kommer
varför göra flera trådar om samma sak?🤔
Du har ju redan fått svar på den här frågan. Hon var redan dräktig (gravid) när du köpte henne. Hon har träffat en hane redan i sitt förra hem. Därför kan hon vara nära att föda nu fast du bara haft din hane i 7 dagar :)
Jag skrev den här först men jag märkte att inte många var här och kollade på inlägget så jag skrev en till sen fick jag svar på inlägget fast det andra. Och det var inga hanar i det karet där jag köpte domdom hadde hanarna i ett annat kar
Hon kan ha gått med hanar innan dagen du köpte henne.
Okej kasse71. Jag får förklara för dig lite mer så att du förstår. Att dom i butiken hade dem åtskilda förstår jag inte riktigt utan när guppies kommer fraktande så är de samlade och då passar hanen på att befrukta honan. Däremot så finns det svenskodlare som separerar hane och honor så snabbt de ser att det är hanar och honor för att slippa få honorna befruktade på direkten. En guppyhona är en så kallad så förrådsbefruktare. Alltså kan honan bli dräktig flera gånger av en enda befruktning. Guppyhonor har förmågan att spara sperman upp till ett år och kan då föda yngel många många gånger utan att behöva träffa en hane. Hoppas detta bringar lite klarhet för dig.
Aha så dom hade hanar där i förs men flyttade dom sen
Kasse - ja endera så, eller som Jens säger så där butiken köper sina guppys ifrån gick de blandat hanar och honor.
Köper du en Guppy (eller Platy eller andra lättlekta levandefödare) i zooaffären kan du närmast räkna med att hon kommer att yngla av sig. Inga problem i normalfallet men lite irriterande om man vill odla en viss färg på Guppy t ex.
#6 Nej, förmodligen de som levererade hanarna och honorna till butiken hade dem säkerligen tillsammans men när de i butiken tog emot dem så separerade de dem.
Ok nu förstårjag men det var nästan 4 till 5 månader sen jag köpte hon med en hane hade också 2 lite mindre honor men mina skalarer tog dom. Skalarer tog hanen också så jag gav bort skallarerna till en akvarieförening. Så det var därför jag hundrade varför hon blev så shåck.