Välja sand till akvariet
Någon som kört med Rådasand 0,8-1,2mm?
Ligger den kvar eller blåser den lätt runt som blästersanden på 0,2-0,7mm (t.ex Jula) gör när man har bra flås i pumparna?
Eller ska man ge sig på ett steg grövre sand t.ex. Rådasand 1,2-2,0mm?
Kommer troligtvis ha multisar/snäcklekare vilka tycker om att gräva i sand. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1
Hoppar in här då jag också undrar över sand.
Har läst i olika trådar om Biltemas sand - som man enligt deras beskrivning kan ha i akvarium - och som finns i 2 varianter eller Julas blästersand. På något ställe nämndes K-rautas, men är lite osäker om det är just denna sand man menar? Någon som testat?
Jag har Rådasand 0,8-1,2mm och jag tycker den ligger kvar bra. Har aldrig haft blästersand så jag kan inte jämföra, men den flyttar sig inte när jag städar botten.
Jag valde Rådasand 0,8-1,2mm. Den flyttar sig lite men hade säkert varit betydligt värre med finare sand. Jag är iaf nöjd med mitt val.
Ursäkta att jag lånar tråden - men funderar på vilken kornstorlek som är bra att ha till djur som vill ha sand som bottensubstrat. Hur "grovt" kan man sträcka sig?
Puttar denna lite
Rådasand 0,8-1,2mm är nog det grövsta du bör ta. Storleken större blir nästan som grus.
Tack för ditt svar. Vad bra - då är det ? också uträtat