Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 929 ggr
Lizelda
0

Vad gör jag för fel?

Mina växter flyter upp hela tiden och jag vet inte varför! Är det på grund av Gordon? (min stora mal) Hur åtgärdar jag det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
0

Har du en stor mal så kan det vara så att de rycks upp av honom men ta gärna en bild av ditt akvarium så vi får se vilka växter det rör sig om, bottenmaterial och inredning. Det kan hjälpa oss att komma med tips på vad du kan göra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Allt ser jättetråkigt ut nu då jag inte har möjlighet att göra något ordentligt med växter eftersom de vägrar sitta kvar i gruset! :(

mimåne
0

Efter att ha sett dina bilder så tror jag att det är malen som är boven. Det behöver inte nödvändigtvis vara hans mål utan jag skulle tippa på att det händer av misstag p.g.a det alldeles för lilla utrymmet han har. Han är helt enkelt för stor för akvariet och råkar därför komma åt dem när han försöker röra på sig. Växten du har på stenen är ett bra alternativ för dig då du kan binda fast den. Håller sig denna kvar?

Lizelda
0

Har tänkt skaffa större akvarium så han får ordentlig plats men det blir inte förens i sommar då vi bygger om. Min anubis sitter bra och den får han inte loss. Hur ska jag göra med de andra växterna då? De långa har jag knutit ihop så nu har de varit kvar ett bra tag men kan man göra så med resten?

mimåne
0

Du skulle kunna pröva binda fast dem på någon annan liten sten eller liknande som håller dem nere. De övriga växterna behöver fortfarande ha rötterna under bottenmaterialet så tänk på det i så fall.

Lizelda
0

Okej, då testar jag det. Hur stort akvarium skulle du rekommendera att jag skaffar till honom? Och kommer han växa mycket mer?

mimåne
0

Jag kan inte riktigt se vad det är för art utifrån din bild, men att det är en stor mal det tror jag allt. 700L tippar jag.

Lizelda
0

Tror han är en dryg dm

peppe_ing
0

Misstänker att det är en gibbiceps som gömmer sig. Väldig vackra bajsmaskiner  :p

Lizelda
0

Han bajsar som jag vet inte vad….

peppe_ing
0

Hehe jag vet!! Fick med mig såna vid två olika akvarieköp och tills jag lyckades hitta nya hem till dom så höll dom på att göra mig galen.. fick sila sanden i håv för att få upp korvarna , häverten orkade inte suga upp det! :p

Lizelda
0

Finns det inget djur som äter bajset? >.<

peppe_ing
0

tror tyvärr inte det, men någon annan kanske har något tips

[Udoon]
0

#12 tror inte det finns något djur som äter bajs alls, det är nog mycket växter och städning som gäller :P

Berzerk90
0

Varför använda sådan där hävert eller vad det nu heter. 

Fram med en spann och en grov slang och sug rejält en gång så lär ni få bra fart på städningen. Värsta som kan hända är att man kan få lite akvarievatten och fiskbajs i munnen men det är också allt.

Lizelda
0

Läste att Ancistrus äter fiskbajs, någon som vet om det stämmer?

sauk1
2

#15 Låter som en fredagskväll! 😂

Lilolizeit
0

#16 nä, dom äter inte bajs.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
0

#15 Vad är det för skillnad på det och vad du kallar en slamhävert?

mimåne
0

Nä dom äter inte fiskbajs, tyvärr.

Lizelda
0

Så synd, antar att de personerna hade fel :(

mimåne
0

Däremot upptar växter en del näring ur bajs och hjälper till att få bort det. Men eftersom att malen är alldeles för stor för karet så hade det nog ändå lämnat mycket kvar på botten även om du fyllde hela akvariet fullt med växter.

mimåne
0

Det som kan ha gett upphov till uttalandet "ancistrus äter bajs" kan vara att alla fiskar mer eller mindre smakar om det kommer i deras väg. Helt naturligt beteende i deras jakt på mat. Ancistrus däremot har kanske inte samma instinkt att "fånga något som flyter förbi" då de är algätare men de susar ju runt på botten dit fiskbajset hamnar att ligga. Ligger det mycket bajs på botten och ancistrusen hittar en bit mat där bland kan det säkert misstas ganska enkelt för bajs.

Berzerk90
0

#17 Visst gör det? 😃Ska faktiskt göra det imorgon så det är precis som du säger en fin sysselsättning på fredagarna! 

#19 Man slipper en huvudvärk på drygt 500 spänn? 🙂

http://www.zoo.se/aqua-in-out-komplett-set-jbl-slamhavert.html

#23 Mina ancistrusar brukade missta mina helena snäckor för maltabletter så visst prövar dom sig fram.

mimåne
0

Haha jaså helena snäckorna till och med av allt! Kan inte vara lätt att hamna i sugen på en ancistrus😃

Lilolizeit
0

#24 haha. känner igen det där, händer lite då å då att jag kommer på någon av ancistrusarna med en lite äppelsnäcka i munnen när det finns mat i närheten :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes