Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 4361 ggr
NiklasM
2

Dvärgis projektet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer det berättas och läggas upp bilder om och ifrån mitt nya projekt, Dvärg-Gurami karet. Kommer bli skoj det här.

Ett 63l med en Eheim aquaball pump, jaeger doppvärmare o termometer ofc.

Julas blästersand inköpt, det blev även ett soilsubstrat som kommer att täckas över med sanden, varför jag valt att göra på detta sätt handlar enbart om att jag inte vill att växternas rötter skall få det för trångt, sen borde det inte bli några näringsbekymmer underifrån. testas ska det iallafall göras.

Nu står karet och testas, vill inte ha ngt läckage, måndagsex existerar fortfarande trots att det är ett eheim kar.

Fortsättning följer…

LajvKrattan
0

Lycka till!👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sarah E
0

Kul! Följer :)

Sarah E
0

Kul! Följer :)

Ansgar007
0

Spännande!

Vad är målet, odling?

Mvh

Ansgar

NiklasM
1

Ugg, ugg….

Denna eftermiddag och kväll kan sägas ha gått i akvaristikens tecken. Mellan 15.00-20.00! har jag putsat och donat, här nedan ser ni vad so stod på dagslistan

- Tömma det nya karet som tättestats

-skära ut bottenskydd för det nya karet

-skära ut den svarta bakgrunden (svart sopsäck, funkar o ser asbra ut)

och tejpade fast den.

-hälla kokande vatten på de två rötter jag köpt till 63l karet o skrubbade dessa

-Tömma och spara vattnet i 38l karet (tog även ur fisk, yngel, räkor o växter)

-sortera ut eventuella skott som kan användas i det nya karet

- planterade om 38l karet, ersatte inget av vattnet utan samma gick ner igen

Fisk, yngel o räkor släpps ner igen, (lagom förskräckta tror jag nog. De verkar ta det ok)

-Placerade det ny karet, fyllde det med soil, blästersanden, testade mig fram med rötterna för bäst placering i karet

-Fyllde på med vatten i 63l karet, med 1/3 fyllt planterar jag de växter jag änsålänge har skaffat och skördat ifrån 38l karet (den enda nya är Polysperman)

-märker dock att den vänstra roten flyter! Placerar då en bit skiffer på den

-Fyller upp resten, i med pump, doppis och termometer

Detta tog hårt på ryggen må jag säga, men vad gör man inte för sina djur ;D

nedan kommer bilder, följ gärna upp med feedback om ni orkar efter att ha läst detta ;D

NiklasM
0

Mycket växter tryckte jag ner i det lilla karet, firrarna blev dock helnöjda faktiskt

NiklasM
0

karet på plats, nu ska det fyllas!

NiklasM
0

soilen i!

NiklasM
0

sanden med rötterna

NiklasM
1

resultat, mycket nöjd

observera, grumligt pga beredningsmedel o dylikt :(

NiklasM
0

ny look i 38l karet med, grumligt det med pga flytten av karet samt ett vattenbyte jag kom på att jag skulle gjort….

NiklasM
0

#4 Jag lugnar mig när det gäller odling, vill först o främst få igång karet och se att fiskarna är helt ok osv. sen får det visa sig ifall det börjar lekas eller inte. är ju relativt färsk inom akvaristiken änsålänge

mimåne
0

Åh det blev riktigt bra i det större karet med svart bakgrund till ljus sand. Jätte fint :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

NiklasM
0

Tack mimåne, ja jag gillart ;D

Sarah E
0

Snyrre!

Sarah E
0

Snyrre!

[Seaside]
0

#10 Ja, det ska du verkligen vara nöjd med. Himla fint djup du fått till!Tummen upp. Blicken dras verkligen in i akvariet…

Ankah
0

Vad kul, jag har nästan exakt samma grej på gång - väntar på att det ska växa upp lite bara, sedan ska de rara guramierna i. Längtar!

