Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1938 ggr
Mollysar:3
0

Sjuk ballongmolly?

Hej! För några veckor sedan köpte jag en ballongmollyhona, liten albino tror jag :) är deg vanligt att de dör efter några veckor? Hon börjar liksom typ tappa krafto och verkar allmänt sjuk :( ngn som vet ngt? Kan skicka vild om det skulle behövas.

0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill också tillägga att tre fiskar totalt har dött under de senaste veckorna (nyss dog mollysen :( ) jag kollade nyss vattenvårdena och de verkar helt ok. Jag bytte vatten förra veckan. Vi har en bra pump som renat vattnet väl och jag ger de mat lite på morgonen och lite på kvällen. Vad kan vara fel? Vattnet är på ca 27 grader.

0

Nu när jag var inne på sjukdomar så tänkte jag passa på att fråga en sak. Jag har två platyhonor i mitt 120 l akvarium. Häromdagen märkte jag att en av de har ena ögat större än det andra. Vet inte om hon har haft det hela tiden då jag bara ser det ifrån ovan. Är det ngt problem? Lite svårt att ta en bild när de simmar runt och tror att de ska få mat :) märkte också att ögat blivit lite större :/

0

Ngn som vet?

LajvKrattan
0

Jag har tyvärr inga tips.😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Kan det vara så att du har dålig vattenkvalite? Det går inte att testas med skickor eller dropptester. Hur ofta gör du vattenbyte och hur städar du akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

0

Jag städar akvariumet en gång i månaden och tvättar också bort lite alger på glaset när det behövs. Jag börjar alltid med att ta ut rötterna, stenarna och pumpen, ibland också lite dekoration. Jag gnuggar bort det mesta av algen (allt sitter ändå kvar). Jag rengör också pumpen på alger och inuti. Efter det byter jag ungefär halva vattnet eller ibland mindre, beroende hur lång tid det gått emellan. Sedan sätter jag tillbaka rötter osv och pump. Sedan häller jag i nytt vatten och häller i en grönaktig vätska som tydligen göt att fiskarna kan "andas" och växtnäring. Sen sätter jag på pumpen.

LajvKrattan
0

#6 Byter du vatten en gång i månaden? Det vore bättre om du bytte varje vecka.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

HeidiH
0

Du behöver vanligtvis inte plocka upp grejer o skrubba rent och så. Det brukar räcka att bara tömma vatten varje vecka. Då behöver du inte byta så mycket som hälften. Så byt lite vatten varje vecka istället. Filtret kramas ur lätt i vatten från akvariet du tömt ur o ska slänga.

[ruwster]
0

Popeye?

mimåne
4

När en fisk blir sjuk så handlar det vanligtvis om två bidragande orsaker. Stress eller dålig vattenkvalite. I ditt fall så tror jag det handlar om att du har dålig vattenkvalite i ditt akvarium vilket i sin tur leder till stress för fisken. Detta får du p.g.a hur och när du städar. 

Jag skulle vilja påstå att du städar för sällan, samt för grundligt. När man städar ett akvarium så behöver man inte göra så mycket som man skulle kunna tro. Det viktigaste är att man gör ett vattenbyte regelbundet och det kan du göra en gång i veckan. Bestäm en veckodag som passar dig. Byt ca 20-30% vatten.

Du behöver inte rengöra din pump samt inredningen. Hur tokigt det än låter så gör det faktiskt mer skada än nytta. Jag ska försöka förklara varför.

I ett akvarium finns det både goda och dåliga bakterier. De goda neutraliserar de dåliga och håller dem i styr så att fiskarna kan må bra. För fiskarna är dessa goda bakterier livsviktiga. Dessa "bosätter" sig främst i akvariets pump samt på inredning. När du skrubbar och tar upp inredning samt pump ovanför vattenytan så dör de goda bakterierna. Kvar lämnar de dåliga som då för övertaget och gör att vattnet får en dålig kvalite. Då blir fisken sjuk.

Tror du som jag, att det här kan vara orsaken till varför dina fiskar blir sjuka och dör?

0

Tror faktiskt du hat helt rätt. I affären sa det hur, så jag har nog inte så bra källor ;) tack!

mimåne
1

Då vet vi åtminstone orsaken nu och du kan börja göra ditt bästa för att förbättra tillståndet. Jag skulle vilja ta upp en annan sak innan jag glömmer det.

