Planering inför första akvariet
Ja, nu har jag hängt här med stort intresse under flera månader. Och känner att det börjar bli dags att införskaffa mig mitt första egna akvarium, lagom tills jag flyttar hemifrån i sommar. Vi har 3 akvarium igång, och ett under uppstart hemma så är inte helt off. Min lillebror är fanatisk akvarist och kommer fram mot sensommaren/hösten dra igång ett jätte akvarium. Så min plan är att plocka ett av hans mindre senare i höst. Men nog om det, jag flyttar 1 juli till en tvåa och tänkte börja med att starta upp ett litet kar på ca 60-90 liter (passar perfekt på det tillstänka platsen) och ha räkor och någon mindre stimfisk i, samt eventuellt någon fin snäcka. Men vet absolut inte alls vilken stimfisk jag vill ha. Dem ska ju helst inte äta upp mina räkor(kommer ha mycket bra gömställen för ev räklingar) så någon liten rasbora kanske? Alla tips på mindre hyfsat räksäkra stimfiskar samt övriga tips överlag är välkomna :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
enda nackdelen jag tänker på med räkor o fisk är att även om inte fisken äter räkorna så ser man nästan aldrig räkorna o då tycker jag personligen att det tappar lite av tjusningen med räkor som är himla roligt att titta på när de rör sig fritt o orädda!
fast mina redclaw räkor är i o för sig orädda, men de blir ju stora, nästan 8cm är min dominanta hane haha
en ide som jag sett är ju att dela upp ett kar i två, då kan du ha snäckor o mindre stimfisk i den större delen o räkorna i den mindre o så tar det samma plats etc om det passar bra med just ett sådant kar =)
Mina Rasbora Kubotai funkar med räkor. Dom har dock växt en del och är inte såå små längre..de är mer i storleken av neontetror nu tycker jag. Jag tror t.ex Moskitorasbora, dvärgrasbora och mikrorasbora håller sig till en mindre storlek. Ju mindre desto mindre chans att de käkar räkorna.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Vi hade körsbörsräkor i min systers 54 liters innan och dem var också totalt orädda haha nog därför jag inte tänkte så långt ;) annars provar jag och fungerar det inte så plockar jag ur räkorna och kör ett 30 liters till dem ;) har ändå planer på att ha ett 30 liters med räkor i sovrummet. :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Alternativt ett 125 liters med mollys och ett kar med räkor.

Lyktögonfiskar är väl inte utpräglade stimmisar men är vackra, små och snälla mot räkor. Det funkar väldigt bra hemma hos mig, i alla fall! Inte heller mina Galaxies har tagit några räkor (vad jag har sett - har en ordentlig kull räklingar som inte verkar krympa!) och de är väldigt söta också, tycker jag.
Tack för tipset :)