Vilka fiskar, 54L
Hallå :)
Jag undrar vad ni tycker jag ska ha för fiskar i mitt 54L akvarium? Jag tänkte först Guppy men fick sen höra att de blir sjuka väldigt lätt om man köper dom i affären. Så nu har jag kollat lite på Platy, så de blir det nog. Vad tycker ni jag ska ha för mer fiskar? Och hur många av t.ex Platysarna?
Vad skulle ni ha för växter/inredning till dom? :-)
/Elin
När du startar upp ditt akvarium så är vattenvärdena väldigt instabila och tillsätter du för mycket fisk då, så finns risken att vattnet blir förgiftat och fiskarna dör. Köp därför så få fiskar som möjligt i början. Jag skulle rekommendera 2, högst 3 fiskar. Jag personligen hade köpt två platyhonor. Efter några veckor skulle du kunna köpa två Platy till, en hane samt en hona. Så småningom kommer dessa att yngla av sig. Det är väldigt lätt att få yngel av dem så det kan du nästan inte misslyckas med :)
Det är väldigt bra att köpa växter som växer snabbt till din uppstart av akvariet. Det hjälper vattenvärdena. Exempel på snabbväxande växter är; Hygrophila polysperma, Limnophila sessiliflora, Vallisneria, Vattenspikblad.
VI har ett också ett litet växtlexikon här på sajten. Kika gärna in där och se om du hittar något intressant :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack så mycket för svaret Mimåne! Vad gör jag om det blir för mycket yngel?
En bra lösning är att inte fånga in ynglen när mamman har fött. Låt de gå kvar i akvariet med de vuxna fiskarna. De starkaste kommer att överleva och svagare individer blir mat. Sådan är naturen.
Med tiden vandrar även de äldre vidare och gör plats för nykomlingarna. Kretsloppet är komplett. Skulle du få för många individer i akvariet så kan du försöka hitta nya hem åt några, annars kan du höra dig för till dina lokala djurbutiker och höra om de kan ta emot några.
Okej så bra. Om jag skulle köpa någon mer fisk till mitt akvarium lite längre fram, vilka skulle passa bäst ihop med Platy?
Hm, vad är namnet på såna som städar och håller rent? mal?
Kanske några neontetror också? :)
Ja neontetror passar bra, de kan du absolut ha! De vill vara ca 10 stycken så vänta med att köpa dessa tills akvariet är väl ingått och har stabila värden. Problemet är bara att akvariet snabbt kan bli fullt då dessa vill vara så många och platyn som ynglar av sig.
Mal är det jag syftar på. Är det av intresse så skulle jag rekommendera en liten rackare vid namn Otocinclus. Dessa går bra att ha i storleken på ditt akvarium och sägs vara en utav de bästa algätarna som finns att tillgå sötvattensakvarium. De är också faktiskt väldigt söta.
Här är en bild på min Otocinclus arnoldi. De blir 4cm
Okej. Den där malen blir nog super, ska jag bara ha en eller trivs den bäst med sällskap av en likadan?
De vill ha sällskap. Du kan ha 5-6 stycken enligt min mening.
Något speciellt med dessa är att de är vegetarianer. Det betyder att du behöver ge dem en speciell kost utöver algerna för att de ska överleva. De svälter lätt ihjäl så det är mycket viktigt.
Nu till det roliga, det du kan mata dem med är grönsaker du har i ditt eget kylskåp! En bit gurka, kokt broccoli samt kokt skalade ärter är mycket populärt hos dem. Kul va! :)
Okej!
Vad kul att dom äter människomat :D
Ja visst är det! :) Mina ska få broccoli ikväll hade jag tänkt.
Jo, jag tänkte på när jag ska köpa mina fiskar. Går jag bara in i djuraffären t.ex. XL Zoo och säger att jag vill köpa 2 Platy honor och så får jag köpa dom eller är det något speciellt man måste göra innan för att få köpa dom?
Nu har jag storstädat i mitt rum och möblerat om lite inför mitt framtida akvarium. På bilden ser ni där jag ska ställa akvariet, står framför sängen min 😊 Vet inte hur inlägget kommer se ut, skriver nämligen från mobilen..
Ja det går alldeles utmärkt att göra så. Det krävs ingenting för att man ska få köpa fiskar, det kan vem som helst göra.
Ofta när man står och tittar på fiskarna så kommer en från personalen fram och frågar om man behöver hjälp. Då går det bra att säga vad man skulle vilja köpa. Eller så går man fram till närmaste lediga arbetare och säger till själv att man skulle vilja köpa lite fisk.
Du kan själv peka ut vilka Platy du tycker ser fina ut. Det finns många olika färgteckningar att välja mellan om man tittar på nätet men det är inte alltid man hittar den färg man vill ha i butik.
Det kan vara bra att du lär dig att se skillnad på hanar och honor så att du själv kan vara säker på att du får det du vill ha. Butikspersonalen är inte alltid så kunnig och det finns massvis med exempel där folk kommit hem med något annat än de tänkt sig för att personalen gjort fel.
Fiskarna får du hem i en påse med vatten. På påsen brukar det finnas en enkel och bra beskrivning på hur du ska göra för att installera fiskarna i ditt akvarium när du kommer hem. Skulle det inte finnas så är det bara att höra av dig hit så hjälper vi dig.
Tack ännu en gång för svar! Ska kolla nu och lära mig se skillnad på hanar och honor. En sak till, vet du om Hornbach fortfarande har akvariepaket 54L? Har för mig att dom har haft det förr. Ifall jag nu inte skulle få akvariet som jag kollat på blocket!
Juste dom har djur också, tänkte jag inte på. Ska nog ta mig dit och kolla imorgon! :)

Hornbachbesök brukar resultera i impulsköp….någon liten räka eller snäcka eller så…. =)
Du frågade om städare till karet och fick tips om Ottosar - de är jättebra, söta och effektiva. Jag kan också rekommendera Amanoräkor, de är också effektiva och det är lite spännande med något mer i karet förutom fiskar - ett annat beteende att studera och amanoräkor är tåliga och lätta att hålla.
Okej tack för tipset Ankah!