Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 2713 ggr
Girrre
0

Planering utav malawi akvarie.

Jag hade tänkt starta upp ett malawi akvarie. Detta kommer bli mitt andra akvarium.(nu är jag fast)

Först så har jag kollat ut vilka fiskar jag skulle vilja ha och då hittade jag dessa 2.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=808&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

Tycker att de hade blivit ett bra första val då de ser ut att kräva liknande akvarieförhållanden. Eller har ni några andra tips på fisk så skicka gärna med en länk.

Inredningsmässigt så planerar jag att ha någon typ utav sand. Mörk eller ljus. Eller ska man köra med grus? Tar gärna emot tips. Sedan tänkte jag även ha en hel del sten så man kan bygga ett stenras som då får bli diverse gömställen. Kvittar det vilken sten man kör på eller ska det vara någon speciell ?

Men nu är frågan då också hur stort akvarium behöver jag för detta? Har inte köpt något än för tänkte köpa efter rekommendation. 

Sen är de detta också som jag undrar över hur de blir med alger i ett malawi kar då man väldigt sällan ser några växter. Hur länge ska belysningen vara igång osv? 

Finns det något mer som kan vara bra att veta inför ett malawi akvarie så skriv. All info är tacksam.

Vovisch nr2
0

Kan iaf svara på två av frågorna! =) Man ska ha sand till Malawiciklider eftersom att de tycker om att gräva o rota runt i det. Blir mycket naturligare då med sand. Jag skulle rekommendera Rådasand eftersom att den finns i bra kornstorlek och är lite mörkare om man jämför med "den populära" Blästersanden. Personligen tycker jag också att Rådasanden är mycket snyggare då den ser mer naturlig ut och att nästan alla fiskar kan färga ut med den brun/röda färgen. Om du ska blanda de två Malawiarterna skulle jag börja med ett akvarium runt 200 liter. Då får alla individer yta till att skapa naturliga revir. Det skulle kanske funka med mindre litervolym fast bättre med större akvarium så att man kan hålla fiskarna i grupp, vilket de trivs bäst med. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

kallepudas
0

Mitt ciklidkar är tänt från cirka 6:00 till 22 eller när jag lägger mig……eftersom man inte har några växter direkt så är det perfekt att ha en syresten som blåser bubblor vilket alger ogillar så ska man någon gång ha syresten & luftbubblor så är det i ett kar med malawi eller tanganyikaciklider.

[Tinitusan]
0

Tänk på att inte alla Malawi gräver o äter växter så det går att ha både växter o grövre substrat beroende på vilken typ du köper =)

Girrre
0

#1 Okej ska absolut kolla upp rådasand, verkar änså länge som det bästa alternativet. Akvarie storlek enligt mig själv så hade jag tänkt mig någonstans mellan 200-300 liter. 

#2 Om man ska ha en sån kallad syresten och så blir inte hela den utrustningen ganska så dyr? har bara för mig de. 

#3 okej bra att veta. Hade tänkt att köpa de 2 som jag hade länkat till. Vet dock inte om de är några ökända grävare.

[Tinitusan]
0

Golden är vad jag förstått en av de "snällaste" malawi =)

LajvKrattan
0

#4 Nej då, luftpumpar är billiga:
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/luftpumpar/

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Girrre
0

#5 Jo jag läste de också. Även en av de finare enligt mig själv.

kallepudas
0

Både Maingano & golden gräver………dom gräver en hel del så ett planterat akvarie med dessa arter i är bara att glömma…finns växter som är helt perfekta för dessa invånare och det är javaormbunke som växer på rot eller lavasten.

Girrre
0

#6 ja de ser jag nu också. blir absolut att införskaffa sig en sådan till kommande karet.!

Girrre
0

Känns just nu som om jag inte kommer köra med växter. Tyckte en sån syresten/luftpump var ett bra alternativ. 

Vad tycker ni är lagom storlek på ett akvarium? Funkar ett 180L eller ska man köra på 200L + ?

kallepudas
0

Ska du både maingano & golden så tycker jag du ska gå på 200+

Girrre
0

Var och kollade på akvarium hos min lokala djuraffär idag. 

Hittade ett Juwel 240L med lysrör/doppvärmare/innefilter.

3295kr för bara akvarium.

1495kr extra om man ville köpa till en bänk.(funderar på att köpa någon billigare robust bänk på ikea)

Dom hade till min förvåning även råda sand som kostade 120kr för en säck på 25kg

Sen tillkommer ju självklart fisk som jag har kollat upp och tänkte köpa från privatpersoner.

Övrig sten tänkte jag åka till ett stenbrott i närheten och plocka på mig lite så ja kan bygga ett stenras. Syre pumpen ska också inhandlas.

kallepudas
0

vid köp av nytt så hamnar man på runt 4000:- inklusive tillhörande bänk men du kan ju alltid använda dig utav priser för att pressa handlaren lite…..alltså pruta lite. 

http://www.blocket.se/alvsborg/Juwel_Rio_240_liter___vit_och_svart_51145760.htm?ca=15&w=2&last=1 

eller här:

http://www.herkuleszoo.se/akvaristik.html

Är din  lokala handlare lite hygglig så kan dom ju sänka priset lite grann för dig….om inte annat så handlar man bara i någon annan butik….🙂

Ett råd är att inte köpa någon ikeamöbel för dom är inte gjorda för den belastning som ett kar på 240L är…….bättre att vänta med att starta det hela tills du har råd att köpa bänken som är gjord för karet & det hela kommer bli mycket snyggare….ser för gräsligt ut när man sett folk ställa ett juwelkar på andra sorters möbler.

