Nystartat 180l elfenbens kar
Här är mitt 180l akvarium med 11st elfenbensciklider (yngel) 2-4cm. Vill igentligen ha ett växtakvarium. Men cikliderna värkar gilla att förstöra växterna :) Ska iaf börja köra med pmdd och co2 om ett tag när jag har införskaffat alla grejer. Så kanske växterna hinner växa mer än va cikliderna äter/pajjar :) Har fått lite brun alger men det är ganska nystartat så antar att det ger mä sig. Lägg gärna in tips på fina växter som är lite tåligare.
Nämen vilket fint stenröse! Riktigt vackert. Här ser jag stor potential.
Om det är kiselalger du menar med brunalger så har du alldeles rätt i att de är vanliga i uppstartade akvarium men jag tror du behöver mer växter för att kunna arbeta bort dem. Finns en risk att de kommer vilja stanna om du inte heller har någon algätare. Men algätare brukar ju vara en rolig åtgärd :)
Svärdsplantor kan gå vägen för dig. De får som du säkert vet ordentliga rötter som breder ut sig rejält. Det är en kamp att försöka få upp dem så de ska nog kunna stå emot lite fiskangrepp också. Välj en med robusta hårda blad och gärna en storvuxen planta. Små plantor kan vara något klenare.
Anubias ser jag att du redan har och de är också bra alternativ då du kan binda fast dem och så har de samma hårda konsistens som på en svärdsplanta. Är du intresserad av flera plantor så skicka mig ett PM. Jag har skott att sälja.
Cryptocoryne kan du även ta en titt på då de också har starkare rotsystem och något stadigare blad. Balansae är vacker och skulle kunna passa in i ditt akvarium.
Vallisneria gigantea. Ja varför inte? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jättesnyggt kar!
Tack. :) Ja hag har en mal på ca 12-15cm också :) Ska kolla upp dom plantorna du nämde senare :)