Ett annolunda projekt
Halloj jag tänkte berätta vad jag håller på med i sommar
Min far bor 50m bort från en sjö som håller på att växa igen väldigt väldigt snabbt, sjögräset växer 5-15m per år och ca 75% av vattnet i sjön står helt stilla. Man kan aldrig se fiskar vaka på hans sida av sjön pga av total avsaknad på syresättning av vattnet håller de sig på sidan av sjön som tilloppet ligger. Inga växter som dör förmultnar (pga av avsaknad av syre i vattnet) så av 50cm djup är 30-40cm halvt förmultnade växter som leder till övergödning av sjön.
Så förra året så tog jag en pump som drog ca: 2000 L/H och la ner i hans sida av sjön. Jag gick ner och rensade upp pumpen när jag hälsade på farsan och han gjorde samma sak när han gick ner och kollade.
På 3 veckors tid så blev det en 10x10m grop i slemet med fin sandbotten som gömde sig därunder.
Djurliv som jag såg efter 1 månads tid:
20-40 spigg stim som höll sig runt pumpen.
Gäddor & större aborrar som höll sig på utkanten av "gropen" Och fiskar började vaka på farsans sida sjön.
Otaliga grodyngel som mer eller mindre bara höll sig där sandbotten var framme. Räknade till 70 grodor på strandkanten där pumpen stod & noll 30m bort från pumpen åt båda hållen. (När grodorna kröp upp fullt utvecklade.)
Kryllade av microliv runtom & i hela "gropen"
Nedan är en grovt ritad karta över sjön ( paint for the win ) 😃
Sjön är ca:3000-4000 kvadratmeter. 50cm-1.5m djup
Brunt: Flytdy
Grönt: Sjögräs
Röda pilar: Hur vattnet rör sig från tillloppen
Gult: Är vart jag hade pumpen
Nu när våren kom så gick jag ner och kollade om slemet hade tagit över gropen som pumpen grävt ut. Nej den hade till och med växt till ungefär 14x14m
Så nu har jag installerat 3st pumpar med ett totalt vatten flöde på 20.000L/H. Det ska bli spännande och se utvekligen i sommar 👍
Och ja jag har pratat med killen som äger sjön om jag får göra det här. Han är bara väldigt glad att någon intresserar sig för detta.
Bilder på utvecklingen kommer läggas upp. Jag kunde inte ta bra bilder idag pga det blåste så mycket det gick vågor på sjön.
PS: Ni får leva med felstavningarna jag har dyslexi.
Åååhh så spännande! :D Följer!!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Verkligen intressant!! Ska följas 👍
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tass
- Emil
det bästa man hade kunnat göra är att leda om delar av insläppen… skulle antagligen bli svin dyrt! men det är det bästa man kan göra… skulle tro att man kan söka pengar för det av kommunen men det är ju inget som är säkert du hade ju behövt ett "längst ner till vänster" och ett "längst ner till höger" då tror jag problemen kommer lösa sig "naturligt"
Nej det är inte dyrt. Problemet är att det är ett vattentäkts område och kommunen bromsar som f*n. Vill håller på att söka lov att tömma sjön och köra ner traktorer och grävmaskiner för att skrapa bort slemmet. Han som ägen sjön har ett litet vattenkraftverk så han kan reglera sjön + han har alla maskiner för att göra allt jobb. Det ligger enbart på kommunen.
Det jag gör är konstgjord andning för sjön tills vi får godtjänt att göra jobbet. Men det är intressant att se hur ett par pumpar påverkar en stillastående sjö. En sak att tillägga är att pumparna drar 36 watt så dom kostar nästan inget att driva.
Spännande det här!
nej men om du ska leda om delar av inflödet så blir det dyrt vi håller på med öring uppfödning så jag vet lixom vad sånt kostar att leda om…
Följer :D
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Ett sådant här projekt får du ju se till att fotodokumentera 🙂
Så du kan se före och efter pumparnas jobb.
Älskar att veta vad sånt kostar! Berätta vad det är som behövs och vad det går på M4rkus93.
haha jag sitter inte för inköp utan mest för byggandet men det är rör, ställning till rören, det är snack om värme då det kommer ligga under vatten och har frusit förr. pump men jag tror/hoppas vi slipper det men detta är nog inte mer än 80 meter och vi skulle betala runt 30-40 tusen om jag inte minns fel så till en så stor sjö och om man gör så jag vill så ja vi kommer över 100000 om jag fattat det hela rätt sedan vet jag inte hur terrengen e om man måste ha pump och isf dragen el till det kanske?
