Rovfisk's akvarium.
Tänkte göra en liten tråd om mina akvarium, intresset har legat nere ett tag nu, fast i huvudsak beror det på att jag inte har haft all tid jag skulle ha önskat. Har jobbat som en tok senaste månaderna 😕
Hur som helst, jag har ganska många akvarium igång just nu, av varierande storlekar. Det största är på 720 liter, det skall byggas om, men där har jag en egen tråd under projektkategorin, så jag skriver inte så mycket mer om det just nu ;)
Nästa i storlek är Skalarekuben. Det är ett nästan fyrkantigt (inte helt) akvarium, där jag har en uppbyggd biotop för skalarer, det akvariumet är min ögonsten, där bor endast mina skalarer och lite malar samt sandsnäckor.
Sen har jag akvariumet på 300 liter, där går det mindre ciklider. Flaggciklid, Cholöladciklid och en ensam Jordätarehanne. Samt malar förstås. har även nån äppelsnäcka kvar i det karet.
Akvariumet på 275 liter är just nu egentligen ingenting. Mest mix och tillväxt. Fast just nu är rampen trasig, så det är inga fiskar alls i det just nu, bara sand och en pump ;) Skall bli sällskapsakvarium däri.
Det minsta jag har just nu är på 102 liter, och där går det mest levandefödare, sandsnäckor och det skall komma en grupp Körsbärsräkor i det så fort det är iordningställd. Just nu är det övervbuxet av alger, det har varit växtakvarium med lite fisk, endast för att få lite liv och rörelse i akvariumet ;)
Jag gillar att knäppa kort och mixtra med olika inställningar på kameran, så jag tänkte lägga upp bilder och visa upp hur akvariumen ser ut, om jag bygger om eller lägger tiull något, samt om det händer något spännande i nåt av dem.
Eftersom jag nu har börjat, då kan jag lika gärna fortsätta ;)
Jag är helledig 3 dagar nu (JIIIPPPIIIEEE) så jag tänkte ta itu med akvariumen, som skriker efter vattenbyten och rengöring. Börjar med ögonstenen, Skalarekuben.
Så här såg den ut före vattenbyte:
Ursäkta om jag bryter mig in här mellan dina bilder men jag kan inte hålla mig! Hur är flaggcikliderna att hålla? Får dina växter vara ifred? Hur många har du? 😊
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Bryt dig in så mycket du vill 😃 Jag hjälper jättegärna till med tips, råd och förklaringar om jag kan :D
Jag har 3 kvar (av 4) de är inte så stora än, men de kan vara lite besvärliga att hålla ibland. De kan vara kinkiga i maten och de kan vara kinkiga på vattenvärden.
Mina är inte så stora än, kanske 8-10cm nu. Men de är lite tråkigare i färgen eftersom de är VF. Växterna får vara ifred, men de älskar att nagga på mossa och rötterna på flytväxterna. Annars är de jättefredliga.
Får man tag på sunda exemplar, så kan jag rekomendera dem varmt, de är stillsamma och fredliga, men vill gärna gå i mindre grupp. Flera hanar har ingen betydelse, de gör upp ganska snart vem som är "Alfahane", och han har ensamrätt på alla evt. honor, oavsett storlek. De andra godtar det utan diskutioner :D
Har tyvärr ingen nytagen bild på mina, men det kan jag fixa när det är klart med vattenbytet i det karet. Därimot kan bjuda på en äldre bild :)
Vattenbytet i Skalarekuben är nu klart, men det är Londondimma och grummel, så jag knäpper ingen bild fören imorgon ;)
Tusen tack för informationen!
Du säger att dina är vildfångade och därför inte lika färggranna, menar du alltså att odlingsformen är den man kan se på tex zoopets beskrivning om arten? Den gulare varianten alltså.
Jag är verkligen nyfiken på dessa raringar. Jag har läst att det är svårt att se könsskillnad på dem. Stämmer det överens med dina praktiska erfarenheter? Vet du om du har vardera kön?
Den som finns i artbeskrivningen är en odlad. De viltfångade har samma färger egentligen, åtminstone i lekdräkt, men färgerna är blekare, och vissa (som min ena) kan få ett grönskimmer i fjällen.
Den ena har längre och spetsigare rygg och analfena än de andra, det kan vara en hane, men säker är jag inte. De kan vara i olika ålder också ;)
Skall se om jag kan få till någon bra bild på dem imorgon, så du får se hur de ser ut. Man ser vissa skillnader på dem, men som sagt, det kan vara åldern också :)
Jag har en halvfärdig artbeskrivning liggande på just Flaggcikliderna, kanske skall skriva färdigt den och posta den i artregistret :D
Ja! Det skulle vara väldigt kul om du ville posta det i artbeskrivningar! Nu har du gett mig någonting att längta efter.. Och de där bilderna du pratar om, Glöm inte dem!
Nu har du arbete för imorgon ;)
Då skall jag försöka få artbeskrivningen färdig och posta den :) Skall inte glömma bilder heller, men ge mig en stund att genomföra vattenbytet i karet innan jag knäpper koprt ;) Blir lite trevligare då ;)
Haha jadå. Ta du den tid du behöver och gör det i din takt så blir det bra :)
👍
Blev lite skillnad på karet före (se första inlägget) och efter vattenbyte ;)
Min stolthet, mitt lindebarn. Skalarebiotop 375 liter ❤️
4 av mina skalarer som bor i kuben.
En av mina absoluta favoriter bland skalarena. Har tyvärr bara två kvar nu, men skall se om jag får tag på fler. De är svåra att få tag på, och har jag otur, så kostar de skjortan 😮
Hittade en rolig bild när jag gick igenom mina gömmor ;)
Lilla plecomalen, som jag fick ta över, han hade växt ur sitt akvarium (200 liter) Nu simmar han runt och gonar sig i mitt stora :)
Var ute i birsta på en av zoobutikerna där, var ute i ett helt annat ärende, men jag kom iaf. hem med 6 Skalarer ;)
Här är en utav dem Pterophyllum scalare sp. "Blue"
#15 Vilken vacker en! Blev det flera blå?
Det blev två blå, men den andra är skygg fortfarande och ville inte alls vara med på bild ;) Den här är en riktig kaxpära 😉 Den försökte tom att muppa mot min fullvuxna Guldskalare 🤦♂️ Men Guldus spände bara upp fenorna ( hans ryggfena är nästan lika lång som "Kaxens" hela kropp MED fenor 😂) och gled sakta emot h*n 😉 Den var lite spakare efter det 😛
Det blev även en smoke, en zebra och 2 marmor :)
Nu är, som många vet, mitt stora akvarium klart, och de första invånarna (förutom malarna som har bott där hela tiden) har anlänt här hemma :)
Det blev 4 stycken små "papegojor" (Chiclasoma sp. "Hybrid")
Sedan skall mina två Fengäddor flytta in här också, men det blir längre fram, när vattenvärdena har stabiliserats bättre :) Vågar inte flytta dem än, eftersom de kan vara väldigt känsliga mot obalans i akvariumet. Det lär väl komma en nitritspik inom ett par veckor, och innan dess vågar jag inte flytta dem ;)
De är så färska att de fortfarande ligger i påsar ;)
Åh dom är så himla söta. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det minsta jag har just nu är på 102 liter,
Måste göra en rättelse, mitt minsta är på 112 liter, inte 102 som jag skrev i första inlägget 😊
# ja de är det, trots sitt något suspekta utseende ;) men det är ju så med just Gojjorna, att antigen tycker man de är skitfula, eller så tycker man de är jättesöta ;) Det finns liksom inget mellanting på dem 😛
Har haft Papegojor i många år, innan det blev SA-akvarium i 720'an, men nu när jag byggde om, så var "papegojorna" de första jag bestämde mig för att köpa 😍
Så är det. Riktigt ful söta. Tycker dom ser ständigt förvånade ut. :)
Det har inte jag tänkt på, men ja, när du säger det så gör de faktiskt det 😂
Nu är de utsläppta i karet i varje fall, men de står mest och trycker bakanför rötterna i mitten. En var framme och nappade åt sig en pellts när jag bjöd förut, men de andra vågade sig inte fram ;)
Dåså. Då var även påfåglarna levererade och jag har fått en hel del växter och posthornsnäckor i utbyte :)
Nu skall jag bara ta itu med 300 litern, göra ett större vattenbyte och rensa upp i djungeln lite ;)
Klart med detta också :)
Men jag fick chock när jag skulle ansa växterna, svärdplantan var så fruktansvärt stor att jag var tvungen att dela den i 5 delar 😮 Moderplantan oxh ett större rotskott står kvar i akvariumet, men 3 andra plantor fick flytta ner i skalarekuben.
