Odlingstråd: Danio rerio (Zebrafisk)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag fick med mig hem 3 zebror och 3 leoparder igår. Eftersom en hona var löjligt tjock, så tog jag en chans på vinst och förlust, och provade att sätta upp ett litet odlingskar. Jag kör utan doppvärmare.
Myggnät
Tråd
En liten innerpump (som går på minsta hastighet)
kl 2 på natten var jag färdig, och släppte då ner två tjocka honor. De fick gå ensamma i nätet till kl 8 på morgonen. Alltså 6 timmar. Då släppte jag i 4 (vad jag misstänker) hanar, och bytte en bringare vatten.
14.00 - Jag kan se att de riktigt snurrar omkring.
15.00 - Jag hittar runt 10 romkorn.
15.30 - Där är nu ett 30-tal romkorn.
16.30 - Honan är trött, och alla står stilla. Jag flyttar tillbaka alla fiskarna.
Och här står jag nu :)
Förhoppningsvis kläcks några ägg. Jag kommer inte använda mig utav nykläckt artemia. Jag har inte resurser till det. Så bebisarna kommer få kokt äggula och mosad diverse frysmat. Lika så smådjur som lever i mossan, och flingfoder när de blir lite äldre. OM de blir äldre, dvs. Jag förväntar mig ingenting!
Ohh spännande :)
Tyvärr är ja inte så "långt gången" i mitt akvariska intresse så ja har erfarenhet av sånna här saker än (hoppas det kommer med tiden) men du verkar duktig och har koll så de där ska säkert gå bra :)
Smart med nätet i locket! Lycka till :)
Den där med slöjfenor var otroligt fin *vill oxå ha* :P
Otroligt fiffigt med odlingslådan :)
Spännande!
Gud vilken snygg zebra! Hur lyckas du knäppa kort på danio?! Mina vill aldrig vara still ;)
Jag drog fram kameran bara och satte mig ivägen för deras "trafik" :) Men en del bilder blev oanvändbara, som vanligt.
#12 haha okej :) Fint kar föresten!
Det här är spännande! Vad duktig du är, fiffigt med myggnätet :)
Får jag slänga in en liten fråga här? Jag undrar om man kan få tag på sånna där slöjfenade Zebror i vilka akvarie affärer som helst!? blev helt kär och vill ha i mitt 170 liter kar som ska startas upp inom kort ;)
De brukar tas in av diverse djuraffärer :) Fråga din lokala djuraffär.
Spännande då ska ja fråga nästa gång ja är hos Peder så får vi se vad han kan ordna åt mig ;).
Spännande med äggen. Du är duktig på att fotografera oxå på så små tingestar… helt otroligt :)
Hur många ägg fick du?
Det ser ut att vara runt 60.
Men jag har plockat bort massor som fått svamp.
I veckan ska jag köpa metylenblått för att undvika svampen nästa gång jag odlar :)
Tvivlar starkt på att några kommer kläckas.
På en timme möglade nämligen 20 ägg till.
Så spännande! Och tråkigt att de möglar.
Är det vanligt att äggen mögglar?
Ja, det verkar så.
Men detta är inte mögel egentligen, utan svamp. Sak samma kanske.
Men det är tydligen de obefuktade som blir vita. Men ALLA mina är vita nu.
Så jag vet inte, kanske hanen var för ung eller för gammal för att befrukta dem ordentligt.
Så tråkigt. Bättre lycka nästa gång!
Nej men vad tråkigt :( Försök med några andra hanar,så kanske det blir några yngel?
Jag har inga fler, och har inte plats för fler i akvariet.
Men jag ska snacka med mormor. Hon har 4 stycken. Jag ska se om jag kan låna hem dem och prova igen med blandad pott :)
Hihi okej,då kanske du inte kan adoptera mina yngel (om jag får några) Då önskar jag lycka till igen då ;)
Ett ägg lever :) Man kan se huvud, svans och ryggrad om man kollar noga.
Precis innan detta stadiet är det i nu.
Kul :D Hoppas det överlever!
Hur många dagar ligger de i ägg innan de kläcks? Verkar vara snabb utveckling ju!
Bara 3 dygn :) Det sägs 2, men efter 74 timmar är de färdigutvecklade.
Oj hjälp! Det var snabb utveckling 
Ja. Det är en art i min smak!
Haha, ja man ser ju verkligen utvecklingen med blotta ögat ju! Häftigt
hoppas den överlever och att du får ihop en ny kull 
Men titta! Så häftigt! 
Vad kul! :) Hoppas dem klarar sig!
Åh, va' häftigt!!
Intressant att få följa utvecklingen av äggen!
Aw cad söta! Man ser ynglena :)
Såg precis 6 tomma ägg och 3 simmande yngel (eller ja, snurrande? Haha).
Så det har gått bra :)
Filma! ;D
En bebis :) Jag får röra lite på vasen för att få den att simma (för kamerans skull).
De är ju lite slöa nu i början, småttingarna.
Här kläcks ett yngel.
Underbart! 
We vad sött! :*
Såsjukt söta :* avis ;)
oj redan! Mina är bara 0,5- 1 cm :)
Nu har jag el lite n fråga hur ser man skillnad på honor och hanar?
Man kan se det när de stora. Honorna blir tjocka om magen av romen :)
Ok tack
#63 Jag trodde inte det var en fisk xD
#63 Ser lite spöklik ut
Här är en video på småttingarna, som nu är en månad gamla :)
7 veckor efter kläckning.