Girrre
0

Deras erbjudande säger 4200kr som paket pris med akvarie + bänk så får slå till på de.

Tänkte hålla en budget på ca 5000kr för detta karet och enligt min räkning så ska det inte vara några problem.

Girrre
0

Lite fler funderingar angående malawi.

Vad ska man använda för foder? har just nu vanligt flingfoder, artemia och röda mygglarver. Har läst att man inte ska använda något utav dessa. Vad ska man använda för något istället ? 

Vad för sten ska man ha i akvariet? sett att många plockar ifrån naturen, kan man ta vad som helst ?

Ska man ha någon extra circulationspump? 

Tänkte göra en beställning på http://www.cyberzoo.se så skicka gärna med en länk om vad ni kan rekommendera.

kallepudas
0

jag använder mig utav lavastenar…dels är dom lätta & har många håligheter där yngel kan skydda sig lite……stenar från naturen är ju en aning tyngre & ska man ha en hel del sten i karet så känns det bättre med lite lättare sten. 

Jag har även vanliga stenar plockade ute & då lade jag ett liggunderlag under sanden……grävande ciklider kan rasera rätt mycket med sitt grävande.

Jag matar med flingfoder & räkmix & varvar detta med granulat.

Girrre
0

Nu är det väldigt nära då jag förmodligen kommer beställa akvariet imorgon. Kollat lite på hur andras akvarier ser ut. vissa har ganska mycket sten och vissa har knappt inga alls. Är det en smak sak elr finns det för nackdelar?

[Tinitusan]
0

tja det beror nog på, personligen tycker jag inte det är så shyst mot fisken att bara ha några st utan ordentligt med gömställen för fisken.

jag tänkte på att du skrev att du inte vill ha växter trots allt, det är mkt svårt att starta ett kar o få det i balans utan växter, jag hade köpt javaormbunkar o fäst på ngn lavasten o kanske lite hornsäv o planterat i en upp o nervänd kruka så kommer de inte åt att gräva upp dem lika lätt.

kommer du ha ngn form av Ancistrus eller annan städare i karet eller du ska försöka köra helt malawi?

Girrre
0

Tanken är såhär. Jag får hem karet på fredag så kör igång allting. Har ett gäng neontetror som är tanken att dom skulle få inviga akvariet. Och sedan efter en vecka eller 2 så tänkte jag att malawi ska få flytta in(självklart får mina tetror flytta tillbaka till 125) Och har då även ancsitrus hona och hane som ska få bo där. 

Vatten tänkte jag ta ifrån mitt andra akvarie samt att ta ena filter kudden och krama ur vattnen i nya karet.

Vad för annan fisk skulle man kunna blanda med malawi? Malawin som jag tänkte ha är Golden och Maingano

[Tinitusan]
0

en av mina favoriter är marigold men det hänger ju lite på vilken storlek du beställer? men de är oerhört vackra o vänliga fiskar som inte gräver eller äter växter.  annars har jag pearlmutt o socolofi som oxå är fina, dock är socolofin ganska tuff. 

men marigold absolut, var bor du?

Girrre
0

Alltid bra att få lite tips. Djuraffären där jag handlar har ett 450liters uppställt med diverse malawi och har för mig att de har några där som du nämnde. 

Jag bor i Växjö.

Girrre
0

Hmm satt precis och kollade lite på sten som man skulle kunna ha i karet för gömställen. Bastustenar! skulle de funka eller är de något skit i dom? 

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bastusten-harvia-10-15cm-20kg-ac3020

[Tinitusan]
0

ah det funderade jag oxå på faktiskt innan jag begav mig ut o plockade själv! men nej jag tror absolut de skulle fungera!

jag frågade vadu bor eftersom jag har ett elt gäng med marigold yngel som hade velat ha nytt hem snart, nu är de 1.5-2cm stora ungefär o hade tänkt mig kanske 20kr st eller så men nu bor jag i NV skåne, dock kommer jag köra uppåt landet den 18e juli så om du är intresserad kunde vi mötts upp vid E4 kanske?

Girrre
0

Ja okej. Det är absolut vid intresse. Priset låter bra för min del. Hur många yngel pratar vi om ?

[Tinitusan]
0

precis så många du vil ha haha, har väl en 5-6st som är 2 cm nu o sen kullen efter är ca 1-1,5cm nu o där har jag säkert 10st, alltså en 15-16st minst så du kan köpa hur många du vill =)

Girrre
0

Jo men ett 10-tal hade varit intressant. Kan höra av mig närmare när jag införskaffat mig akvariet och allt är igång.

[Tinitusan]
0

absolut!