Crypton hade vuxit (på längden) från ena hörnet,där den stod och till nästa hörn, där den hade vridit sig och börja växa tillbaka 🤦♂️ Den fick byta plats med några mindre väöxter i stora akvariumet, men jag behöll flera styckewn rotskott som jag satte tillbaka i akvariumet igen 🙂
Londondimma råder i karet just nu, men förhoppningsvis hghar det lagt sig tills imorgon :D
Så fint det blir! :D
:O Vart väldigt intresserad av hur din cryto växt. Menar du bladet som växt så?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
jag kanske var lite otydlig där, men jag var nog lite chockad ;) Har haft svårt att få till växter överhuvudtaget i alla år, och i det här akvariumet exploderar det med växtligheten, de skjuter skott och sprider ut sig åt alla håll och kanter 😃
Alltså, bladen på Crypton hade växt och sträckt sig från det ena hörnet till det andra. När det nådde väggen så vände det tillbaka och fortsatte att växa, så det hade växt halvägs runt akvariumet :) Förstår du då vad jag menar 🙂
#27 Ja då förstår jag! :D Vad är det för crypto? :O Måste ju vara en av de större om den ska kunna bli så lång! :O
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Det är nog en av de största, men jag kommer inte ihåg namnet på den. Har alltid bara omnämt den som "Crypton"
Lyckades knäppa en bild, trots att akvariumet är släckt :)
Ikväll efter 18 får jag mina Sajicor :D
Åh då måste du ge mig några bilder!
Det kan jag väl bjuda på 😃 Får bara hoppas att de inte är så skygga att de bara gömmer sig ;) De har gott om gömställen i karet ;)
Köäpte lite Corydoras till 300 litern idag :)
2st. Corydoras sp. Venezuela black
Och så köpte jag 4 st. Corydoras elegans :)
Chokladciklid. Trolig hanne :)
Herre mig så snygga de svarta corydoras var! Men har du bara två stycken? Blir de inte lite ensamma?
Du hade helt rätt om din sajica ciklid hane. Vilken snygg stenbumling!
Butiken hade tyvärr bara två kvar, men de går med andra Corysar i 300 litern, har både elegans och fläckig i samma akvarium, och de stimmar så snyggt så 😃
Men jag skall köpa fler, om-/ när de får in fler :)
Jo jag tyckte Sajicahanen var riktigt snygg. De verkar söka efter ett lämpligt lekställe, så det lär väl bli smått där snart. Hanen gräver lite grann på ett ställe, och om inte det duger då simmar han till nästa och gräver lite där ;) Honan hänger på honom hela tiden ;)
Vad spännande! Vill också se lek hemma hos mig och babyboomer..
Jaså stimmar dina corydoras ihop fast de är av olika arter?
Misstänker att det finnsrom där inom några dagar ;)
Japp, alla corys stimmar tillsammans, trots att det är olika:) Men som sagt, så skall jag köpa fler svarta, tänkte faktiskt beställa fler när jag beställer de övriga fiskarna som skall i där. Lite tomt just nu ;) Det är bara 6 fiskar, samt malarna som jag aldrig ser 😉
Har köpt lite nytt idag :)
Rosentetra ( Hyphessobrycon rosaceus)
Gabonräka ( Atya gabonesis) Även kallad Blåmonster eller Solfjäders räka ;)
Piraya (Pygocentrus nattereri)
Goby ( Goby eleotris sp.)
Pleco (Pterygoplichthys disjunctivus)
Rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus)
Segelfensmolly ( Poecilia velifera) Hane och hona
En av de gula äpplena (Pomacea diffusa)
Har fått hem två Påfåglar och två Skalarer idag. En kompis bönade i princip på knäna att jag skulle ta dem, de gick i ett akvarium på 120 liter 😕 jag hade inte samvete att tacka nej, eftersom jag ju faktiskt har plats också för dem 😊
Påfåglarna. det skll tdligen vara ett pr, och det finns visa skillnader på dem (de är lik gamla) så det är mycket möjligt att det är hane och hona, fast det är svårt att säga säkert just nu 😉
Om det är en av varje, så är detta sannolikt hanen.
Lilla krokis. (Har nyss gjort vattenbyte, därav grumlingen 😉 ) Har inte lyckats knäppa kort på den andra, den är mycket skygg än så länge.
Channa pulchra (ej nykomling 😉)
Red belly pirahna (ej nykomling 😉)
Snygga rovfiskar! Älskar färgerna på #50 😛
Tackar :) Jo, Pirayorna har fina färger, i varje fall en här varianten :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inte riktigt lärt mig inställningarna på inspelningsfunktionen på min systemkamera än. Har inte haft den här kameran så länge, men jag har spelat in en liten snutt när jag matar rovisarna med hemgjord räkmix i varje fall.
Kvaliteen är inte den bästa, och vissa partier kan vara suddiga, men jag lär mig eftersom, och det kommer bättre när jag har lärt mig riktigt 😉
Tänkte bara på #13 , akvarielagret har haft sådana scalarer för inte så länge sedan. Annars så kan du ju kolla om någon odlar eller kan ta in åt dig. Dom blir tydligen mycket större än vanliga scalarer och behöver även större än vanliga scalarer pga storleken. Om det nu är samma fisk jag tänker på😉 Är duktig på att blanda ihop arter🤦♂️
Jag har beställt genom "min" handlare. De tar hem från AT, och de hadfe inne just nu, men butikenb skulle inte beställa förens nästa Måndag, så jag hoppas att de finns kvar då :) Annars så får beställningen ligga kvar tills nästa gång :)
Jo, de blir större än "vanliga" scalarer i varje fall Surinamen. Men det är ingen fara med storleken ;) Scalareakvariumet är ca.75 (kan vara högre) cm. högt och en meter långt :)
Vilken härlig känsla i videon! :)
# 67 Åhhh tack, vad glad jag blir :D Tyckte mest det blev ett misslyckande, eftersom jag inte lyckades ställa in skärpan 😊
Skall jobba på att lära mig det, så jag kanske kan få till det helt skarpt :)
Nej! Verkligen inget misslyckande! Jag tycker det är så tråkigt att se så vanliga videos som är knäpptysta, med någon låt till och så opersonligt det bara kan bli. Din är jätte personlig och jag älskar biten med
"Hihihihi den tog allt!"
#69 Jag tror jag vet vilken bit du menar, man ser en grå skugga som svischar förbi med en bit räkmix i käften som han nästan inte kan hålla fast för den är för stor. Det är ena Gobyn, kan ju säga att hans stöldraid slutade med att han krockade med ena synodontmalen 😂 Han blev inte skadad, men han blev av med maten 😛
Kan hända det blir lite ändringar :) De allra största jag har nu, skall flytta till betydligt större ( 2000 liter :D)
Blir lite ändring i populationen i mitt kar efter att dessa har flyttats, ett projekt på sikt så att säga ;)
Precis den biten menade jag! Så härlig!