NiklasM
0

Tackar ödmjukast, jag jobbade på bra med sanden o soilen. Tror att jag har 2-4cm fram och tio därbak :) ja, det e kul med dvärg guramis

NiklasM
0

Dvärgguramis ska det som sagt bli häri, men…

tredje arten kommer att få vara endlers, och då honor, vid lättare odlingsförsök kommer en fin hanne få lämna stutabåset möjligen..

den andra arten kommer bli en mindre mal, mina tankar går ju emellan Ottocinclus Vittatus alternativt Corydoras panda.

Ottosarna verkar dock vilja ha ett strömmande vatten men vad jag förstått ogillar ju Dvärgarna detta. Därför kanske pandorna är ett bättre alternativ till mal i detta fall? Jag såg ju Jens fina bilder på denna och blev imponerad av den arten ;D

I annat fall kanske det finns ngn passande mindre mal ifrån den världsdel Dvärgisarna kommer ifrån, Asien? har ni ngt förslag där?

LajvKrattan
0

#20 Både otocinclus och corydoras tycker om strömmande, syrerikt vatten. Jag tycker att du ska ha amanoräkor. De är flitiga algätare och de trivs med samma förhållanden som dvärgguramier.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

NiklasM
1

Varför nämner de inte att pandorna vill ha det strömt de med :(

Amano tycker jag är liiiite läskiga, de blir ju så stora!

Det är ju dock inte alls säkert att det kommer uppkomma ngt som kan kallas ett algproblem. Det jag exempelvis skulle vilja ha hjälp med de veckorna jag haft akvarium är något som äter de partiklar som svävar runt efter man gjort ngt i karet. Förstår ni vad jag menar

Tar gärna så mycket feedback ni bara kan ge!

kigon
0

Körsbärsräkor kanske? Zebrasnäckor? Elefantsnäckor? Elefant t.ex. förökar sig mycket långsamt om man är orolig för överpopulation 🙂 Tycker en städpatrull är bra i karet oavsett om det finns ett visuellt problem redan eller inte 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

NiklasM
0

snäckor kommer det finnas i karet, har 10 sand och 10 posthorn på ingång.

kigon
0

#24 då finns det ju redan en städpatrull, om ingen mal passar in så är det ju inte så illa utan, vad bra! 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

NiklasM
2

Precis, däremot vill jag ju inte ha ottosar alternativt pandor enbart för att de äter alger. De har så många andra kvaliteter, inte minst det estetiska…

NiklasM
0

Nu så börjar det närma sig en vecka med vatten och växter i detta kar. Fisk har också blivit introducerad, då mina två endlerdonnor samt "Drogon", en liten Ancistrus som jag "lånat" ur fruns kar, fått flytta in.

Jag har även, trots en besvärlig förkylning, plantat den Vallisnerian jag fått tag på hittills, ifrån Lilo här på forumet (tackar ödmjukast).

scrolla ner o ta en titt hur det ser ut idag :)

NiklasM
0

.

NiklasM
0

..

NiklasM
1

Här ser ni en tanke till jag klurar på. Skulle den Vallisnerian som flyter på ytan fungera för dvärghanen som en flytväxt ska göra, Kan han bygga ett skumbo däruppe? mer "valle" ska ju i dessutom!

Lilolizeit
1

Ser jätte fint ut! 👍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
1

Det här blir jätte bra :) Gillar att de kan simma mellan vallisnerian och växten i mitten.

NiklasM
0

Tack o bock, och skönt att det börjar köras in lite också ;D

Dagen för dvärgisarna kommer närmare och närmare ;D

AlexVG
0

Vackert kar,, och Dvärgguramis är jätte vackra fiskar, dom är lätta till att leka och brukar faktiskt klara sig några yngel är väldigt väldigt väldigt väldigt små….som yngel och äter hjuldjur. Blir sugen att skaffa sådana igen, ska göra om mitt 54L och har funderat på knorrgurami men dvärg är ju som sagt trevliga med. Ska bli kul att följa : )

Fislisa
0

Vad fint! Kom och tänka på en sak när jag såg att du nämde flytväxter. Vill du inte ha det så måste du skölja växterna som kommer från mig, det kom säkert med en blandad kompott av flytväxter..

NiklasM
0

Sådär, nu har jag allt i karet i växtväg som jag hittills har planerat (förutom eventuellt akvariegräs som jag vill ska täcka den mesta sanden direkt framför redwoodroten samt java-mossa på min "vikt-sten, OBS jag söker fortfarande!).

