Hur sköter man denna växt?
Jag köpte ett växtpaket utav Sauk1 och fick med denna underbara växt som var pytteliten. Jag vet inte namnet på växten men någon kanske vet? Som ni kan se så har den växt ända upp till ytan och jag funderar på hur jag ska sköta växten? Ska jag klippa bort bladen eller klarar de sig som ytväxt och hur tar jag skott ifrån den? ps. jag kan ta en bättre bild sedan för växtlexikonet som vi har i forumet ds.
Du kan behöva klippa bort dom översta bladet för att dom undre ska klara sig, få ljus och så :)
Du tror inte det är följande?
Om det är den heter den Lysimachia Nummularia!
Gjorde en bildsökning på din bild och hittade då denna växten.
Det är en Nymphoides sp. taiwan
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#3 Lilolizeit har helt rätt.
#3 Det är en sådan! Jag tror att Sauk1 visste att jag sökte efter en sådan växt för länge sen och skickade med det! Så snällt =) Det är verkligen en fin växt ! Okej ida? Ska jag klippa det jämnt med gruset eller strax under bladet?
Det brukar kunna bli en lite "knöl" strax under bladen, där brukar jag klippa så kommer det ett nytt skott som man sedan kan klippa loss och plantera på sidan. Om du fattar? :p
Jag klipper alltså ovanför "knölen", sen när skottet växer ut från knölen klipper jag bort hela skottet och plantera det
tack för informationen ida. ska titta på det imorgon och se om jag finner den dära knölen.
JensW det ÄR nymphoides sp taiwan och om du vill ha fler låter du dem växa upp till ytan. De förgrenar sig o nya rötter bildas tydligt under ett blad. Den förgrenar sig och fler blad dyker upp. Klipp då av vid de nya rötterna o plantera. Vill du däremot beskära för att slippa blad så skär du stängeln vid sanden. Snyggast så.
åh denna underbart vackra köpte jag oxå av sauk1, den är så vacker!
Tack så mycket Sauk1 för informationen! De är otroligt fina så jag vill plantera fler i karet fast mer i bakgrunden. Denna står längst fram men jag trodde verkligen inte den skulle växa så fint som den gör. Mycket fin växt. Ska ta bättre bild på den imorgon och visa.
Jag har dem längst bak men de funkar bra i mitten också, mot nåt rött eller mörkgrönt, bara man håller efter dem. Ville verkligen själv ha dem för det fina utseendet så dessa härstammar från Tropicas in vitro labbodlade.
men vänta nu hur ansar man dem? mina har liksom bildat en liten knöl med små rötter under ena bladet såg jag nu, kniper jag bara precis under där o planterar?
Nej. Det blir rötter direkt under de högre bladen. Vänta och se. Sker omkring då de når ytan. Då knipsar du under det bladet dvs många centimeter över substratet.
haha ja men det var väl det jag sa?
färgen är så underbart läcker!
Skamlös self-promotion: idag rensade jag jungelakvariet och säljer i annons här massor av denna växt.
oh oh vad tog du nu igen?