Det enda som går att göra är att flytta inflödet längt till vänster. så åt minstånde 70% av sjön kommer få vatten som rör sig. Det är en liten bäck som är ca: 1m bred 60cm djup som rinner från ett berg.
Det andra inloppet är en sjö som är 3 km lång & 10-30m djup och som rinner som en å genom en by. (lite svår att bygga om) Alternativ är att bygga en vägg av sten som tvingar det befintliga vatten flödet ut i mitten sjön. alla maskin som sagt har killen som ägen sjön, men det ligger i godkännande från kommunen för att få göra dessa ingrepp på sjön.
En vacker dag står man aknske själv med en sjö. Då är det alltid bra att veta på ett ungefär vad saker kostar. 😃
ja men även om ni gräver ut den kommer ju problemet troligt vis tillbax… så hade jag vet du hade jag bett om att få leda om
Ah jo för oss kostar det bara timmar. Killen som äger sjön betalar allt själv ( disel). Han har 2 grävmaskier 5 st stora traktorer 3 lastbilar + han är panso. 😉 massor av fritid. Han byggde ett garage för hans nya traktor för 200.000kr förra året så den inte skulle stå ute under vintern. För honom sitter det inte i pengarna hehe.
om det nu är så att han har så mycket pengar varför då inte göra en permanent lösning???? det kommer du bli stora problem med att tömma en sjö och fylla igen inte bara arbetet utan även för fisk och liknande få igång ett ordentligt flöde som tar med sig all skiten och ha ett filter eller liknande i utloppet eller varför inte bygga ett filter hus för x antal tusen så är hela problemet löst en gång för alla…
Fortfarande… han får inte enligt lag bygga om sjön pga det är vattentäkts område utan godkännande av kommunen. Ett filter hus i utloppet skulle inte ge något då vattnet är så rent du kan dricka det från sjön. Problemet är att sjön är stilla stående så det inte vattnet blir syresatt då kan inte växterna som dör varje vinter förmultna, vilket leder till övergödning i sjön så de nya växterna varje vår växer så det knakar om och om igen. Snöbolls effekt.
Tömma sjön går snabbt det tar 3-5 dagar. Han dämmer upp inloppen och öppnar dammluckorna. Arbetet i sjön skulle ta ungefär lika lång tid.
ja självklart löser det sig inte bara föratt man bygger ett filterhus… då måste man ju få leda om vattnet varför du skulle haft filterhuset är för att få upp all skit så det inte lägger sig efter utloppet… och får man bara "bygga om" infarterna så kan du lätt få så bra flöde att det kommer med på naturligt sätt… (med strömmar) där av filterhuset som sagt…
Spännande projekt, jag följer! Vill se mycket bilder :)
Får man bort allt gammalt slam och döda växter och sedan håller efter strandkanterna så kanske inte inloppen behöver byggas om. Ni får plantera in nån växtätande fisk också om möjligt.
Men som sagt, ta bilder innan ni kör ut maskinerna i sjön.
Bilder ska det bli. Jag tror inte det blir att bygga om sjön i år. Det är en seg prosess, ändå är det 1,5 år sedan vi lämnat in alla papper som behövdes. Vi har haft folk från kommun och kollat sjön 2 ggr. De har tyckt som vi att det behövs göra något åt sjön.
Det vi har sökt om är att bygga om strandkanten så det inte åker ner matjord i vattnet varje år, flytta det lilla inloppet som enligt bilden, och att bygga ut en pir i ut i mitten av sjö för att tvinga om flödet.
Sjön har klarat sig som den ser ut nu i 25år
TASSSSSSSSSS!!!
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Så här ser det ut runt min pump som stått igång i 2.5 vecka. Lite gegga kvar men det mesta har försvunnit.
Sanden har börjat titta fram och små fisken är tillbax igen :)
Pumparna är riktade fram uppåt på bilden sett, upp mot ytan så den stillastående vattnet pressas upp mot ytan vilket gör att ytvattnet pressas ner mot botten. Den effekten blir ungefär 20-25m bort från pumpen.
Bild hur det ser ut runt pumpen. inlägg 26. Jag fick stänga av strömen för vågorna gjorde att man såg noll på kortet.
Det är fortfarande mycket gegga men det har sjunkit ihop mot botten och börjat lösas upp. All flytande gegga är borta på ett område på 50m bort från pumpen nu. Från varit ett lager på 20-45cm tjockt runt pumpen så har det blivit 0-25cm på samma område. Jag har gått och måttat slemmet ca: 25m åt alla håll.
Filtrerar du bort slemmet på något vis eller sätter du bara vattnet i rörelse?
Ingen filtrering utan bara stream pumpar som får vattnet att röra på sig.
