Hjälp!
Hej! Jag ska få hem ett akvarium på 60L och undrar vad för sorts fiskar jag kan ha i det? Vill gärna ha några som är lite färgglada :) En vän sa att jag kunde ha en kampfiskhane och ett stim med neontetror, skulle det funka? Tycker att Kampfisk hanarna är såååå vackra så om jag kunde ha en sån + något mer så vore det verkligen ett +! Vad ska man tänka på som nybörjare? Vad tror ni skulle passa? ;)
Cyklider?
TS, guppyhanar och tetror är både färgglada och lättskötta. Du kan lätt ha 8 Guppy och 10 tetror i sånt kar, bara du har pump och lite växter. Du kan ju börja med dessa fiskar vettja. Tänk dock på att dessa inte behöver så mkt mat heller så det blir ganska lätt att köra in det karet.
Försök ha runt 25-26 grader i vattnet för dessa fiskar.

Platy är också ok att ha i ett akvarium av den storleken. Tänk redan nu på att du behöver städfiskar. Den enda algätaren (som jag har hittat) som passar till 60l är otocinclus, de gillar att vara några stycken komplettera dem med amanoräkor och posthornssnäckor så får du en ren och fin burk utan bekymmer.
Läs gärna denna tråd om du är nybörjare: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-nyborjarguide-att-starta-ett-akvarium?stickies-1
Tänk på att om du skaffar en Kampfisk, och sen skaffar andra fiskar också, så finns det en risk att kampfisken slaktar dom andra :-(
Vill du ha Kampfisk, så tycker jag du skall ha det. Men jag rekomenderar att du tar Kardinaltetra istället för Neontetra. Kardinaltetran är något större, så det är mindre risk att kampfisken ser den som mat ;)
Undvik dvärgciklider i ett nystartat kar, de kan vara ganska känsliga, och dessutom är det mycket begränsat vilka ciklider du kan ha.
Guppy eller Platy kan du också ha, men du bör inte ha Guppy med Kampfisk, det blir troligast slakt.
Läs också tråden som Jens länkade till, det är en jättebra nybörjarguide för uppstart av akvarium :)
Tetror är inte särskillt elaka, de flesta är lugna och fredliga. Vissa kan vara duktiga på att ta yngel dock (väldigt små, nyfödda yngel då vill säga) De är absolut inga fenbitare :)

Guppys är jättevackra och att man kan ha många tillsammans gör ju att akvariet kan se ut som en riktig godisbutik. 😊 Har du kollat på Endlers? De är också guppys fast inte lika avlade, sägs det. Jätteroliga att kolla på då hanarna raggar hela tiden! Kan vara ett roligt alternativ till Guppy då många kan ha problem med att "affärsguppy" inte klarar flytten från affären utan dör fort.
fast jag får inflika att vissa tetror kan vara rätt tuffa, mina koppartetror hade näsan ihjäl varandra i mitt 56l kar…
5# - läste den, superbra!
12# - Var och kollade på en butik som heter ''Djurhörnan'' här i Uppsala och där hade dom Endlers så det blir nog att jag köper såna där ifrån 🙂
Hur många neontetror och guppys kan jag ha i akvariet? Vill gärna ha nån typ av räka också för läste att dom är bra på att hålla rent, skulle Körsbärsräkor funka? Hur många i så fall? Mycket nytt så här i början haha 😃
När du börjar med ett akvarium så köp 5-7 st endlers och sedan vänta ett par veckor innan du köper fler fiskar. Ha dropptest till hands och testa vattnet nästan varje dag i början så du lär känna hur kemin förändras i vattnet. Du läste ju guiden hur man startar ett akvarium. ;)
#15, får nog ta och läsa den en gång till 😃
Den första månaden är väldigt kritisk och det gäller att få ett bra bakterier i vattnet så fiskarna mår bra med tiden. Punkt 5 och 6 kan du läsa. Att mata i början med försiktighet är mycket viktigt (se till att inte maten hamnar på botten när du matar och det menas att du ger endast lite i taget till de blir mätta) och även ha mycket snabbväxande växter i början.
Sök gärna i forumet hur andra har startat sina akvarium eller har ställt frågor om hur man startar ett akvarium. Jag hittade ett par som kan vara bra för dig att läsa: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52a4ca5ace12c47cac000b83-nytt-akvarium?bookmarks-1 http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/527024b6ce12c41180001d3b-totalt-nyborjare?bookmarks-2