Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2312 ggr
[melowi]
0

Ta stenar från stranden?

Kan man ta stenar från en strand och ha dom i akvariet? Om ja, vad bör man tänka på? Ska jag koka stenarna och isåfall i hur många grader? :)

LajvKrattan
0

Tänk på att inte ta kalkhaltiga stenar eftersom de kan höja pH-värdet. Du kan testa om en sten är kalkhaltig genom att hälla ättika på den och se om det händer något. När du väl valt stenar ska du koka dem (>100° C) så länge som möjligt för att ta kål på otrevligheter.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[melowi]
1

Lajvkrattan: Tack så mycket för svar, då blir det en sväng till stranden! :)

Pappaparon
0

Akta dig för granit! Har en farbror som jobbar med berg, det är ofta för mycket nitrit i.

[melowi]
0

Kan man se om det är granit i förresten?

Pappaparon
0

Ja, den är ju rödsvartvit spräcklig liksom, eller har liksom stora "bitar", men vart bor du? För om du inte vet hur den ser ut finns den nog inte där du bor.

[melowi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dom jag plockade nu.. Ser någon ut som kalk? Bor i Jämtland :)

[melowi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller är det här kalk? :/

LajvKrattan
0

Ingen av stenarna är ren kalksten men de kan innehålla kalk ändå. Du måste testa med en syra för att vara på den säkra sidan.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Marr
0

Detta är en bra fråga då jag samlat stenar som är vackra och trodde jag skulle ha dom i en damm. Men så flyttade jag och nu ligger dom i backar.

En del stenar är ju "järnhaltiga" och kan rosta…är det bra?

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

MagArne
0

Jag spolade bara av mina stenar i varmvatten och sedan rätt ner i akvariet. Orkade inte koka 100kg sten och inget galet har hänt än så länge. Tror det är granit jag har