Spännande! :D
Jag var och byggde om pumpen igår kvälll så den ska vara lättare att hålla rent, då jag hittade den här romklasen på en av stenarna jag använder som sänke. Vet i tusan vad som har lagt den. Ca 1.5-2cm tjock och 10cm lång. Zoomar man in så kan man se gröna embryon.
Att tilllägga har jag ett stort stim abborrar som håller sig runt pumpen igen 😃
Medan jag stod i sjön och grejade med ombyggda pumpen så simmade en gädda på 35cm lång förbi mellan benen på mig. Jag ska ta nya bilder på sjön igen när jag far upp igen. Det blev förmycket grummel i vattnet när jag gick omkring.
Nån groda skulle jag tippa på har lagt äggen.
Fy tusan vad rädd jag blivit om en gädda kom simmandes mellan mina fötter 😢
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Känns inte som grodrom direkt
Nej tycker inte jag heller att det kan vara. Stenen ligger på botten nära pumparna.
kanske någon snigel typ
Mvh Kaninsköld
Jag har googlat runt nu efter jobbet på jakt vad det kan vara for sorts rom, men jag kan inte hitta något som stämmer överens med bilden. Jag få vell köra förbi där ett par ggr i veckan och kolla vad som poppar ut 😉 Chansen finns att vad som kommer ut blir strimmlade av pumparna men rommen var ju lagd där av nån anledning troligast vatten rörelsen runt pumparna.
Jag gissar på någon typ av insekt, det liknar ägg från dagslända. Men dom brukar vara under blad. Kan se om jag hittar något kul i någon bok hemma :)
Den här stenen var 40cm under ytan, vet i tusan om sländor kan kägga ägg så djup.
Låter ju som snäckrom men får väl ta hem vatten så blir samma och köra en luftpump i något litet akvarium eller annat så får se vad det blir.
En liten uppdatering på hur sjögräset växer i sjön. Som vanligt i paint 😉. Jag glömde kameran hemma idag när jag var ut. Halvmånen i grått runt pumpen är vatten som håller sig fräsht utan flytgegga och slammet sakta håller på att ruttna upp. Gropen runt pumpen växer mer och mer för varje vecka som går.
Bilder kommer nästa gång jag far upp.
fantastiskt jobb du/ni gör 👍😃
Intressant att få ta del av utvecklingen i sjön :)
Åh så spännande! :)
En ny uppdatering på botten. Det har varit riktigt dåligt väder här uppe en tid nu så bilderna blir väldigt dåliga.
Själva botten har kommit fram ca 10-15 kvadrat meter med bara sand och lite små skräp som ligger kvar. Gropen i geggan som pumpen har grävt ur ligger på ca 120 kvadrat meter nu och växer fortfarande. Geggan är nästan helt fri från sumpgas. Jag har börjat vrida på pumpen så den riktas mot ett annat håll varje gång jag är förbi, så man får effekt på bredare yta.
Jag har fuskat lite i dag och var nere och plocka upp grenar och annat skräp som kommit fram när geggan dragit sig tillbax.
spännande 😃
Om du är lite fotonörd och har en systemkamera så tror jag du kommer ha stor glädje av ett polariseringsfilter.
Filtret kommer filtrera bort mycket av ytreflektionerna på vattnet och gör botten mer synlig.
http://www.youtube.com/watch?v=ChQgV7DlkQo
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=GsiNU-Mb7hs
Haha ja du det där var inte lite skillnad. Jag knäpper bara med min mobil det kan bidra till de dåliga bilderna.
Här har du en bild på hur dom får rörelse i vattnet. Det är en räkfarm i Thailand för att få lita syre i vattnet. 😂
http://earthlede.files.wordpress.com/2010/06/thomas-hayden_thailand-shrimp-farming_01.jpg
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Har ni följt vattnets väg bakåt och sett var näringen kommer ifrån?
Förra huset låg vid en sådan sjö och vi slog sjön (och forslade bort materialet) två gånger om året för att minska trycket på nedbrytningen utöver att vi satte ner en pump.
Tidigare så planterade de in karp i sjön utan resultat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi ska slå sjögräset men vi måste vara noga att plocka upp allt som vi slår så det inte far ner i turbinen på vattenkraftverket. Näringen kommer från sjön själv så att säga, gammalt stillastående vatten men massor av halvförmultnade växtdelar.
Lilla tilloppet kommer från ett berg där grundvatten pressat upp i en liten kärn och det andra stora tilloppet leder till en jättestor sjö (minst 200 ggr större) som inte har några problem med övergödning.
Karp har dom testat men dom vandrade bara upp till den stora sjön och försvann 🤔
Jag har visst glömt att uppdatera denna tråd.