Tack och bock FisLisa! :D

Några nya individer har även blivit introducerade i karet, nämligen 10 häftiga Posthorn samt 13 sandsnäckor i varierande strl, också där har jag FisLisa att tacka :)

Min bas i växtväg är som ni ser Vallisneria, vanlig (om man kan säga så) och "gigantea". Det var även en del flytväxter med i leveransen. En variant som jag valt att behålla (se bild längre ner, har inte kollat lexikonet än så om ni vet vilken det är är det bara att skriva).

en eventuell mal-art kommer inte att bli introducerad i dagsläget, utan nu är verkligen det nästa som kommer gå i dvärg guramisar men först ska det växa till sig och det kommer ske med hjälp av PMDD är det tänkt. Jag ska iallafall pröva mig fram och se ifall det verkligen blir en skillnad eller inte jämfört med hur det har växt men Profiton.

Som jag tidigare skrev, jag tar gärna feedback från alla, tycker inte att man lägger sig i för att man kommer med kritik, bara den är konstruktiv 👋

NiklasM
0

Flytväxten jag valde att behålla, två så små plantor flyter runt :D

NiklasM
0

lie close up på gigantea planteringen

NiklasM
0

"AHA, nya polare att äta på!"  (Drogon)

NiklasM
0

"Dom här gick ju att käka….NOT! husse ger mig aldrig något att käka…. (Dooris)

NiklasM
0

"Äntligen KÄK!" (Drogon)

NiklasM
0

Precis nedsläppta, De flesta av Posthornen flöt faktiskt!

NiklasM
0

Sen "dök" alla sandisar, och posthornen stack!

NiklasM
0

En till rot fick gå i då jag inte tyckte "sandöknen" framför redwood roten inte vr estetiskt rätt. Wow, vilken nörd jag blivit haha

axa
1

Bra val av snäckor! :) Fina och en bra hjälpreda

Fint akvariet är, bra inspiration!

AlexVG
1

Gaffelmossa är jätte bra för Gurami att bygga bo med. 👍

NiklasM
0

#45 tackar, tackar ja snäckorna är definitivt en pusselbit som ligger rätt

#46 Vet du möjligtvis var det kan fås tag i?

Lilolizeit
0

#47 Det finns ofta på tradera. :)

NiklasM
1

sweet, är det Riccia Fluitans? isåfall är den på ingång ;D ifrån Tradera

Lilolizeit
0

#49 stämmer bra!

mimåne
0

Flytväxterna tror jag bestämt är musselblommor :)

NiklasM
0

#51 jag tyckte de var de som liknade dem mest, tack Mimåne!

Fislisa
0

Japp de är musselblommor :)

mimåne
0

Jag har också musselblommor från fislisa :)

NiklasM
0

Jag fick mycket ifrån FisLisa ;D

Jag antar att sandisarna klarar sig utan matning, gör Posthornen det med?

Naiz
0

Supersnyggt!!!! :)) Jag har andmat som min guramihane bygger skumbo efter skumbo med. Jag tycker den är liten och bra för den kan han flytta runt på bäst han vill ^^ Ser fram emot bilder på firrarna sen oxå :D

NiklasM
0

Närbild på en vandrare i min lilla ökenavdelning 😎

Jag blir däremot tvungen att stryka ngt jag tidigare sagt, jag kunde inte låta bli denna fantastiska fisk.

Scrolla ner för att se vilken 😃

NiklasM
0

Får jag be att presentera en av mina fyra leopard-pansarmalar!

kommer mer bilder när vattnet är klarare, just gjort ett vb och de är faktiskt lite skygga men jättenyfikna. De är verkligen bra i grupp!

NiklasM
0

lite bättre denna

Sarah E
0

En sån tjusig en! Vad väljer du bort nu då?

mimåne
0

Ja de är verkligen vackra fiskar så jag förstår dig helt. Varför tyckte du inte att de passade i akvariet från början?

NiklasM
0

#60 Visst är hen! Hur menar du nu?

#61 jättevackra! Frun här i huset blev glad för dessa må jag säga, finare än panda i både hennes o mina ögon faktiskt.

