För lågt pH?
Tjena! Nu är jag här och stör igen 😃 Jo jag undrar bara om ni har några händiga tips på hur man höjer pH värdet. Just nu har jag bara runt 6 i mitt akvarie (inga fiskar eller räkor i än) och jag vågar inte åka och hämta mina räkor förren mitt pH ligger mellan 7-7,5.
Någon som har några tips och trix till den här nybörjaren?
Vilka räkor är det du ska ha för det första? en del vill ju ha pH under 7 :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag står emellan blue phantom och blue jelly just nu och ska kika på dom imorgon för att ta mitt sista beslut innan de får följa med hem. Men som jag förståt kan de båda klara av 6-7,5 i pH men vill jag ha fisk med dom (iofs inte förren om några månader till) så måste jag ha pH på åtminstone 7 för att firrarna ska trivas.
Och det kanske är lättare att låta räkorna vänja sig vid sju på en gång än att experimentera med dom i karet? Eller är jag ute och virrar?🤪
Det beror på vilka fiskar som ska gå där. Många trivs bra i pH 6 också :) Jag har exempelvis pH 6-6,5 i alla mina kar :)
// Sofia
Blue phantom var något nytt på räkor, vet bara malar som kallas blue phantom :) Men antar att det också är en neocaridina då kanske?
//GuUuLd,
-IE Photography-
#3 Hade tänkt ett gäng med galaxys då jag tycker de är så fin, och har hört mycket gott om dom :)
#4 Haha ja det är en lite mörkare blå räka bara, Yes det ska vara en neocaridina den med 🙂
#5 Det finns många namn på mörkare blå neocaridinor tyvärr. Ultra blue/black, blue dream osv.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#6 Jo jag har stött på samma räka fast med annat namn hos en annan odlare. Så jag vet att det är en massa olika namn, Men tycker det är lika med Körsbärsräkor här i UK där heter de allt ifrån fire shrimp till vanlig red shrimp. Man får kolla på deras riktiga namn istället 🙂
Så ingen har något tips på att höja pH en aning?
kom ni inte fram till att det inte behövdes?
Jo men tills mina firrar flyttar in måste jag ju få upp den till 7 iaf. Så skulle vara bra att veta även om jag inte behöver öka just nu 🙂 Jag vet hur jag ska göra för att sänka pH men att höja var inte lika lätt som det verkar :S
Fast 6 är ett bra pH för de flesta firrar (förutom exempelvis vissa ciklider)
// Sofia
#11 Jag har hört att gränsen för galaxys går på 6,5 men det kanske inte stämmer eller är så noga? Ni får ursäkta om jag är jobbig vill bara inte göra något fel såhär i början.
man kan höja pHt med lite krossat snäckskal o om man vill höja mkt, tex när man har malawiciklider som vill ha pH 8 så kan man lägga i lite bikarbonat men det finns abolut ingen anledning till att du ska på o mixtra med det, är ganka krångligtdå du måste veta exakt hur mkt du ska ha i o så måste du göra det varje gång du byter vatten de flesta räkor o fiskar tycker om ett ett lite surare vatten så jag hade verkligen rekommenderat dig att anpassa fisk o räkor efter ditt vatten än tvärtom!
#13 Okej, så jag kanske borde söka efter andra fiskar eftersom räkorna kommer vara okej med det här vattnet? Kan bli lite kul att leta fisk ändå ^^ Tack för tipset och hjälpsamheten 🙂
du kan ju prova att lägga i lite krossat snäckskal o se om det höjer upp pHt så skan du ha både de räkor o galaxyn du vill ha =)
Ja jag får göra ett litet test :) Efter hur länge brukar man börja se resultat eller är det bara testa och se?
har aldrig använt snäcksal själv men det borde ju ge resultat på ngn dag tycker jag
#17 Ja men då drar jag igång min egna undersökning imorgon ;) Tack så mycket för tipset!
lycka till o håll oss underrättade, o egna undersökningar är det bästa sättet att lära sig ;)
#19 Haha självklart, om ett tag kommer tabeller ;)
Hehe