Gropen har fortsatt växa hela hösten, även när jag tog upp pumparna för 2 veckor sedan så ser man att växtdelarna förmultnar och försvinner. Ytan är just nu ca: 25x35m som man ser en klar förbättring av slammet sjunkit undan eller försvunnit helt. Småfisk verkar även har flyttat till denna sidan av sjön permanet. På soliga dagar så kan man se 3-5 stim av småfisk som simmar runt och äter smådjur i sanden och större fiskar som håller sig i utkanten av gropen 👍 Farsans granne hadde den till att rensa sin brunn på packad sand som runnit in i brunnen.
En till bonus är att ägaren till sjön har gått med på att vi får klippa sjögräset och använda en länspump för att suga rent slammet på våran sida av sjön. Jag har redan fixat en gammal bensindriven länspump som försvaret har använt den klarar 6cm stora partiklar.
En bonus är att han är med på att flytta lilla inloppet med. Han har tyckt att sjön inte varit i så dåligt skick. Han ändrade sig ganska fort när en stor bit av flytmossa på 3x4m lossnade och flöt in i hans turbin.
Tyvärr inga bilder. Jag har total glömt bort det när jag varit där.
Riktigt roligt att det blev ett sånt bra resultat! Uppdatera gärna med mer bilder när nu pumpar med länspumpen osv :)
Tänkte bara uppdatera och säga att jag kommer att fortsätta med detta projekt i år också men i år kommer vi att använda en modell större länspump för att suga upp slammet efter isen försvunnit. Jag ska även se om jag kan beställa några billiga Ebay kina streamer pumpar på 10-20.000L/h för att boosta upp rörelsen och syresättningen i sjön.
Tänk på att vattenverksamhet (där bland annat muddring ingår) ska anmälas till länsstyrelsen. Så mitt tips är att ringa till dem och åtminstone höra dig för om det du planerar göra räknas till sådan vatteverksamhet som behöver anmälas. Lycka till med projektet!
Kommer följa även i år. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Vilket bra projekt 👍 missade ifjol, men kommer att följa i år :D
I sommar får du sätta ett polariseringsfilter på din kamera så det blir lättare att se sjöns botten och era framsteg.
Riktigt kul projekt att följa!
Det här måste följas! 👍
Följer:)!!
kul att det är många som vill följa. Jag har just beställt 3st 10.000L/H streamer pumpar på Ebay, kina kopior för 470kr med fri frakt. Jag har inte allt för stora förhoppningar att de verkligen kommer ligga på det liter antalet men håller de 50% av det är jag nöjd.
:)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Hur går det? :)
Allt står och tuffar på och kör 35.000L/H för tillfället, jag boostade upp med en extra pump jag hade liggandes. Jag ar varit på semester ganska länge i år och bara farsan har haft koll på allt. Just för tillfället så har paddor och grodor krypit upp från vattnet runt pumpen så det krälar av dom i gräset :) Enligt farsan så har det varit väldigt mycket fisk både spigg och större fiskar som hållit sig runt pumpen. Jag ska se om jag kan ta mig tid och fara upp en stund i veckan för att ta lite kort.
Intressant :) Kul att det börjar visa mer liv.
När jag var ute och promenerade för ett par dagar sedan så gick jag förbi ett hus som hade en jättedamm och om det var 35 000 L eller mindre eller större vet jag inte men häftigt var det. Det jag kunde se lite snabbt när jag gick förbi var att de hade koifiskar i den.
Om man räknar kvadratiskt på din damm, hur stort är det då? Förstår att det blir inga raka kanter men man får en bild på hur stort det är. =)
Haha, nu har jag läst igenom hela tråden så glöm min fråga! Det här handlar om ett stor 'damm' ;) Jösses vilket projekt du har gett dig på! Att du orkar!!!!
Det är en sjö med inlopp och utlopp väldigt nära varann så det inte blir något cirkulation i resten av sjön. Storleken är bara lite grovt beräknat ( olika djupt) att pumparna cirkulerar sjöns vatten volym på 8-9 dar på full effekt.
Pumparna håller rent och startat nedbrytningen av slam och växtdelar. Slammet har gått från 40 cm tjock och ner till 0-2 cm i området runt pumparna, även fast det driver in mer slam från den döda delen av sjön. Fiskar och andra djur har flyttat dit. Grodor/paddor har börjat lägga rom runt pumparna så det blir ett par 100 grodor per år som projektet ger liv till :)
Det krävs faktiskt inte mycket energi till detta. Ett par timmars jobb att bygga ihop pumparna och sen flytta den då och då och hålla rent intaget, sen sköter det sig självt ;)
Härligt att det syns tydliga resultat. Ser fram emot bilder framöver :D