Jag var osäker på hur de skulle fungera i vatten som inte är allt för strömmande, men de är jätteglada/aktiva. Bökar runt som små grisar.

Köpte mig fryst artemia så de kan kalasa ibland men också tabletterna till just dem

mimåne
0

Ja jag håller också med om det :) Jag har själv sterbai och de tycker jag är vackrast ;) Leopard tar andra platsen :)

De är väldigt livliga och trevliga fiskar. Jag tycker inte att det märks allt för mycket att de vill ha strömt, någon gång har jag sett de simma mot utblåset från pumpen men det är inte ofta.

Sarah E
0

#62 Jo du sa att du var tvungen stryka ngt du tidigare sagt och då tolkade jag det som att du menar att du får välja bort ngn annan fisk som du tänkt från början nu när du köpte dessa :)

NiklasM
0

#64 aha, dumenar så. Nae inte direkt stryka någon. nu måste bara karet se till att övervakas xtra noga helt enkelt, nitrit osv.

Anade en viss höjning i karet igår kväll. Jag har därför stoppat ner än mer växter. NIO arter med växter nu (se bild)

Startade med PMDD i karet nu imorse, vi får se om man märker någon skillnad :D

[Jens]
0

Hur många corydoras har du i karet och ett tips är att skaffa sandsnäckor.

NiklasM
0

#66 fyra stycken corydoras Julii, nämns tidigare i #58. Att det finns sandsnäckor i karet nämns i #36 samt på flertalet bilder. Tänker du på någon speciell anledning till sandisarna? Min tanke med dem är att de ska luckra upp lite mer i sanden, ge rötter lite mer svängrum såattsäga. Ngt jag precis satt o tänkte på är dessutom sandsnäckornas bajs, kan detta vara ngt som corydoras gillar?

[Jens]
0

Att jag nämnde det berodde på att du anade en viss höjning. Det är inte lätt att starta med corydoras eftersom maten måste hamna på botten för att de ska äta. Svårt att veta mängden så att säga och därför nämnde jag sandsnäckor men antalet sandsnäckor är dock inte så många när det är så nystartat?

NiklasM
0

Nej precis, inte alls många, tretton stycken las ner. Har ingen aning hur snabbt de blir fler. Min plan för matningen är som jag hittills gjort med ancistrusarna, var tredje dag får de varsin kvarts sjunktablett och om det ligger kvar ngt efter nån timme tas det upp. Jag planerar inte att övermata med flingfoder bara för att mat ska hinna sjunka till botten åt dem. Detta borde försvåra för nitriten. Gör vb vardag från igår ifall nitriten inte går ner till noll

[Jens]
0

Det låter toppen! Du har verkligen läst på ;)

NiklasM
0

Tackar Jens, det behövs ju :D

Sarah E
0

Så kul läsa om dina projekt. Du har verkligen gjort din läxa och är ett föredöme för alla nya akvarister!

Sarah E
1

Och äldre :)

NiklasM
0

#72 - #73 Tack och bock, jag tycker ju att det är så himla kul, det är ju det ;D

Nitriten ligger kvar där den låg igår i karet, men har man gjort detta en gång så känns det väldigt mycket säkrare. Man tar det mer chill och vet att nitriten kommer försvinna med konsekventa VBen. 

Det enda sura är att frun i huset har ett exakt likadant kar, med mindre växter, lika mycket fisk och ingen nitrit. hennes har varit igång längre dock men det får man ju höra här hemma…

Sarah E
0

Haha! Konkurrerande akvarist i huset. "Jaha har du ett sånt, då ska jag också ha det" eller? ;) Roligt om det är så. En annan får ju jobba hårt på att intressera familjen.

mimåne
0

Men det måste vara roligt ändå att ha en partner som också är intresserad! Vilken dröm att tillsammans kunna ta en tur till någon närliggande butik och titta på firrarna och diskutera :)

NiklasM
0

Ja det är kula att dela intressen :)

NiklasM
0

Liten update på mitt projekt som vart igång i snart 12 hela dagar, inte länge, jag vet ;D

Haft en del nitrit i karet senaste fem dagarna (stadig =.3), och har bytt 2 hinkar om dagen sen i lördags.