2 000L?! Herre mig.. Nano Akvarium är nog inget för dig då alltså 😃
Förstog nästan att det var den biten du pratade om ;)
Det är inte jag som har ett akvarium på 2000 liter, men killen som skall ta påfåglarna och bottentittarna har ett leasingföretag här i stan, ocd de skall flytta till ett av akvariumen som han har hand om :)
Nu har jag blivit med Malawi också, DET ingick INTE i planeringen 🤦♂️
Har funderat mycket kring mina kar nu. Eftersom det blev en panikflytt av fiskar, så blev det helt plötsligt flera projekt som bör fixas inom kort.
Fick ju utrymma 275 litern, för att ge plats för Malawi i det. Iofs. inget jag var tvungen att göra, men jag är ganska blödig av mig, även om det "bara gäller fiskar" så det blev ju till att jag utrymde det akvariumet från alla fiskar och inredning.
Problemet är bara att det akvariumet var uppbyggd med rötter och en herrans massa växter, ingenting som lämpar sig för Malawi direkt. Hur som helst så blev växterna uppryckta och röterna likaså. Dessa blev nerhystade i de andra akvariumen, som nu ser för djävliga ut.
Rafsade ihop sten som jag hade hemma, en salig blandning av kolsten, lavasetn och gråsten, så de skulle få nån möjlighet till någorlunda rätt habitat i varje fall. Malawiakvariumet skall jag se till att det blir mer enhetligt, tänkte ha endast kol och-/ eller lavasten i det, och jag skall fixa en snyggare bakgrund. Det är ett av projekten.
Så här ser Malawiakvariumet ut just nu. Inredningen är ett hopplock av allt möjligt som fanns till hands, lysrören är fel och bakgrunden passa inte alls 😉
Så har vi nästa projekt. 300 litern.
Här har jag Chokladciklider, en ensam Jordätarehanne och 2 Flaggciklider, samt Platinumscalarena som gick på tillväxt i 275'an.Det går även ett halvstort stim Pansarmalar och äppelsnäckor i det här akvariumet.
Hit har de flesta växter som var i 275 hystats ner, så nu får knappt fiskarna plats 😕
Chokladcikliderna är nu såpass stora att de kan få flytta ner i 720 litern, men det kan jag inte göra fören på Tisdag när de största fiskarna hämtas.
Så här ser 300 litern ut just nu. Hade så mycket växter i 275'an att jag inte ens fick plats att sätta ner dem i sanden, utan de mest tåliga växterna flyter i karet. Detta akvariumet var redan innan det här ganska välplanterad, så de allra flesta växterna från 275án skall sättas i i 720 litern, plus några till som har skjutit skott. Detta får bli Grow-out istället för 275'an. Får ju hem 10 småscalarer (5 surinam red och 5 Honey blue) den 30 April, så innann dess måste detta karet vara klart, de är för små för att släppas ner med de stora scalarena (7st. vuxna) som går i Scalarekuben.) Platinumen (5st) behöver också växa på sig lite till innan de släpps ner till de vuxna.
112 är ingen större fara med, fast hit flyttades också massa växter (hade hur mycket som helst i 275'an i och med att det är ett tillväxt akvarium, och det blandas lite olika arter i det mellan varven, så alla skall få en möjlighet till gömställen.
Detta akvariumet skall bara göras ett större vattenbyte och avlägsna ganska mycket växter ur, detta är ett Karantän/ yngelakvarium. Finns några fastboende Molly och Platy här, men de får vara kvar så länge. Nästa gång det blir yngel så får Platy och Molly flytta till dotterns 100 liters växtakvarium, där det går några tetror och rasboror ;)
Nåväl, så här ser 112 litern ut i varje fall.
Det största projektet blir att få ordning på 720 litern, där alla rötter från 275'an nu ligger "kringslängda" på botten av akvariumet.
Här skall jag riva ut inredningen och bryta alla revir. när Påfåglarna, Bopttentittarna, Channan, Ornaten och Chokladmalarna har flyttat på Tisdag. Jag kommer att tömma ur akvariumet till 3/4 delar (detta för att lättare kunna plantera om och få till inredningen snyggt igen)
De fiskar som skall bo kvar här i får under tiden vara fördelade på 3 plastbackar på vardera 75 liter, med syrestenar (Har köpt in fodertunnor för hundmat, just med tanke på att något sånt här skulle kunna hända) Dessa tunnor är endast avsedd för akvariumen. Jag kommer att spara i stort sett allt vatten från akvariumet, förutom en vattenbyte på ungefär 30%.
Ena synodonten (den största) skall gå kvar i akvariumet, men de två mindre skall flyttas. Den ena skall ner i mitt Malawiakvarium och den andra skall ner i Molams Malawiakvarium.
I mitt stora skall det tätplanteras, de flesta cikliderna skall g kvar (JD, Papegojoirna,Sajican och Paletterna) Även Fenorna och knivfiskarna skall gå kvar, samt de två Plecomalarna :) Chokladcikliderna skll också flyttas hit. Med tiden blir det eventuellt att jag fyller på med lite fler mellanstora ciklider från mellan och sydamerika, men det vet jag inte.
Hur som helst, så här ser det akvariumet ut just nu 😕 Som ni ser så ligger rötterna huller om buller i akvariumet, och en rot flyter dessutom runt vid ytan. Den har inte sjunkit än, men den skall förankras på bottennär jag fixar akvariumet ;)
Egentligen skäms jag som en hund öer hur mina akvarium ser ut just nu, det brukara vara minituös ordning i dem, och folk som kommer förbi (som har sett akvariumen tidigare) håller på att svimma av chocken, och undrar vad f*n som har hänt 🤦♂️
Känner just nu för att mörklägga alla akvarium och täcka för dem så inge ser hur det ser ut. Jag mår pissdpligt över hur fiskarna har det just nu, även fast jag vet att det inte är någon katastrof för fiskarna, de är som vanligt. Simmar runt, småretas med varandra och äter som de skall, så fiskarna mår nog inte dåligt, utan det är deras matte som gör det 😓
Du har ju nästan tagit sig vatten över huvudet ;)
Inte riktigt, men nära nog 🤪
men ack så roligt att få styla så många akvarium!
jag är faktiskt nästan lite avis!
Just nu känns det bara jobbigt ;) Inte för egen del, jag älskar att pyssla med karen. Men jag tycker himla synd om fiskarna som får trängas med alla växter och rötter 😕
Men jag tror fiskarna har missförstått ett och annat, i 300 litern (som är full i växter som flyter huller om buller) lekte Chokladcikliderna igår kväll.
I 720 litern lekte både Oscarn och Sajican 🤪🤦♂️ Så jag behöver nog inte vara så orolig för att de mår dåligt, för det gör de uppenbarligen inte. Är nog jag som är lite blödig och pjoskig av mig 😊
haha ja nej fiskar är nog ganska anpassningsbara trots allt =)
Ja, uppenbarligen. Vattemvärdena är jättebra i varje fall, och det är ju huvudsaken, fortfarande lite lågt Ph i Malawiakvariumet, men hedde ner bikarbonat och lite kalksten, så det går nog till sig snart skulle jag tro.
det gör det säkert, o med tanke på var de kom från så är det säkert bättre vilket fall!
🙂
Är nästan fullt i Malawiakvariumet nu ;) Visserligen flyttade 3 st. Crabro ut i färmiddags, men nu ikväll när jag skulle lämna Påffarna och Bottentittarna fick jag med mig 2 st. Greshakey hem istället :)
Japp, då har Påfåglarna och bottentittarna flyttat också, så nu är det bara att börja operation rivning av stora karet imorron bitti :D
En hgrej kvarstår med fiskarna, och det är at skilja ut JD hanen och honan från övriga gänget, men det gör jag när jag fiskar upp fiskarna från karet imorron, sedan skall det fixas iordning 😃
Jag är inte ett dugg avis att göra om akvariet för jag vet hur mycket arbete det är! Det tar väldigt lång tid så tänk bara på att ta det lugnt.
Sist jag gjorde om i karet (375 L) tog det mig bara 9 timmar med stopp för en fikapaus. 😕
Lycka till!
