Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 1306 ggr
Anon
0

Sajica lekbeteende?

Hej, nu har mina nyinköpta Sajicor lekt.. tror jag. Alltså grejen är att honan ligger i en rot hela tiden förutom när man matar fiskarna. Då kommer hon fram och äter skitstressat för att sedan simma tillbaka till roten. När man närmar sig roten med handen så biter hon en och simmar på en tills man tar bort handen. Hanen simmar runt i hela akvariet men ibland jagar han bort fiskar som närmar sig roten. Jag ser dock inga ägg. Kan de ha fäst äggen i taket på roten, där jag inte kan se dem? Och ska inte sajicor vara mer aggressiva vid lek?

Aristarcos
0

På zoopet står det substratruvare. Och att de leker i grottor. Ägg upp till 300 st kläcks efter 3 dagar!

EmmaiNorr
0

Hanen brukar gräva en snygg grotta till sin hona där hon lägger ägg. Om inte kanske han har charmat henne till att han gjort hålet i gropen vilket hon accepterat och vaktar nu deras ägg.
Om ca 6 dagar kommer äggen kläckas och då kommer även hanen bli betydligt mer aggressiv gällande skyddet av avkomman, våran hane är lite obrydd han också innan äggen kläckts. De kommer börja valla runt ett yngelstim i karet så de kan beta av diverse inredningsdetaljer för att sedan ta hem de till gropen innan det blir mörkt.
Honan brukar ta inre cirkeln och hanen yttre, men de kan också byta av om någon vill simma iväg för att äta eller undersöka en sak. Andra fiskar brukar hållas på ett avstånd av minst 20 cm, ju mindre akvarium de är i destå större säkerhetszon verkar de vilja ha, gissar att de känner sig trängda.
Har du tur så vaktar de en månad, sedan "strövaktar" de bara om de råkar se ett yngel och ser att det är en fisk påväg mot ynglet. Sker dock bara så länge de ej har ny kull.
När kullen börjar bli runt 20-15 st brukar minst en förälder tappa suget att vakta och den andra håller sällan ut mer än en två dagar efter det.
Försök att undvika att städa för nära boet, vara där med händer osv. för det stressar fiskarna väldigt mkt. Mata som vanligt och gör så små förändringar som möjligt, vattenbyten och sånt är förstås helt OK.

Anon
0

Tack för bra svar! Tyvärr har honan slutat vakta nu, så det slutade nog illa med den här kullen. Hur lång tid tar det innan de kan leka igen? :)

mimåne
0

De kan nog komma igen fort, det behöver inte ta ens en vecka beroende på hur pass ihärdiga de är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus