Fånga mygglarver
När skulle det passa bäst att fånga mygglarver ? Idag eller imorgon? Med tanke på att det regnat idag så skulle jag chansa imorgon . Har bara läst första hågen jag ska göra det här.
Det spelar ingen roll. Du kan göra det när som helst. Tänk bara på att storleken på dem du hittar ska passa dina fiskars munnar.
En annan sak du kan ha i åtanke är att detta givetvis medföljer risker för eventuella sjukdomar som parasiter och annat. Det vatten som följer med från diket ska du inte hälla i akvariet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok tack för hjälpen ! :)
Kan ju passa på och låna tråden lite när det kom på tal med mygglarver.. ;) Jag kanske är trög nu men hur lyckas man fånga bara mygglarver, utan att få med andra kryp?
Får man med andra djur så kan man ganska enkelt plocka bort dem med fingrarna senare. Att välja sina ställen noga är också en förutsättning. Myggor lägger avkomman i de flesta små vattenpölar, väljer man ett litet dike med vårvatten så finns det knappt några andra vattenlevande djur där som vi kan se med ögat. Annat är det om man fångar i t.ex en sjö där det finns vatten som oftast. Där trivs även andra kryp.
Mygglarver brukar också fästa sig själva vid ytan och ligga hängandes där i stora klungor. Något som många andra vattenlevande djur inte gör. De håller sig närmare botten.
Aha ;) Men om jag låter hästarnas badkar stå några dagar så kanske de lägger larver där :)
Mycket möjligt fislisa :)