Jo, det kommer att bli ganska tidskrävande, men jag kommer att skynda på så gott det går. Skall nämligen plocka upp fiskarna under tiden (finns risk att jag blir biten eller får en stöt annars ;) ) Kommer att tömma ur det mesta av vattnet och krama ur filtren i akvariumet efter vattenbytet.
Jag misstänker att det kommer att ta i stort sett hela dagen ;)
Jag bjuder på en "Före"-bild 😉
Och så kan jag bjuda på en "efter"-bild 😉
Super snyggt!
Tack :) Jo jag blev riktigt nöjd själv ;)
oh nu måste jag fråga en sak angående att göra om ett kar, ditt blev jättefint!
jag har mitt 110 som jag vill lägga i svart grus i o substrat för växterna, hur gör jag detta enklast?
jag har tänkt att spara ca 70-80 liter vatten för det är vad jag har plats till o sen tömma resteno lägga i det nya, dekorera om, plantera om o sen fylla på med det gamla vattnet igen, o ha fiskarna i en hink så länge, ngt jag har missat?
verkar som du har full koll :)
Om det är möjligt, så rör inte filtret och gör inte ren inredningen, för att kunna behålla så mycket som möjligt av de goda bakterierna. Måste du göra rent filtret, så krama ur det i akvariumet innan du startar pumpen igen, på så vis får du behålla alla goda bakterier i pumpen :)
Ojojoj vilka fantastiska akvarium du har! Är helt impad! Tar du emot studiebesök? ;)
Ok bra, nej filtret har jag inte tänkt att röra o det mesta av inredningen ska vara kvar, kommer bara lägga till en massa då detta ska vara mina guldancistrus potentiella lovecave ;p Tack igen för all hjälp!
#97 Haha …Jodå vill du komma på studiebesök så är det bara att komma det ;)
#98 Då kommer du nog inte få några större problem :) Tänk bara på att mata väldigt sparsamt första dagarna (veckan) :)
Ja absolut, o hur fungerar det med er nystartat akvarium där gruset är från gammalt akvarium utan att vara sköljt o likaså vattnet, bör vara bra förutsättningar va? Syftar på mitt 55-60 liters
Det är väldigt bra förutsättningar :)
Var ett tag sedan jag skrev något här inne. det händer lite småsaker kan ni tro ;)
Jag som inte skulle ha Malawi, har ett akvarium som nu börjar bli fullt har ett yngelakvarium där det går 24 småttingar på tillväxt (Acei, Johanni och Trewawasae)
Själv kommer jag att få 3 lekgrupper till med Malawi idag eller imorgon, ( Maingano, Korallzebra och en som jag inte kommer ihåg namnet på) Samt att jag har beställt honor till både Greshakey och Golden. Som kommer på Onsdag eller Torsdag 🤐)
Det var det där med att spåra ur som Magarne skrev om i sin tråd ;) Det är lätt hänt i vissa lägen.
Sitter just nu och funderar på om jag skall flytta Scalarena som går på tillväxt, de har vuxit på sig såpass att de kan flytta ner i Scalarekuben, och jag har dessutom flyttat det fullvuxna paret till 720 litern, så det är lugnt i kuben nu :) Småscalarena som (förhoppningsvis) kommer den här veckan, får växa på sig i 112 tills de har uppnått "icke tuggvänlig" storlek, vilket nog går rätt snabbt, de behöver bli kring 8cm i kroppen, och då hinner de inte krokna i fenorna innan flytt heller :D
Så det är vad som händer här just nu ;) Får se om det kanske kommer bilder på lite Malawi senare under kvällen 😉
haha ja men det är ganska trevligt att läsa om alls spårande tycker jag! känns mindre konstigt för mig, speciellt när min mamma i helgen försiktigt flikade in att "du kanske bliit aningen fanatisk Tina" haha
Min gubbe undrar om jag har ramlat och slagit i huvet ;) Han muttrar över att vi snart inte får plats själv 😛
Fast han låter mig hållas, han tycker ju det är snyggt också 😉
Det blev att jag flyttade småscalarena till kuben, de blev jätteglada över att de fick större utrymme i varje fall. I 300 går det nu Malawi, 3 lekgrupper och en ensam Greshakeyhane (han får tre honor på Torsdag)
Och i mitt stora akvarium har jag nu undervattensdjungel, men det blev faktiskt rätt snyggt ändå, och fiskarna blev glada över alla de nya gömställena 😃
Så här ser det ut i 720 litern nu:
Och så här ser det ut i 300 litern :
Jo, de är duktiga på att kvittera det de äter 😛
En lite bättre överblick över de olika "sektionerna" i karet :
Vänstra halvan.
Var ett tag sedan jag uppdaterade här nu, men här kommer lite nya bilder ;)
Maingano ( Pseudotropheus cyaneorhabdos) Hanne
Greshakey ( Metriaclima greshakei, Makokola) Hanne
Korallzebra ( Metriaclima sp. "Korall") hanne
Jordätare (Geophagus sp. "orange head") hona
Platinumscalare (Pterophyllum scalare)
Blå scalare (P.scalare sp. " Blue honey)
Jättegoby (Sleeping goby. sp. eleotris) Hanne
Fengädda ( Polypterus senegalus)
Palettciklid ( Pelvicachromis pulcher) "Ruby red" Par
Jack dempsey ( Rocio octofasciata) Hane
Chokladciklid ( Hypselecara temporalis) Hane
Flaggciklid ( Mesonauta insignis) Hane
Sajicaciklid ( Cryptoheros sajica) hane
åh jack dempsey har jag spanat in många gånger, så otroligt fin! men går inte den rätt hårt åt växter etc?
Jag har ett par som leker regelbundet, de gräver visserligen en hel del, men de har aldrig gått på växterna i karet :D Dessa två är visserligen inte vuxna än, men jag har även haft riktigt stora, och de har heller inte gått åt växterna :)
ah där ser man! ja väldigt fina är de i alla fall! oh o jag såg ett äpple här bland bilderna oxå, har du dem i alla karen?
Wow! Vilka fina kar. Hur är papegojorna? Hört så mycket olika om dom. Att dom måste gå ensamma (alltså inte med annan art men parvis), att de är elaka, aggressiva mm… Jag har länge velat ha såna, men inte vågat. Vad säger duon dom?
#130 Har, tyvärr, bara äpplen i det här karet. De är inte så gamla än, men jag hoppas att de snart skall få snäcklingar, så jag även kan ha i andra kar :)
#131 Tack :D
Jag har haft Papegojciklider i alla år, och jag tycker de är underbara. De skall INTE gå ensam, de vill gärna vara minst 2-3 stycken. Jag har 4 i mitt stora kar, och det fungerar jättebra. Visst tjafsar de sinsimellan ibland, men det är aldrig några allvarliga bråk :)
Innan rampen kortslöt för ca. 1-1½ år sedan hade jag 6 stycken fullvuxna i karet. 5 dog och en blev ensam kvar. Man såg hur ledsen den var, hon tynade bort och var inge glad längre, tills jag köpte ett par stycken till, då blev hon glad igen. Hon dog för kanske 4-5 månader sedan (hon var gammal) och då köpte jag två till små, och även om de två som var kvar sedan honan dog, redan hade "bott in" sig i karet, så blev det inga problem alls när det kom nya, som dessutom var mindre.
Jag har aldrig upplevt dem som aggressiva eller elaka mot andra fiskar, och inte äter de mindre fiskar heller (munnen är för liten, de får inte in dem)
De har en egen personlighet och är nyfiken som få ;) Ena riktiga linslusar (mina iaf.) är de också ;)
Har du ett akvarium som är stort nog (minst 300 liter) så kan jag varmt rekomendera dem :)
En till bild på en av mina ;)
Kan man se någon könsskillnad på papegoj alls, rovfisk?
