Amanoräkor istället för mal
Undrar hur bra amanoräkor tar bort alger. Har ett akvarium som jag vill ha mycket växter i men märker att malarna(ancistrus och garra rufa) verkar både dra upp växter och äta på bladen. Funderar därför på att flytta malarna till ett annat akvarium och ha amanoräkor i detta istället. Men undrar om man kommer få bort alger på rutan osv lika bra med amanoräkor som med malar
Jag har amanoräkor och jag kan säga att de tillbringar ingen tid på rutorna. Jag kan inte se dem hålla fast sig där..
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Får hålla med mimåne där. Alger på rutorna verkar inte räkorna vara så 'aktiva' på utan det är väldigt fräscha alger som kommer på växter.
Du kan ju skaffa snäckor istället. :)
Misstänkte det…hmm…Hur får folk ha kvar sina växter när dom har malar, kanske bara jag som har haft otur med väldigt hungriga malar…De får mat så det räcker så de borde inte gå på växterna tycker jag:/
Snäckor har jag haft posthorn i ett annat akvarium men de förökade sig så sjukt mycket, vågar inte riskera det då man aldrig blir av med dom känns det som….Hade velat ha äppelsnäckor men detta jobbiga förbud sätter ju stopp för det:(
Det finns en massa andra snäcksorter! Det finns en snäckguide här på sidan där du kan läsa om olika arter. :)
Jag funderar på hur det kommer sig att malar och växter inte fungerar tillsammans för dig.
Du säger att de äter på växterna, det får mig att tro att de får för lite vegetarisk föda i sin kost? Får de inte den mat de behöver så kan de absolut ge sig på växterna och det kanske inte är så konstigt att de inte hålls på plats om malarna är där och tuggar och sliter i dem?
Kan det vara en sådan enkel orsak så är det ju lätt att lösa! :)
De får algtabletter i lagom mängd, har provat lägga i gurka men inte hittat nån lyckad metod än för att få dom att ligga kvar på bottnen…Men garra rufan är nog mest problem med, den mest av alla så magen blir rund och tjock men äter ändå på växterna…Sjukt matgalen fisk
Där har vi problemet. Både Ancistrus och din garra rufa behöver vegetarisk föda och med det menas inte enbart algtabletter utan även grönsaker några gånger i veckan. Pröva med genomkokt broccoli som du sticker på en gaffel eller på liknande föremål för att få den att sjunka. Du kan låta den ligga i akvariet i ett dygn. De kommer älska det! Börjar du mata dem med grönsaker så lämnar de växterna ifred också.
Härligt:) Då ska dom få grönsaker:)
Lycka till! Hoppas det fungerar :)
Har hört att pinocchio räkor är bättre än amanos