Vad är det för fisk?
För ett år sedan köpte jag snäckor till mina Dvärgkulfiskar och råkade då få med två små yngel. Dessa skulle, enligt personal på djuraffären, också bli mat.
Bestämde mig dock för att rädde de små liven, så de fick bo i eget akvarium… :D
Nu, över ett åter senare har de vuxit på sig och jag börjar undra vad det är för sort.
Firren på bilden är alltså en av två, den andra dog för några dagar sedan och det var troligtvis en Black molly, eftersom den var väldigt svart. :P
Eftersom de kommer från samma akvarium på affären misstänker jag att det är en Molly, men de Silvermolly jag sett i affären har varit betydligt vitare än vad den här är, så… Vad är det?!
Vill gärna veta eftersom jag tycker att hen ser så jävla ensam ut nu när kompisen har gått och dött. De höll alltid ihop, och jag klarar inte av att se hen så ensam när tetrorna håller ihop i sitt lilla stim. :(
Vilken konstig ryggfena.. Jag håller inte med om att det är en Guppy men den ser mager ut. Skulle må gott av lite extra mat :) Men om den andra var svart som en molly och denna ser ut såhär, kan det vara två olika arter som korsat sig? Molly och Guppy? Jag hade som barn molly och Platy som korsade sig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
En korsning kan de absolut vara. :)
Guppys och mollys kan korsa sig. :)
Oj, vad spännande! :D
Men… ska jag då köpa Guppy- eller Mollykompisar åt henne? Hon gillade ju sin svarta Mollypolare förut, en svart hane tror jag att det var.
Visst ser det ut som en Guppy hona men ändå ställer jag mig tveksam till det på grund av av fenan på ryggen fram. Har aldrig sett en Guppy hona med fena fram men som sagt så kan det vara en korsning med någon annan art men molly har inte fena fram heller.
Däremot så håller jag fullständigt med de övriga om att hon är väldigt undernärd. Stackare och det är säkert inte ditt fel utan den kan vara 'sönderavlad' och de blir så efter en kort tid.
Usch, vad hemsk jag känner mig nu när ni skriver att hon är undernärd :O Jag matar ändå för mycket tror jag, då det är väldigt mycket mat som åker ned på botten… :( Kanske ska satsa på annat än flingfoder?
Undernärd kan betyda att man matar för dåligt men det är väldigt sällan sånt sker utan när det sker är det oftast att man har fiskar som motar bort andra för elakhet och de 'svaga' inte får tillräckligt. I ditt fall skulle jag påstå att den inte mår bra helt enkelt och är kanske sönderavlad.
Det kan vara som du misstänker och det kan även vara svamp så var uppmärksam på att inte andra drabbas. Tycker du det ser ut som en skada så låt den vara men tycker du det är svampinfektion så flytta fisken och behandla den med saltbad.
Den svarta Mollyn jag hade tidigare var lite av en boss i akvariet, så det kan ju vara så att han såg till att de andra inte fick äta så värst mycket.
Nu har jag ju bara den här ljusa Guppy-/Mollyblaningen och några Neontetror. De äter ju på olika nivåer i akvariet så detta problem borde försvinna nu.
Tetran har sett ut såhär ett tag nu, och det är bara en, så det verkar ju inte vara någon svamp som sprider sig… Får hålla den under lite extra uppsyn, men känns som att det borde ha varit synligt på de andra vid det här laget.