Inte egentligen, men man ser vem som lägger rom när de leker 😉 Det är så jag vet att den gamla jag hade var en hona 😛 Hon lade rom ett antal gånger, men det blev naturligtvis aldrig något av den, eftersom hon lekte med en annan papegoja :)
Följer 🙂
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Tack för svar! Att de ska gå flera tillsammans, det vet jag. Men fått höra att de inte skulle gå med andra arter. Men nu vet jag ju bättre! :) Vart har du köpt dina? Har sett på Hornbach och Grizzly här söder om Sthlm. Vilket pris brukar de ligga på? Nu kan jag nästan lova att det kommer bo papegojor här snart, hihi
Jag har mina med Ciklider, har både Syd och Centralamerikaner tillsammans med dem. Har även ett helt gäng Corydoras i det akvariumet. Det fungerar bra. Men risken är stor att Papegojhonorna korsar sig med de centralamerikanska hannarna, eftersom de inte kan få yngel med sina egna.
Jag skall köpa fler också, tänkte även se om jag får tag på en Flower-horn, hanne. Men de är elakare och kan inte gå med vad som helst ;)
Jag har köpt mina via handlaren som beställde direkt på AT. Det finns en stor akvarieaffär, tror det ligger i Bromma, om jag inte missminner mig så heter de Kalhäll, där har jag varit och handlat ganska mycket (trots att jag bor i Sundsvall) De har bra priser och bra kvalite på fisken. De hade även papegojor (åtminstone sist jag var där förra hösten) 👍
När du köper papegojor, så titta gärna på hur de rör sig i vattnet, ser de ut att simma normalt utan bekymmer så är det ingen fara. men vissa exemplar är, tyvärr, så gravt missbildade att de inte kan simma ordentligt, de kommer troligast inte att överleva. Så titta på vilka du köper :)
men åh på din sista bild ser papegojan ut som en kanin <3
#138 😂 en kaninfisk kanske 😂 Men jo, när du säger det och man kollar riktigt noga, så kan den se ut som en kanin framifrån 😃
"Papegojhonorna korsar sig med de centralamerikanska hannarna, eftersom de inte kan få yngel med sina egna."
Vad är detta för intressant jag hör?
Papegojorna finns inte, som bekant, i naturen, utan de är framtagna genom korsningar och odling. Jag vet inte varför (det är det nog ingen som kan svara riktigt på) men det har visat sig att 98% av hanarna är sterila. De kan leka sinsimellan, men rommen blir inte befruktad ;)

#141 Det är väl inte mycket konstigare än mulor och ligrar? Sterila hybrider finns det många av men en fiskvariant har jag aldrig hört talas om. Häftigt!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Fina kar du har! 👍Sedan gillar jag Jack dempsey, härliga färger. Papegojorna är också fina, visste inte att det var en framodlad fisk, men jag vet inte så mycket om ciklider förutom scalarer då. Du måste ha fullt upp med all dina kar, själv har jag bara ett på 260 l. Jag håller på att bearbeta sambon om ett till, jag har redan planerat vilka fiskar jag vill ha däri. Keep up the good work 🙂
#142 Nej det kanske det inte är :) Nu vet inte jag hur det är med mulor och ligrar, men här är det bara hannarna som är sterila, honorna är fullt fertila. Men det kanske är så hos Mulorna och Ligrarna också 🤔
#143 Det är inte så farligt faktiskt :) Karen är ganska stora, så det är inte så mycket jobb med dem, och eftersom jag har de fiskar jag har, så har jag tredubbla rening av vad jag egentligen skulle behöva ha i karen ;)
Ändrade lite i rubriken. Tänkte att den här tråden får handla om de två största akvariumen. Det händer inte så väldigt mycket i dem, men det är ju vattenbyten, insättning av nya fiskar ibland och sånna saker som händer. Nån gång ibland river jag nåt utav dem, för att bryta revir, eller om det är några andra bekymmer i karen ;)
Det börjar närma sig att det skall göras lite större vattenbyten i båda karen, och då kommer jag att passa på att bryta befintliga revir också. Visst låter det taskigt, men det blir mycket lugnare i karen när jag gör en sån sak. Det blir lite sammandrabbningar när de har "bott in" sig ordentligt i reviren :)
720 litern i dagsläget :) För de som inte vet, så är det fullt medvetet att vattnet är lite "thefärgat". Har mycket rötter som sänker Ph-värdet i karet ;) Vattnet är surt och har ett Ph på 6,5 ;)
Kubformat (nästan) akvrium på 375 liter. Svartvatten där Scalarena i huvudsak vistas :) Här har jag ett Ph på 5,9 - 6,1
Jag måste säga att jag inte hade en aning om fortplantningsdramat hos papegojorna. Mycket tråkigt att det är som det är. Men en sak förstår jag inte, denna fiskart verkar vara tämligen vanlig och syns ofta i butik. Hur kan det komma sig om de har så pass stora svårigheter att föröka sig?

#147 Mulor kan inte föröka sig själva men om man har många hästar och åsnor kan man korsa dem och få massa mulor ändå. Papegojciklider kan odlas på samma sätt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
ah så papegojan är en korsning av 2 olika som man helt enkelt får fler av genom att fortsätta korsa de två olika arterna, summan av kontentan är att alla papegojor är första generation?

#149 Precis!👍
Intressant. Har du någon aning om vilken art det är honan korsar sig med då?

#151 va nu hänger jag ändå inte med, honan kan alltså para sig med ngn o fortsätta få papegojbebisar eller kan hon korsa sig o få hybrider vilket man ska undvika?
Har googlat nu sedan jag såg ditt inlägg Mimåne, och jag hittade den här beskrivningen. Enligt den här artikeln, så är tydligen , numera, hanarna fertila 🤦♂️
http://www.aquaticcommunity.com/se/ciklider/bloodparrot.php
Huruvida detta stämmer vågar jag inte svära på, men jag skall försöka ta reda på det :)
Även Zoopet säger att papegojcikliden kan få yngel sinsimellan, men att det är extremt ovanligt att avkomman klarar sig …Vet inte om det stämmer heller 🤦♂️
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1
Ciklid.org säger att de flesta försök från fik'sken att få yngel är misslyckade ;)
https://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1556
(de flesta bilderna i den här artikeln är det jag som har knäppt på mina fiskar 😃)
Detta måste jag ta reda på hur det ligger till med huruvida de är fertila eller infertila (hanarna) När jag började med Papegojor för typ 15 år sedan, så var de flesta hanarna infertila. Men inte blir jag ledsen om de är fertila inte, däremot blir jag mycket ledsen över att jag isf. har lämnat fel information 😕 Ber om ursäkt för det.
Skall försöka ta reda på med det snaraste vad som stämmer och inte stämmer angående detta.
intressant, men nog kan man väl med dagens kunskap tänka sig att man bypassed en infertil hane o gjort han fertil om arten funnits så länge som över 15 år, som sagt mkt intressant det här!
Arten som sådan har funnits bra mycket längre än 15 år. Den kom första gången till akvariebutiker (vet inte om den kom till Sverige så tidligt dock) i slutet på 1980 talet har jag för mig :)
Det kan ju vara så att de har hittat lösningar och "genpoler" som gör att även hanarna blir fertila, men som sagt jag vet inte hur det ligger till nu, men jag försöker ta reda på det :) Jag kommer att meddela här inne så fort jag vet besked :)
Nu har jag fått ett någorölinda besked i varje fall, angåenden Papegojhanarna ;) Det var som jag trodde, de är mer eller mindre sterila.
Texten är inklistrad från min tråd i Zoopet :)
Min frågeställning:
"Papegohciklid (Chiclasoma sp. "Hybrid") Är hanarna infertila eller ej ?
Jag har trott i alla år att hanarna av denna art är infertila till 98%. Nu har jag fått höra att de inte alls är infertila längre … Vet någon här inne hur det egentligen ligger till ???
Jag har haft Papegojciklid i många år nu, och de har lekt sinsimellan, men rommen har blivit vit och möglat. Alltså inte befruktad.
