Kampfisk fråga!
Hej! Min syster har en Kampfisk i sitt 60-liters akvarium, men jag tycker att han verkar allmänt seg och ledsen? Det är kanske 5 gånger per dag som man ser honom simma runt, resten av tiden ligger han som han gör på bilden eller vid pumpen, i växterna osv. Hon har haft honom i en vecka eller något.
Kanske är sjuk? Ring och fråga en zoo butik, får nog bäst svar från en kunnig person än på någon sida (:
Har du/ni gjort några tester på vattnet? Gör du/ni kontinuerliga vattenbyten, varje vecka?
Vilken temperatur är det i karet för en Kampfisk vill verkligen ha hög temperatur, gärna 28 grader.
Hur är det med pumpen, är vattnet strömt? Pumpen kanske är för stark för kampfisken?
Finns det bra gömställen för kampfisken? Vad ger du kampfisken för foder?
Vi har gjort Nh4, Ph och nitrit test, allt är som det ska.
det är 27-29grader beroende på tid på dygnet.
Pumpen är inte strömmande då den går mot kortsidan och är på lägsta strömmen.
Finns 4 grottor, en stooor buske med växter som täcker ca 30% av karet, finns även ett "skunket" skepp med hålor i.
Han får svarta mygglarver varannan dag, såna här "räkkakor" varannan dag. Ibland får han flingfoder som bas, men har som sagt inte haft honom så länge så det har han bara fått 1 eller två gånger.
Nej, tyvärr så finns det fler kunniga här än i en djurbutik :s
Det låter ju perfekt alltihopa som du har skrivit ruwster så jag måste ärligt säga att jag vet inte vad det kan vara. Hur gammal är han? Det är inte så att han är väldigt gammal?

Har kampfisken några synliga skador eller områden som ser infekterade ut?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Nope, han har ju några fransade fenor som man kan se på bilden (eller jag tror det iallafall, har aldrig haft Kampfisk förut)? Han hade så i butiken också, men då var han glad och simmade runt, fanns förvisso inte många gömställen osv där. Jag tycker att personen som raderar kommentarerna åtminstone kan skicka ett meddelande och förklara varför, radera inte den här kommentaren nu TACK.
Efter att ha tittat på bilden så ser jag inga konstigheter på kampfisken. Såg bara en sak som du inte besvarade och det var vattenbyte?
Okej, så han har inte fransade fenor alltså? :)
Oj måste ha missat det :p Vi kör 30% varje söndag på våra akvarium :)
Fransade fenor finns ju en del kampfiskar som har så det ser jag inte som ett bekymmer. . och pumpen?
Ska se om det dyker upp någon kampfisk-expert under dagen som kan hjälpa dig mer än vad jag vet om dem. Hoppas det i alla fall.
Gud förlåt, pratade med mamma i telefonen samtidigt ;) Ska springa och kolla vad modellen heter :)
Aqua-el fan 1 :)
Jaha, jag har flera sådana hemma och det ska inte vara några problem alls med den heller .. har du utblåset riktat mot vattenytan? Har du andra fiskar i karet ?
Den är mot ytan då det finns platys och svärdbärare där i :) Finns även pansarmalar och en Garra :)
Kan det vara så enkelt som att han känner sig stressad av de andra fiskarna? Det är ju trots allt väldigt livliga fiskar du har och då tänker jag på platt och svärdbärare.
Det tror jag inte, de är mest vid stora busken och leker :p han bodde med sjukt många endlers, och där va han ju inte stressad? :p
Det är två platys och två svärdbärare, 3stycken pansarmalar och en garra plus kampfisken däri :)
Ok, nu har jag tömt alla mina tankar om vad det kan vara så nu får någon annan ta över =)
Haha tack för hjälpen iallafall :)
Innan jag skaffade Kampfisk läste jag i en eller flera trådar - dels på den här sajten men även på andra ställen på nätet - att man kunde hålla upp en spegel utanför glaset och framför kampfisken så att den fick sträcka ut fenorna och då började den även simma runt lite mer.
Min rör sig en hel del, men det händer att han bara "står" stilla på botten och liksom bara är. Nu går han helt ensam i sitt kar, ja förutom 3 räkor men jag har hur som helst testat det här med spegel och då blir det fart. Han spärrar även ut gälarna….
Men är inte det ett "elakt" sätt för att lura honom att det är någon annan hane där som ska bråka med honom? :s
Jag har testat - som du ser - vid ett par tillfällen i och med att det påstås vara bra för de att någon gång sträcka ut fenorna, om det sedan stämmer kan jag inte uttala mig om.
Jag är låååångt ifrån någon kampfiskexpert men jag tror på att ha honom ensam och inte tillsammans med flera andra fiskar. Jag har själv blivit avrådd från att ha min med några små otocinclus i och med att de kräver helt andra förhållanden än kampfisken. Min har enbart sällskap av 3 amanoräkor och det verkar fungera så här långt.
Det kan ju vara en ide att prova. Kanske han piggnar till :)
jag kan tycka mig se att det är ganska ljust i akvariet, vilket kan vara (i detta fall) en anledning för fiskens apatiska beteende och kan mycket väl ha utlöst ett sjukdoms utbrott, och om du nyligen köpt fisken så är det en premiss som även stärker att så är fallet.
Förstår inte alls vad du pratar om faktiskt?
Kampfiskar är över lag en ganska "lat" fisk och kan ofta ligga och vila på botten eller hänga över växter.
// Sofia

#31 Om det är för ljust i akvariet kan kampfisken bli stressad och sjuk, särskilt om den är nyinflyttad. Flytväxter kan hjälpa!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Vi har andmat, men de håller på att växa på sig ;)
#34: Andmat är i regel alldeles för smått för det avseendet, bättre arter är t.e.x. Pistia stratiotes. det dåliga med Pistia stratiotes är att när den får mycket ljus, blir det mera som ogräs.
Nja, andmaten täcker bra i alla andra kar, så varför skulle det inte täcka i vårat lilla kar? ;)