Jag matar dem väldigt sporadiskt. Jag har varit upptagen med annat och inte haft ork eller lust att "dra upp" dem ordentligt på artemia.
Så deras kost består av smådjur i akvariet och flingfoder eller algtabletter varannan/var tredje dag.
Det är ett under att så pass många har överlevt. 13 flyttades idag till 70-liters karet, och lika många går kvar i 20 liters karet tills vidare. De ser redan ut som små miniatyrer av de vuxna, med perfekta ränder (som inte syns så bra i videon).
Hur stora är dina nu? Mina är runt en cm, den största är väll 1,5 cm :) Tyvärr så har jag bara 4-6 st kämpar kvar,men men dem har iaf fått blå starka ränder som dina.
Mina är 2 cm nu och ca 30 stycken :)
Var dina leopard? För alla mina är randiga trots att mamman till 80% chans är leopard.
Jupp deras mamma och pappa är leopard, men jag vete fan vrf ungarna fått ränder! ;)
Det är kanske så alla ser ut när de är unga då :P Vi får se.
Ja,fast det hade varit fett coolt om leoparder kan få zepror ;)
Dem är ju ändå nära släckt med varran så det kanske häner nån gång att den anras gener kommer fram,ex zebrornas gener i detta fallet?
Bilden i #63 är ju helt underbar! 
9 veckor gamla :) Eller ja, vissa är 9 veckor och vissa är 8. De större kläcktes först, och har fått ett försprång i livet.

jag tror jag har fått zebra och leopar yngel igår , för jag hade i den 54 liter kar 4 leopar och 6 zebra med mycket hornsärv utan nät , efter en vecka sen flytade de tillbacks till andra kar 180 liter , och 54 karen var utan fisk
igår hade jag en sjuk Svärdbärare hona som hade prickar och skulle behandla det där , hon såg gravid ute ,efter jag har handlat medecin till att behandla henne såg jag henne med massa yngel i 2 storlek ,typ 10 såna stora lite oranga och de andra typ 40 såna som lite störe än bannan flygor och ser lika dina zebra fisk glänser de , nu är jag säkert att de är zebra inte svärdbärare
, de ser lika dina ut så små . de är typ 40 yngel nu , de simmar tillsamans som stim uppe nu , juppyyyy
ska jag mata de med gula ägg, jag har stängt pumpen med nylon strumpor , kommer de leva bra i 54 liter och hitta mat eller bättre med yngelkassa?

Förlåt, men heter de inte brachydanio rerio och inte danio rerio ?
Mvh Kaninsköld
#78 nej. Danio rerio är det nuvarande korrekta namnet :)
Dynamitella, du vet inte om det här sättet skulle funka med fantomtetror med?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
De har odlingsvalör Guld, så förvänta dig inte samma sak som av daniorna :)
Men jag hade istället kört på antingen garn över hela botten eller spelkulor, och sen en lekmopp/växt för att erbjuda lite att gömma sig i och leka i/runt.
Jo läste det, får se hur jag gör :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Vad kostade innerpumpen (den lilla)? Ska härma dig lite tänkte jag 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
150 (?) kronor :) Det är en Aquael fan plus "mini"
#84 tack!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Spännande, och vad fort de växer ändå! Bra jobbat!
Det är nu ett år senare, och de har till och med fått egna ungar :) Så ca 30 vuxna simmar i mitt stora akvarium och alla deras 200+ ungar är sen länge vuxna och sålda också.
Tiden går snabbt när man har annat i tankarna.
Har tänkt härma dej inom en snar framtid när jag köper några danio rerio var. frankei, :) så tänkte ställa lite frågor till dej :P
Var nätet till för att släppa igenom romen eller för att fång upp den? Bodde ynglen i leklådan när dom kläckts? och vad matade du med? du sa nått om äggula, hur gör man med den?
Gör så, det är roligt :)
Nätet är till för att släppa igenom romen. Idén är att föräldrarna inte ska komma i kontakt med ägg alls, då de äter upp allt de ser.
Yngeln bodde i lådan i två veckor, och flyttades sen till ett 70 liters akvarium som jag ändå odlade ancistrusar i. Jag matade dem främst med mosat foder. Exempelvis smulad, fryst artemia (mosa det mellan tummen och pekfingret), flingfoder eller annat jag hade hemma.
De äter vad som helst. Äggula ger man genom att hårdkoka ett ägg och smula lite äggula mellan fingarna tills det blir som ett fint damm i vattnet. Det krävs otroligt lite mängd för att mätta alla ungarna.
Det verkar roligt så ^^ okej, hur fina maskor ska det vara i nätet ?
Gärna över 1 mm :) Det kan vara upp till 5 mm stora hål, bara föräldrarna inte kan komma igenom.
Okej :) låter bra! Tack för hjälpen :)
Kom på en till fråga :P ska det vara jämt antal honor och hanar i lek karet?
Det är olika folk som säger olika saker.
Jag föredrar många hanar, då upp till 80% av romen kan bli obefruktad om hanarna missar "akten".
Så dra du i vad du önskar :) De parar sig vilket som. Men oftast är alla med i leken, så oroa dig inte för ojämnt antal.
Okej :) det låter bra
#11 Pangio Kuhlii <3
M.V.H Snuttefia