Har även haft lek mellan Papegojciklid och b.la. Jack Dempsey, de lyckades få frisimmande yngel innan de åts upp av övriga akvarieinvånare (ynglen åts upp)"
Svar 1 från medlem Shepard (zoopet)
"Min gissning är att de är så hårt odlade och/eller inavlade (eller, om man vill vara lite cynisk, medvetet gjorts sterila för att privatpersoner inte ska kunna odla dem, så att de professionella odlarna förlorar pengar), så att de helt enkelt inte klarar att föröka sig med sin egen "art". Lite samma sak verkar det vara med t.ex med Electric Blue Jack Dempsey, där man tydligen måste para en blå med en normalfärgad, för att det ska bli livsdugliga yngel. Samma med svarta scalarer, som vad jag förstår bör paras med andra färgvarianter. Jag antar att de helt enkelt korsar "papegojan" med andra arter, för att lekarna ska leda till yngel. "
Svar 2 från Siteadmin Kjell Fohrman (zoopet)
"Nja så har det alltid sagts och sägs så fortfarande och det är lika mycket sant då som nu - dvs det är delvis sant.
Det har alltid varit vanligt att paegogciklider leker men väldigt ovanligt att ynglen har kläckts men det har faktikst hänt då och då. Att det händer så sällan har spekulerats väldigt mycket i och många teorier har spridits - en del menar att "arten" är steril vilket då motsägs över att de då och då har lyckats, en del menar att de har deras naturliga lekbeteende har förändrats så mycket pga deras avelsform, en del menar att det helt enkelt beror på hur de hålls osv osv.
Ingen har dock vad jag vet kunnat bevisa något och kanske är det en kombination av flera olika orsaker - vad vet jag?"
Är någon nyfiken på att själv läsa tråden, så finns den här ;)
Nu har jag gjort vattenbyten i både de större karen, och fiskarna blev så glada så :D
720 litern :)
speciellt din kub är oerhört vacker!
Kuben är skithäftig! Skulle vilja ha en sådan och sedan ett annat kar än det jag har men jag får nog spara lite pengar till det först =)
ja tänk om man hade obegränsat med resurser? vi kanske skulle göra en tråd om våra drömprojekt hehe
Jag tror någon redan har gjort en sådan tråd för inte alltför länge sen.
hahaha det var säkert jag!!
Nu tror jag du hakade upp dig Jens 😂 De tre kommentarena jag tog bort, var samma komentar som den i inlägg #163
Jo, "kuben" är mitt lindebarn, där mina scalarer bor, den är helt uppbyggd efter scalarens behov.
Med scalarena bor 15-20 Rosentetror, 5 Geophagus orange head (ungdjur på tillväxt) och 4 Bleeding heart Tetra. Samt en grupp om 6-8 Clown-pleco :)
Jag kallar den för "kuben" men egentligen är den inte kubformad ;) Måtten är: 100 X50 X75
Akvariumet är specialbeställd, helglas och silikonat med svart silikon. Det är specialbyggd, just med tanke på att ha scalarer i det :)
ja det är mkt fint, o scalarer är underbara, trodde inte jag skulle fastna för dem men det har jag verkligen!
Att det hakade upp sig vet jag varför och det är att jag 'körde' det nya layouten och med den så fick jag inte iväg meddelanden som den skulle men det gjorde det utan att jag såg det =)
Ja, 375 L är verkligen en fröjd för ögat! Scalarerna måste ju stortrivas. Kan tänka mig förstås att det är lite 'extra' arbete att hålla det rent för blöt lär man bli när man ska hålla på i det där djupet =)
Kuben din är väldigt läcker! Scalarerna kommer verkligen till sin rätt i ditt kar. :)
#169 Antigen gillar man dem, eller så "hatar" man dem ;) (kanske inte hatar, men ogillar skarp i varje fall;) ) Själv har jag haft Scalarer mer eller mindre de senaste 15 åren. Det här akvariumet har jag haft i nästan 8 år (tror jag det är) Det dröjde nästan 2 år från det jag bestämde mig för att låta specialbygga ett scalareakvarium, och innan det blev gjort. Min plånbok tyckte inte om projektet ;)
#170 Så där har jag gjort ibland också ;) Jo de verkar trivas bra. Just nu har jag inte så många scalarer däri, eftersom jag flyttade några till 720 litern, det blev lite trångt, eftersom de jag flyttade är fullvuxna, och de som är kvar i "kuben" är nästan vuxna ;) Plus att ena paret började på att leka regelbundet, och honan blev jä****igt aggressiv mot de andra, längden räcker inte riktigt till så fullvuxna scalarer kan leka jaga hur som helst ;)
#171 Tack :) Jo, de får väldigt höga fina fenor :) Tänkte knäppa lite kort på de större när lampan tänds :)
Tyvärr så är det inte så ofta man ser i ett vanligt akvarium, hur höga de egentligen är. Folk håller dem i för låga akvarium och då blir fenorna "förkrympta" i värsta fall kroknar de. Har ett par sånna som jag har "adopterat" också .De är adopterade från ett akvarium på 90 liter, och ser ut därefter.
Platinumen jag hämtade för ett par månader sedan i butik, hade också gått trångt, så två utav dem har kroknat i fenorna :( De andra 3 hade börjat krokna, men rätade upp fenorna efter ett tag :)
Det är så synd när fiskarna blir permanent deformerade av att ha gått i fel kar, kul att några av dina verkar kunna återhämta sig när de får den plats de behöver.
Kollade själv på skalarer innan vi köpte ett par Sajica istället (längtar tills vår hane växt till din hanes storlek) och en av orsakerna vi inte köpte dem var just höjden på vårt akvarie. Men de är verkligen pampiga.
#173 De jag har som fortfarande inte har rätat upp sig, kommer nog inte göra det heller. Men de får gå kvar, så länge de mår bra och inte blir mobbade av de andra, så får de vara :)
De två jag hämtade från 90 liters ser hemsk ut,den ena rätade till sig något, men den andra har böjd ryggfena, som kröker sig över ryggen på den :(
Här är den ena. Den är ganska stor, så han skulle ha haft bra mycket längre/högre ryggfena. Här ser man även att det finns en knix på bukfenan, synd på en annars jättefin scalare.
Stackars fisk! :( Riktigt stiligt exemplar annars, tur att den får bo som den ska nu iaf.
#174 Jo nu trivs den, den är pigg och alert och äter som den skall. De andra scalarena låter den vara ifred :)
Härligt att höra. :D
Jag blir nästan lite rörd, tycker det är så kul när djur får må bra och verkligen frodas istället för att bara överleva.
ja så är det nog, men jag har känt sen jag skaffade akvarium att det är en tråkig fisk o inte haft planer alls tills jag tyckte så synd om den store jag "räddade" o den vände mig totalt!!
#177 🙂 Jo här får de mer än att bara överleva
#178 de kan nog tyckas tråkiga, men de flesta har dem i sällskapsakvarium, eller akvarium där de går med många andra arter. Har man dem, som jag, i en "koloni" så får man se ett helt annat beteende på dem, de har personlighet och de har ett helt annat levnadmönster än de som går med flera olika arter :)
Lite dagsfärska kort här då :)
Den här har vuxit upp för trångt, men den lyckades "sträcka upp" ryggfenan när den kom till ett tillräckligt högt akvarium :) Om ni tittar på ryggfenan så ser ni att den har en knix. Fenan hade börjat krokna när jag tog den, och nu ser den ut så här :)
Så här ser man ut om man har vuxit upp och bor i rätt höjd på akvariumet :)
Den här är ett ungdjur, h*n har inte blivit könsmogen än, men jag ser fram emot att den blir fullvuxen, undrar hur hög den kommer att vara då :D
Jag har också vuxit upp i ett lämpligt akvarium, men inte heller jag är vuxen än ;) Jag är tom yngre än kompisen i inlägget före ;)
Pärlciklid (Hericthys carpintis) Hona
Jack dempsey (Rocio octofasciata) Hane
Zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) Hane
Flaggciklid ( Mesonauta insignis)
Guldsöms ciklid (Aequidens rivulatus) Hona (?)
