Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 816 ggr
Sarah E
0

Fiskvakt, hur ofta?

Bara en nyfiken fråga… Hur för ni med fiskvakt när ni är bortresta under semestern? Vi kommer att vara borta i princip 6 veckor nu och jag har en fantastisk väninna som kommer att kolla till fiskarna var femte dag. (Vågade inte säga oftare så hon tycker det blir jobbigt). Är det lagom tycker ni? Vet de lätt klarar sig minst en vecka utan mat men när vi ska vara borta så länge känns det lite tunt med koll såpass sällan. Hon ska bara ge mat, fylla på lite vatten och ta bort flytväxter (Musselblomma och Andmat). Planerar att själv åka hemmet par gånger och städa till lite.

[Seaside]
0

Är din väninna van med fiskmatning? Annars kanske det kan underlätta med en foderautomat, ovana ger ju lätt FÖR mycket mat av välvilja, men det ställer ju till bekymmer vattenkemimässigt.

Annars kan du ju portionera upp fodergivorna.

Det skadar nog inte heller att skriva en lista vad du önskar att hon ser över i akvariet när hon är där och vad ev. symtom på invånarna eller teknikstrul kan bero på och vad hon då kan göra åt det…

Förstår hur du tänker. Man vill ju inte kräva för mycket. Så koll var 5:e dag tror jag räcker

Sarah E
1

Jo hon har haft akvarium själv men jag ska ändå portionera upp foder i en sån pillerdoseringsask och skriva en lista men vad hon ska göra :)

[Seaside]
0

Det är nog klokt. Alla sköter ju akvarium på olika sätt och man vill ju ha det som man själv valt att göraGlad

Jag vet hur det var förr när jag lämnade in marsvinen på semester inackordering. "Mammig" som jag är, hade bullat upp med deras eget foder, jag lämnade med skriven information om vad de var vana med rutinmässigt + tel. till veterinären. Tänkte sedan på dem varje dag där från solstolen…Förlägen

Sarah E
0

Haha ja man är nog lite nojig över sina små skyddslingar. Jag brukar faktiskt "glömma bort" dem när vi är borta men då och då kommer jag plötsligt att tänka på dem och då blir jag alltid lite orolig och får ett "sug" i magen :)

[Tinitusan]
0

haha oj 6 veckor? hur ska du klara det??? jag var uppe hos min mamma i 3 dagar o det var skitjobbigt haha

Sarah E
0

Jag försöker ha det på en sån nivå att jag kan lämna dem utan att behöva oroa mig. Alltså inga jättesvåra fiskar som måste ha vattenbyten hela tiden och mat varje dag osv. (Får se hur det kommer funka med dvärgkulfisk sen då…)

Sarah E
0

Hejsan hoppsan! Nu är vi hemma igen efter 6 veckor och tänkte det kunde vara intressant för er att höra hur det gick och kanske få ut nåt av den infon. Har ju tre kar. Ett 200-liters, ett 60-liters och ett 54-liters. De har under denna 6-veckorperiod fått mat var 5´e dag. En gång gick det 10 dagar emellan. I stora karet bor Ancistrus, Mosaikgurami, guppy/endler och rosentetra. Där mådde alla bra. Dock var rosentetrorna var lite bleka om nosen och ancistrusynglen har inte vuxit nästan alls. Mosaikerna såg ut som vanligt och även guppy/endlers. Växterna var lite illa däran. Dels pga att andmaten skuggat det mesta (fiskvakten har rensat, men iaf) men även för att (antar jag) ancistrusarna har käkat sönder en del. Men i det stora hela känns det ok när det gäller 200-litarn. Tempen låg på 28 grader i det, vilket ju är lite väl högt men ändå ok. I de små karen däremot har alla dött. Det var platy och endler/guppy i dem. Växterna tycks dock ha frodats. Min gissning är att de dött av för hög temp. Den låg på över 30 grader. Stackars små… vi brukar inte ha såna problem med för varmt inne sommartid men den värmebölja som varit har ju varit extrem och det kunde man ju inte veta innan att det skulle bli så. och dessutom har vi aldrig varit borta så länge ngn semester förut heller och kommer nog aldrig mer att vara heller.

[Tinitusan]
0

oj vad tråkigt men ja, 10 dagar i mellan som mest o temperaturer på över 30 grader var ju kanske väldans otur!

inthegame
0

Oj vad tråkigt med de små karen! Hoppas ni hade det bra på semestern!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Sarah E
0

Ja känns såklart trist, men vi har haft en underbar semester!! 

En slutsats man skulle kunna dra av detta är att större kar håller rätt temp lättare… det är väl som med all annan vattenkemi att ju större desto mer stabilt. Kan också tillägga att efter ett vattenbyte och ett skrovmål med fryst artemia så har rosentetrorna färgat ut igen och alla verkar nöjda :) Känns bra!

[Seaside]
0

Tråkigt att det slutade som det gjorde i de mindre karen, men som du säger så har man ju mer buffert i större kar; både vad gäller vattenkemin och temperaturen… Tack i alla fall för att du delade med dig av din erfarenhet!

[Tinitusan]
0

toppen med så bra semester, då kan du ju se fram emot att få göra om 3 små kar nu o det i sig är ju intejättetråkigt även om anledningen är =)

Sarah E
0

Ja nu blir det till att börja om, iaf med själva innevånarna. Karen är ju igång ordentligt. Är väldigt tacksam att jag har sandsnäckor i dem. De har inte lämnat en smula kvar av kadavren. Hade jag inte haft dem i så hade vattnet inte varit så kul. Nu var det "bara" varmt men i övrigt ok.

[Tinitusan]
0

men det var ju ändå skönt!

Sarah E
0

Frågan är ju hur snart det måste i nya fiskar för att bakterierna ska ha ngt att käka? Vill ju vänta ut värmeböljan. Har ju snäckorna i, kanske räcker tills vidare…

mimåne
0

Välkommen hem från din semester Sarah E! Roligt att se dig tillbaka här på forumet!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Hihi, tackar Mimåne :)