I och med att en av de två mammorna ynglade igår kväll valde jag att låta dem tillsammans med ynglen gå tillbaka till det lilla karet. 

För att lyckas med det var jag dock tvungen att ta bort det mesta i karet, ja rötter och växter .( De är inte lätta att få tag i….

Men nu är det gjort och karet ser bättre ut än tidigare i mina ögon. Jag gillar effekten av den brun/orangea soilen som ligger på sanden. Ett tillskott bland växterna kom idag, tack Roxie, Ser ni vilken som är ny?

mimåne
0

Sessilifloran?

NiklasM
0

Den är ju också ny förstås, men det var inte den jag tänkte på, Pluspoäng till dig Mimåne :)

Lilolizeit
0

bacopa monnieri ?

LajvKrattan
1

My precious! He has stolen it from us. Has he not, precious? Oh, yes master has stolen our precious!

NiklasM
0

Japp, Lilo gissade rätt. (Fast Mimåne hade ju också rätt förstås)

NiklasM
1

Såja, nitriten har gett med sig. Fyra dagar med dubbla hinkbyten då jag även tillsatt easy-lifes filtermedium. 

Så efter att dagen gått i migränens tecken avslutas den ju iallafall bra och kan istället tillsätta en dos PMDD för växternas skull. Jag tror verkligen att växter i ett akvarium är viktigt, både estetiskt och trivsamt för mig och fiskarna men också för vattenkemin.

Ifall Nitriten legat kvar idag med hade jag switchat mina två pumpar, gött att det inte behövdes.

Hur länge tycker ni att jag ska vänta med att köpa stjärnorna till detta kar, dvärgisarna?

Man läser så mycket här på nätet så man vet varken ut eller in…..

mimåne
0

Jag hade väntat tills karet var ca 2 månader.

NiklasM
0

Ja, eller hur. För att verkligen se till att det bli stabilt. En annan sak är att PH har ökat från sju till sju och en halv. Min enda förklaring till detta är snäckorna. Har tänkt och kommer gå ut i skogen för att leta alkottar som kam sänka värdet. Hur mycket kan jag slänga i för att stegvis se en förminskning? Hur gör ni när ni bereder era alkottar? vilka andra kul saker kan jag ta hem ifrån skogen som man kan ha i karet?

mimåne
0

Så måste det vara ja. Vissa menar att det går att stoppa kottarna direkt ner i akvariet medans andra väljer att snabbt koka dem lite grann. Ju längre man kokar desto sämre effekt bör tilläggas. Bäst är det att tillsätta några få kottar i början och se hur det fungerar i akvariet och hur mycket som sänks. Vid behov tillsätta fler.

Här finns det ett experiment på detta som du kanske kan få mer vägledning av. http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/

NiklasM
0

Koka dem kommer jag göra med tanke på att de kan vara, jag vet inte, smutsiga? eller så.

Vad brukar ni ta med er ifrån skogen till era akvarier?

Lilolizeit
0

Eklöv ska fungera på samma sätt som alkottar också. Det är nog det enda jag plockat utifrån..

NiklasM
0

Ja, då har man vart på alkottsjakt i skogen, gick sådär till en början bör jag påpeka. Alarna lyste med sin frånvaro och mitt enda sällskap var en präktig padda? Trevlig kompis förövrigt, men dissade honom efter ett par trevliga foton (se nedan).

Provade på nytt lite senare och rörde mig mer mot en sjö och lite sankmark, då jag vet att alarna kan föredra sådan mark och gissa vad kottar jag hittade! Man behövde inte ens plocka dem utan de faller så tätt så de närmaste småträden var fulla av dem :D

Jag nöjde mig med 2 dl denna ggn, tror knappt att jag kommer behöva så mycket (förhoppningsvis).

Har börjat idag med att släppa ner 5 alkottar, för att se hur det påverkar PHet. Har kokat alla i kanske 1-2minuter så de var rena. Mina mål med kottarna är att få ner PHet från 8 till 6.5-7 iallafall. Frågan är hur mycket det kommer behövas? Hur många dagar kan det ta för att fem kottar ger full effekt? Är det ngn som faktiskt använt sig av denna metod för att sänka PHet?