ååhhhh guldsömsciklid har jag spanat in flera gånger, oerhört vacker fisk, alltså jag borde faktiskt bli välsignad med ett större kar av ngn vänlig själ så jag kan införskaffa dessa underbara stora fiskar, uppenbarligen är jag väldigt avis det har du kanske märkt ;)
Ja, om du skall ha Guldsöm, så bör du ha ett akvarium på minst 700 liter, och de bör gå med ganska tuffa fiskar ;) De kallas inte Green terror för intet :p
Nu är det här en väldigt ung individ, troligast hona. Så än så längeär den ju väldigt lugn och försynt :) Men får den en partner, så kan det bli andra bullar :p
Fast det är inte säkert att det går åt skogen, utan jag har haft Guldsömspar, som faktiskt har varit riktigt fredliga, även när de har haft yngel, och jag vill ju gärna ha en partner till den här. Måste bara ta reda på exact vad det är för kön fösrt ;)
haha klart, men i min dröm går de i 720 med två oscars ju ;)
Jag har förstått varför det blev fler inlägg och det är när man väl har klickat på Publicera så tror man att den har skickats iväg men avvaktar man ett par sek så kommer det igång.
#190 Låter som en bra planering 👍
#192 Jo, jag har märkt att den kan vara lite lurig, publiseringsknappen ;)
YAAAAYYYYY ….Äntligen har jag fått hem min Ghost och mina öronålar 😃 HAPPY, HAPPY, HAPPY 😃
Och idag kom det hem 4 Clariasmalar :) De går nu i karantän i 275 litern :)
Blev substratbyte akut i 720 litern i Lördags.
Jag tyckte det luktade lite konstigt så jag tänkte i mitt stilla sinne att nu har jag fått nitrit IGEN 😭 Men nej, så var inte fallet. Jag kollade nitrit, Nitrat och Ph värde i karet och alla värden var helt perefekta, så jag kliade migh i huvudet och undrade om jag hade nån död fisk som låg nånstans, men det hittade jag inte heller.
Jag forsatte att fundera tills min dotter kom och tyckte att "Mamma,det är jättekonstig färg på sanden i ditt stora akvarium", så jag gick och kollade, hon pekade på ett område på ca 2-3 dm längst in under ena pumpen, där var det alldeles grönt under allt boss som var samlat där. Fiskarna hade precis virvlat upp bosset när dottern satt bredvid och lekte och det var då hon såg det.
Jag stoppade ner handen för att plocka undan, vad jag trodde var alger, men tji fick jag. Det var alldeles slemmigt och luktade apa 😮 Förmodligen början på cyano, eller vad det nu var.
Ringde i panik till en av mina kompisar som har haft alkvarium länge, länge och hon trodde också att det kunde vara cyano, så hon rekomenderae att jag skulle ta bort allt substrat kring det området och lägga dit nytt, det vågade inte jag ifall det fanns spår någon annanstans i sanden, så jag tömde bort allt substrat, gjorde rent och lade i rådasand istället, gjorde vattenbyten (större) i alla de andra akvariumen, såjag fick väl ut nästan 300 liter med bra bakterievatten, samt att jag kramade ur alla filtrena i de andra akvariumen i det stora. Sedan fyllde jag påmed friskt vatten,satte tillbaka pumparna som hade legat i ett av de andra karen och släppte tillbaka fiskarna ;)
Något hög belastning på såpass mycket nytt vatten kanske, men jag matar ytterst lite och håller stenkoll på nitriten :)
oj men vilken tur att du ändå kom på vad det kunde vara, jag har en fråga om just cyano, bilderna jag sett ser det ut som en tunn grön matta, men jag har haft ngt liknande det du beskriver mer som en slemmig lite tjockare hinna i mitt ena räkkar, kommer om jag matat för mkt har jag kommit på, det går att suga upp men vattnet som kommer ut luktar då jätteilla, kan det vara cyano då tror du?
jag ser gärna en bild på nya sanden =))
jag har en liten fråga men vad är cyano?
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
#197 Det kan vara cyano, jag är lite osäker själv, för jag har faktiskt aldrig haft cyano i mina kar. Jag skall sätta mig och googla på cyanon, för att se om jag hittar en bra artikel om vad det är, hur det uppkommer, vad man kan göra åt detosv. Har inte hittat någon bra artikel än, hade för mig att vi hade en bra artikel här på forumet, men hittar inte igen den :(
Den hinnan som låg i hörnet vid pumpoen var som en tjock grön, slemmig matta, och det luktade fy f*n 🤢
#198 Ärligt talat så vet jag faktiskt inte riktigt vad det är, annat än att det är en alg som, vad jag har hört, kan vara/bli väldigt giftigt för fiskarna och tar död på växter, samt att det luktar pyton.
Så här ser akvariumet ut nu. Lite dimmigt än så länge, men betydligt klarare än det var i Lördags och igår :D
Cyano är en bakterie. Därför är den svårare att få bukt med än alger. För mycket näring och stillastående vatten är några saker som lockar fram den. Luktar det som ett ruttnande träsk i karet så kan man va säker på att det är cyano. Det går inte ens att tvätta bort lukten från händerna. Ett riktigt otyg är det om det får grepp om ett akvarie.
#201 Tack Lilly, du satte precis namn på lukten som jag inte kunde identifiera :D Men då var det början till cyano jag hade isf. Tror inte det har greppa om sig i akvariumet, eftersom jag tog bort allt bottensubstrat och tvättade ren akvariumet på insidan. Det var ingen annanstans än just där i hörnet, ingenting på växterna eller övrig inredning.
Lukten är borta ut karet, och jag fick även bort lukten från händerna ….Men jag var tvungen att tvätta med ättika, så nu stinker mina händer ättika istället ;) Men det är iaf. bättre än lukten som var i lördags ;)
#200 Riktigt fint kar! Men oj vad du körde hårt direkt! Bara för att cyano visar sig lite grann behöver det inte totalexpandera och ta över. Testa ett lugnare förhållningssätt OM det skulle dyka upp någon annan gång. Minskat ljus, minskad matning, rengör lokalt o byt vatten.
hmm, ok, mina kar har aldrig luktat illa själva karen men när jag sugt upp slemmet har vattnet luktat mkt illa, kanske då kan varit början till cyano som inte fått chansen till att få fäste?
#203 Erkänner att det blev en panikhandling, men jag ville INTE ha cyano över det hela. Vad jag har hört, har cyanon väl fått fäste så är det mycket svårt att bli av med den. Och den kan sprida sig som en löpeld över hela akvariumet på kort tid. Dit ville inte jag komma 😊
Nu gick det bra den här gången, får bara hoppas att det inte kommer en nitritspik. Än så länge har jag inga tecken på nitrit i karet :)
#205 Bra. Håller tummarna!
👍
Vad skönt att den försvann igen. Det gjorde min med efter att jag slängt flytväxterna där den hade börjat. Jag behandlade i 4 veckor för säkerhets skull men vet inte om det behövdes egentligen. Inget har kommit tillbaks iallafall. Håller tummarna för att du fick bort det lilla utbrottet du med Rovfisk.
#199 och #201 då vet man det.🙂
Jo, jag hoppas att det kvävdes i lindan.
men du vad har du för fisk med än papegojor i ditt stora kar?
