Fiskarna dör, nystartat kar!
Jag gjorde för en tid sedan iordning ett akvarium åt min pappa.
För enkelhetens skull körde vi på Walstad, för att han skulle slippa vattenbyten å så.
Akvariet var igång cirka 1 - 1½ vecka innan vi stoppade i några guppys och snäckor. Stoppade i cirka 5 guppys, 5 äpplen och några sandsnäckor.
Äpplena har inte rört sig sen dom stoppades i, sandsnäckorna har nästan inte rört sig alls heller.
Det har dött 3 guppys, medan 2 har fött yngel som simmar runt och är pigga. Dom återstående vuxna guppysarna syns aldrig till, dom måste gömma sig någonstans.
Pappa har nu berättat att han har väldigt hårt vatten till följd av järnhaltigt vatten i brunnen. Vet inte vad han har för ph, ska köpa ett ph test åt honom imorgon.
Kan det vara hårdheten/järnet som gör att fiskarna dör eller är det något annat fel? Hur löser man isåfall problemet?

Hur stort är akvariet? Beroende på volym kan det ha överbelastats. Bara för att det är ett Walstadakvarium kan man inte slänga i massa fiskar direkt. Gör tester för nitrit och nitrat.
Hur mycket har han/ni matat? Det är vanligt att oerfarna matar för mycket och det kan ha bidragit till en nitritspik.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Har dom gjort vattenprov för att se vad för ämnen som finns i vattnet? Det kan finnas halter av koppar i vattnet som inte snäckorna tål.
Regnvatten som blandas med brunnens vatten. Eller filtrera genom aktivt kol. Finns vattenfilter + patroner på Jula, Clas Ohlsson som löser det här problemet.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Järn ska inte vara några problem, det gillar dessutom växterna. Guppy lär också ska tåla relativt hårt vatten, däremot skulle jag inte kalla guppys tåliga i dagens läge och speciellt butiksköpta guppys kan vara väldigt känsliga och gå hädan mycket snabbt medans avkomman av dem kan få en bättre chans.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Pappa berättade att det är himla hårt vatten med mycket järn, vilket tydligen kan göra att koppar löses upp i vattnet som sedan hamnar i akvariet. Precis som Taggeman säger.
Kan det vara detta som tar död på fiskarna också? Alla fiskar och snäckor är döda, växterna frodas.
Om det är kopparn som ställer till det(eller det mycket hårda vattnet), hur löser man detta?
#1 Ca 120L, jag hade själv inga problem när jag startade samma kar med nästan dubbla mängden fisk. Har inte sett fiskarna stå vid ytan eller nånting, och dom åt som dom skulle. Jag visade pappa hur mycket han skulle mata så jag tror inte att det var det som var felet, har också gjort något vattenbyte bara för säkerhets skull.
#3 Det var fiskar av fin kvalité som han fått av mig, som nu tyvärr är helt "utdöda". :´(

Koppar i större mängder ska ju inte vara så bra.. Syrran hade det,.alla fiskar dog..Fick hämta vatten från nån som hade kommunalt då det i brunnen hade för mkt koppar.

Pröva med ett vattenberedningsmedel som binder koppar:
http://www.grizzlyzoo.se/vattenberedning-vaxtnaring-Tetra/tetra-aquasafe/
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!