Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 925 ggr
Lejonhund
0

Nytt hem för räkorna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev trött på vasen, ville ha mer utrymme, så lite spontant blev det ett nanokar på 30 liter, svart sand och lavasten!

De bor nu ihop med dammsnäckor och ett litet gäng små rasboror. Försökt hitta vad de heter, ganska lika dvärgrasboror fast lite annorlunda form på fläckarna samt något mindre storlek. Kanske är dvärgisar bara att de inte ser ut precis som de jag sett innan?

I med sand och lavasten, samt växterna från gamla karet.

Lejonhund
1

Grunden klar och alla har fått flytta in. Väntar på lite mossa som ska ligga ovanpå lavastenen som är närmast framsidan.

Lejonhund
0

Grottan, tror att räkorna kommer gilla den

Lejonhund
0

Också fiskarna, som tom. är mindre än de största körsbärsräkorna. 

Nu ser jag att den på bilden har en fläck precis på samma vis som dvärgarna, men de andra tre har hela sträck istället för prickar. Så verkar ha fått med en dvärgrasbora och resten av den andra sorten (som som sagt är väldigt lik men skiljer lite i "mönstret" och i storlek.

[Jens]
0

Härligt med ett nano-akvarium. Jag har själv ett par med räkor i karen och jag tycker det var bra att du bytte upp dig =) De trivs bättre och det är lättare att inreda och sköta det.

Lejonhund
1

Jo precis! upptäckte ganska snabbt att 5 körsbär blev till 11 stycken ganska stora på bara en månad. Och har två honor med nästan färdig rom igen så det lär väl bli ett gäng till inom en ganska snar framtid. 

Och helt klart en bonus att det går att göra så mycket mer inredningsmässigt med lite större utrymme :D

[Jens]
0

Det blev riktigt fint också. Jag gillar den mörka sanden! =)

mimåne
0

Mycket fint inrett. Det här fick mig att själv vilja starta ett nano med räkor :) Jag funderar över dina rasboror. Det kan inte vara boraras brigittae du har? Jag har för mig att dessa kan förväxlas ibland med b. merah.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lejonhund
0

Jo! De liknar boraras brigittae väldigt mycket, säkert sådana :)