#200 fint kar och väldigt fina fiskar🙂
I stora har jag,förutom papegojorna, Clariasmalar, ett JD par, en ensam Guldsömshona, en ensamPärlciklidhane, 2 afrikanska knivfiskar, 2 Öromålar, 2 Synodontmalar, en Bornean featherfin och 2 st. pleco, varav en är vuxen. 1 sajicapar och en Panaque huserar också här :)
ah jack dempsey o guldsöms sägs ju vara växtätare o grävare om jag inte minns fel men det funkar bra hos dig ändå? och guldsöm elaka men det går det oxå? sitter här o drömmer om mitt 720 haha
Jo, det stämmer att både JD och Gldsömgräver och kan äta växter,det gör de här också, men har man "rätt" sorts växter så får de oftast stå ifred, vissa kan bli lite luggslitna :)
Elak vet jag inte. Guldsömmen är ju en ensam hona, det är väl hanarna som har rykte om sig att vara elaka, men de hanar jag har haft, har bara varit riktigt elaka närde har lekt, men det finns de som är elaka hela tiden .De kallas inte "Green terror" för intet ;)
JD däremot har jag aldrig upplevt som direkt elak,revirhävdande när de har yngel ja, men de jagar bara bort de andra fiskarna,har aldrig sett dem ge sig direkt på de andra.
ah lite som malawi då? både vad gäller växter o varandra =)
både jack dempsey o guldsöm är ju oerhört vackra!
Jo, de påminner faktiskt lite om Malawi på vissa punkter :)
Jo, de är vackra. Jag söker ju en Guldsömshane till min hona, men det verkar nästan omöjligt att få tag på :(
så tråkigt när man vill ha ngn speciell o inte hittar, men den dyker nog upp när du minst anar det ska du se!
Jag brukar hålla koll bland grossisterna och om jag inte minns fel så finns guldsöms inne just nu. Kolla akvarieteknik eller imazo, de brukar ha samma utbud.
Grossisterna har inne, men de är försmå, det går inte att se könsskillnad på dem, dessutom så är min hona 10+cm, så jag vill ha tag på en hane som är minst lika stor som henne.
Visst kan man köpa flera stycken små,men då får jag problem sedan när jag har skillt ut en hane, hur gör jag då med de övriga? Affärena tar inte in dem, och jag har inte utrymme för flera stycken guldsömmar. De andra akvariumen är inte tillräckligt stora för att ha dem, eftersom de bör ha minst 500 liter.
Jag vet att det står 375 liter i de flesta artbeskrivningar, men det vet jag av erfarenhet att det inte fungerar, så jag chansar inte.
Ja där tänkte jag inte så långt.
Man kan inte tänka på allt :)
Har fortfarande inte tillstymmelse till nitrit i stora karet :) Och jag har inte sett till någon mer cyano, så jag tror jag lyckades kväva et lilla som var :D Skall göra ett mindre vattenbyte nu i dagarna, så jag hoppas att jag inte får nitrit då, men jag tror inte det.
Tror även jag skall fylla på med mer grus kring de växter som flyter upp, eller sätta tyngder på växterna ;) Eftersom de inte vill sitta kvar i gruset än , sätter ner dem ungefär 5 gånger om dagen 🤦♂️
Har gjort vattenbyte i stora akvariumet idag, och i samband med det gjorde jag någort som jag har pratat om länge men imnte "fått fingrarna ur" tidigare ;) Jag kopplöade in en FX5'a i akvariumet :D Nu hoppas jkag verkligen att den är så bra som folk säger att den skall vara ;)
hehe ska bli intressant o se vad du tycker!
Jamen just ja, är imponerad efter bara ett dygn igång. akvariumet är kristallklart :D
#226 vad fint🙂
Tack :)
hehe ja de är verkligen kanon!
min hörna har ju fungerat felfritt nu sen fx6 kom igång ordentligt!
Jo, det är bra grejer :D
Sånna här har jag köpt idag, men de går i hörnan. Skall fylla på stimmet eftersom :)
Kan ni gissa vad det är för art ;)
#31 nej, men stimmfisk av något slag?
Ingen vanlig stimfisk, men dock en stimfisk. det är en Mal, men just den här färgteckningen ses inte så ofta i butik, inte här uppe i varje fall ;)
jag har länge sökt just den här arten, och råkade snubbla över den igår i en butik jag sällan och aldrig är inne i ;) De hade 8 hemma och de är här nu, men hon skulle få in fler, så jag kommer att fylla på med ett gäng till :)
#233 vad rolig
Afrikansk glasmal kanske? De är fina och som du säger ser man dem inte så ofta.
den såldes som randig glasmal, men det var flera ställen som också kallade den afrikansk glasmal. Den är jättemysig, aktiv och har ett beteende som är mycket fascinerande, jag vill ha många fler :D
Har knäppt lite nya kort idag, på både akvariumen och några av invånarna i dem :)
Först ut 'är 720 litern
Lite kort på fiskarna har jag också knäppt ;)
Scalare Zebra, äldre hona
Blacky (Black ghost) vill inte riktigt vara med på bild ;)
"rosa-bell" Det namnet har h*n fått av småflickorna ;)
Sur, tvär och elak gammal Chokladmal. Hanne
Randiga glasmalar (också kallad Afrikanska glasmalar)
Vad trevligt att få se färska bilder rovfisk!
Skulle till zoobutiken och köpa Malawimat och medicin idag, men greps av lite påssjuka medans jag var där ;) Fick med mig 5 Indiska glasmalar och 2 påfåglar (bedårande söta) hem också ;)
H*n försökte gömma sig bakom Valisinerian, men lyckades inte helt ;) Skall se om jag lyckas få bättre bild imorron när de, förhoppningsvis, har acklimatiserat sig lite bättre
Glasmalarna försökte inte gömma sig, men de är nästan lika transparent som påsen, så de är svåra att få syn på av den anledningen ;)
Vilka fina fiskar du köpte😍 har själv en påfågel
Visst är de härliga. De blir så personliga.
Men får jag vara ful och fråga, hur stort akvarium har du Påfågeln i ?
#256 375L i minsta lagret jag vet men om mamma skulle få bestämma skulle den go i 720L om inte större problemet är vi har inte plats, ingen fara att du frågar
oh trevligt, jag fick oxå hem två till papegojor idag, de är ju så underbara =))
#257 Jo, de behöver minst 600 liter, för de blir mycket stora och kan vara ganska bökiga ;)
#258 Jag sa till att "min" handlare skall ta hem 4 stycken Papegojor till åt mig. De är nog inte så stora när de kommer, men eftersom jag har förlorat Clariasmalarna (😢) så så finns det ingen som kan svälja dem.
#259 våran bökar inte så mycket det enda den bökar är "sin" grop som den har gräft annars gräver den inte alls
haha jag läser o ser vad jag vill ser jag, det var ju påfåglar o inte papegojor haha, men de är ju så oerhört söta som små de där oscars, hmm kanske skulle kombinera mitt 720 med 2 sådana nu när jag har plats, får se, ska ju ev få hem ett guldsömspar oxå o det kanske blir för mkt eller vad tror du?
tur i oturen dock med clariasmalarna, skaffade du inte dem precis?
#261 fågel som fågel?
haha ja men precis ;)
#259 Det är mest när de leker de bökar och bygger om akvariumet ;) Annars så gör de inte så mycket väsen av sig :)
#261 Jag har haft Clariasmalarna sedan sent i våras, men det är ju inte så länge.
Du kan mycket väl ha 2 Påfåglar och ett guldsömspar i 720 :) Tänk bara på att "Green-terror" (Guldsömmen) kan bli mycket aggressiva och revirhävdande, särskillt under lek och yngelvård. men den är ganska feg när allt kommer omkring, de ger sig inte gärna på dem som är mycket större än dem själva, däremot kan de slakta ner de som är mindre i ett nafs 🤐
Jo, tyvärr så är påfågelcikliderna otroligt söta när de är små, vilket gör att folk gärna vill ha dem. De köper ett par tre stycken till ett alldeles för litet akvarium, och sedan gnäller de över hur elaka de är när de har svalt alla tetror och Guppy som de oftast går tillsammans med. Tyvärr så är det ju ganska vanligt att butikspersonal inte säger till om hur stora de blir och att de sväljer allt de får in i munnen, så det blir så fel 😕
Den här tråden börjar bli lång nu, så jag har gjhort en ny, och stänger dn här tråden för vidare kommentering.
Länk till den nya tråden: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5444ac99ce12c47f35042f5c-rovfisks-akvarium-2