Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 411 ggr
niclas_swe
0

Hur många och vilka?

Hej! Jag har sökt runt lite och även frågat i butikerna, dock så skiljer sig svaren väldigt. Har ett 40liters akvarium där det nu bor 20 kardinaltetror. Frågan är hur mycket fisk man kan/bör ha i det. Helst vill jag ha "många" små och färgglada än stora och färgglada, I en butik menade personalen att jag kunde ha upp till 70 st kardinaltetror tex. Vilket jag tycker känns väldigt mycket. Som sagt tar gärna tips på små och färgglada fiskar jag kan ha. Gärna så klara i färgerna som möjligt, typ gula, orangea, knallröda osv

GuUuLd
1

40L är i minsta laget för kardinaltetror då de vill ha mycket simyta. Jag hade gjort mig av med dem om jag vore dig, mer fick bör du iaf inte stoppa i det lilla karet! Jag skulle vilja rekomendera att du tar en kik på alla rasboras som finns istället då de även om de är stimfisk de också passar mycket bättre i små akvarier! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

niclas_swe
0

Allright! Det är ju just denna problematiken, en del säger att man kan ha massor av en sort och andra säger att den inte går alls. Som sagt helst vill jag ju ha så färgglada som möjligt och de där rasboras var tyvärr inte det. Om man ser på molly? Funkar de?

GuUuLd
1

Det finns väldigt många olika rasboror så jodå, t.ex.  celestichthys margaritatus,  boraras brigittae, microdevario kubotai, sundanio axelrodi m.fl.

Djuraffärer kan ska man dock undvika att lyssna på när det gälar hur mycket samt vilken fisk man kan ha då de gör det mesta för att sälja och inte har några vidare kunskaper heller för den delen.

Molly bör inte gå i så små akvarier, man har inte så stora valmöjligheter till ett 40L akvarium.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

Regnbågsfiskar finns det ju iofs också som kan vara passande i det lilla t.ex. pseudomugil furcatus, pseudomugil gertrudae & iriatherina werneri.

Killis som oftast är årstidsfiskar som har ganska kort levnadstid funkar också i mindre akvarier och är väldigt färgglada, dem har man dock inte så många av i akvariet utan börjar kanske med ett par eller en trio.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

mimåne
0

Kardinaltetror skulle gärna vilja ha mer simyta än de får i ett 40L. För att få ett stabilt och hälsosamt akvarium i så liten storlek så ska du ha så lite fiskar du bara kan tänka dig i det. Det är väldigt lätt att det blir för mycket fisk och överbelastat. Jag tror inte att jag själv skulle sträcka mig längre än 10 småfiskar. Försök att inte välja fiskar som behöver större utrymme än det du kan ge dem. Generellt, större fiskar bajsar mer och då blir det en större belastning. Man ska absolut inte under några omständigheter ha 70fiskar i den storleken.

Är du intresserad av färgglada fiskar så är rasboror ett bra alternativ. Enkla fiskar som inte gör mycket besvär av sig. Kolglödstetra är fin. Vill du få ut något mer än en vacker vy däremot så får vi tänka om.

Medarbetare på akvariefisk ifokus