Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 570 ggr
UtanAlias
1

räkor eller malar?

Har ju alltid haft malar i alla kar. Det är så det alltid har varit och det har alltid funkat. Punkt slut.

Blev tipsad om räkor istället. Minns inte just vilka specifika räkor. Men räkor ska tydligen vara mer effektiva och snällare mot växterna eftersom de "plockar" bort skräpet medan malarna till slut suger sönder bladen. Räkorna ska också vara mer effektiva.

Vad säger ni, malar eller räkor?
Behöver jag tänka om ang vilka fiskar jag placerar i akvariet om jag väljer räkor istället för malar? Tänkte släppa i någon Scalare, molly, Platy & någon typ av tetra.

[Tinitusan]
1

med scalarer i karet får du se till att ha många gömställen för räkorna annars blir de uppätna, även molly o Platy kan se dem som mellanmål tyvärr

mimåne
1

Räkor är bra städare och vilket man föredrar är nog väldigt individuellt. Malar är ett säkert kort för dig men det kan väl vara trevligt att pröva på något nytt också?

De flesta räkor riskerar att bli mat ihop med fiskar då det är en naturlig föda för dem. Speciellt räkornas avkomma blir mat om fiskar hålls med dem. Därför föreslår jag amanoräkor åt dig. De är större i storleken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

UtanAlias
0

Då ska jag kolla upp detta, nu när jag har karet stående här hemma =)