Det gäller medlet du tillsätter för att fiskarna ska "kunna andras". Fiskarna behöver syre i vattnet för att andas, detta får du genom att placera pumpens utblås vid vattenytan så att ytan cirkulerar och får fart. På så vis dras syre ner och fiskarna kan andas. Då finns det ingen anledning att fortsätta tillsätta det medlet. 

Är det ett medel som ska neutralisera metaller och på så vis göra vattnet mer fiskvänligt så vill jag fråga dig, Har du egen brunn eller får du kommunalt vatten? 

Har man egen brunn så kan det finnas en del metaller i vattnet som med fördel kan neutraliseras med ett medel men får du vatten kommunalt så brukar det inte vara några problem med vattnet. Då kan du sluta tillföra det här och sätta pengarna på annat istället :)

0

Det är den jag använder :)

0

Bild på baksidan, eller ja, bilden på engelska :)

0

Vi får vattnet kommunalt. By the way köpte jag nyss två bolivianska fjärilsciklider från hornbach. Väldigt små är de och är i påsen nu för att vänja sig lite. Köpte även en lite "träbit" eller snarare av plast. Lite för stor dock x) hur ser man skillnaden på hona och hane? I affären sa de att det var svårt att se då de var så små. Så hur ser man det? :)

0

De sa i affären också att de kan äta upp mindre fiskar. Jag har yngel, kan det hända att de äter upp de? Och hur ska jag göra med den "sjuka" platyn? :3

Ankah
0

Du….er…..ska du lägga i nya fiskar i ett sjukt akvarium? Nej, du har köpt dem till ett annat akvarium, väl…?!

mimåne
0

Har du sjukdom i akvariet så ska du inte stoppa ner nya fiskar där.

0

Vet inte ens om hon är sjuk. Kan det smittas elr räcker det om jag stoppar in henne i ett karantänakvarium? Är inte så kunnig när det gäller sjukdomar :(

Ankah
0

Smittan är bara en del av problemet - att introducera nya fiskar innebär ju en stress, både för de nya och de gamla invånarna, vilket gör att de blir mindre motståndskraftiga mot sjukdomar…

0

Vad kan jag då göra?

0

Ska jag ta ut den sjuka fisken?

Ankah
0

Oj, det var ett svårt dilemma! Stackare, inte en rolig situation att stå i. Jag antar att detta löst sig på något sätt nu - hur går det?

0

Alltså jag vet inte riktigt… Jag vet varken hur jag ska bota henne eller vad hon har för sjukdom.jag skulle ju aldrig ha köpte fler fiskar om jag visste att det inte gick :/ ska ju resa nästa vecka…

Anon
3

Och börja byt vatten varje vecka!! Ciklider är ju generellt känsligare än sällskapsfisk så du lär få problem om du inte gör det. Jag tror att dina fiskar mår dåligt eftersom du byter vatten på tok för sällan och dessutom rengör för mycket när du väl gör det så att balansen rubbas.

0

Ja, jag ska börja med det nu, men jag har också en liten fråga. Jag och min familj ska resa, hemifrån i cirka fyra veckor. Vad ska jag göra med rengöringen?

Ankah
1

Du kanske har någon kompis eller granne som kan komma in och titta till dina husdjur då och då? Det ingår ju lite när man tar sig ann små liv att man ser till att de blir omhändertagna även när man själv inte har möjlighet…

0

Jo men det kanske kommer någon och vattnar blommor osv. Ska säga att hon får titta till de lite och möjligtvis byta lite vatten.

Ankah
0

Akvarievatten är jättebra att hälla på blommorna!    🙂

0

Är det vanligt att nya fiskar är lite gömda, äter nästan inget. Vad kan det bero på? Nu vet jag ju att det kanske inte var det smartaste att hälla i nya fiskar i ett akvarium med en sjuk fisk. Förväntar mig inte heller att det ska simma lyckligt från början. Kmr det att gå över?

Ankah
0

Lite blyga och försiktiga kan jag tänka mig är normalt första dagarna.  Det är väl bara två dagar än så länge? Du kan ju se om du kan läska med något extra mumsigt (tyvärr vet jag inte så mycket om ciklider, så jag har inga bra förslag på vad ciklidgodis skulle kunna vara) och så se till att där finns got om platser att gömma sig på tills de har vant sig vid sitt nya boende.