Dagliga kontroller av värdet blir självklart gjorda under veckan som kommer ;D

NiklasM
2

Min Polare för en lite stund ;D

Lilolizeit
0

#91 Oj vilken fin en!

Sarah E
0

Bror Padda :) Ni har väl läst sagan om Bror Groda och Bror Padda?

NiklasM
0

Inte hört den? vill sätta en putt på mina funderingar i #90 ingen som sänkt på detta sätt?

Sarah E
0

pH sjunker väl av allt trä man stoppar i? Eller har jag missuppfattat? Kanske alkottar är effektivare. Har aldrig testat. I mima kar har jag jordbotten och redmoorrötter och i mitt stora som varit igång ett par tre månader ligger pH på 6,5 ca (på sticka, svårt m färgkoden där tycker jag). I mitt lilla har jag lagt i äggskal i filtret för att få upp det lite… Men antar det tar ett tag för pH att "landa". Har ni egen brunn? Iom att det ligger så högt?

Sarah E
0

Sorry, fick för mig du skrev att det ligger på 8 men så var det ju inte…

[Tinitusan]
0

jag tänkte oxå att trä sänker ju pH o att mitt 375 med alla rötter skulle sänka det mot 7.0-7.5 som mina andra kar håller, men pHt har legat stadigt på samma nivå som de andra i nästan en vecka nu, så jag tror man behöer väldigt mkt rötter, eller ev inte kok dem innan för att det ska sänka mkt

Sarah E
0

I mitt kar sjönk pH sakta från 7 till 6.5 under några veckor. Det tar kanske längre tid än en vecka, men jag vet inte.

NiklasM
0

Nej, ph ligger på åtta nu, detta har jag i kranen från kommunen.Till en början gick karets PH ner, har ju redwood och mangrove i. Men det har åkt upp igen. Kanske för alla VB vid nitritspiken, kanske för snäckornas skull. det enda rätta är nog att avvakta, förhoppningsvis sjunker det denna vecka…

sauk1
0

Jag har 8.2 i ph från kran och har en jätterot i ett 180 L. Trots att jag hade i några eklöv och kanske 20 alkottar kom jag inte längre än 7.5 med vb varje vecka. Då hade jag ibland i avkok från alkotte i vattnet jag bytte till.

mimåne
0

Mitt kranvatten har också ett phvärde på ca 8.0. Låter jag kranen stå på i ca en halvtimme och mäter då igen är det betydligt lägre och aningen surt. Detta vatten tar jag till akvariet vid vattenbyte.

Jag har flera stora och små mangrove rötter i akvariet och trots mina ansträngningar har jag ändå ett phvärde på 7.0 i akvariet. Morrr!😡

Sarah E
0

Jaha där ser man! Jaja, får hoppas det sjunker! Intressant med vattenkemin alltså :)

Sarah E
0

När karet är inkört sen så kanske du kan dra ner till vb varannan vecka eller ännu mer sällan? Kanske hjälper till att hålla det nere?

sauk1
1

#101 "en halvtimme"?? Hjälp, du betalar inte för din egen vattenförbrukning va? ;)
För min del är ph 8.2 även i hela vattensystemet från vattenverket.

Själv kom jag ner till önskvärd ph först när jag körde med co2, men det är också kul att se hur växterna växer. Nackdelen med högt ingångs-ph är att det går en sodastreamtub i månaden… Borde egentligen skaffa mig en flerkilostub.

mimåne
0

Nej det gör jag inte ;)

Ja det där med co2 är intressant. Vad kostar ungefär en sodastreamtub?

sauk1
0

#105 Runt 80 kr, så det lär bli en del på ett år :)

NiklasM
0

Tack för förslag, tål att tänkas på hur man bäst kan få till det PH jag vill ha.  

Nu snart ska jag kolla om värdet förändrats på 24h med 5 kottar, jag har ju en fördel med att ha ett 63l iom att resultatet bör komma fortare.

sauk1
0

Precis, 63 liter är säkert lättare påverkbart.

molam
0

Riktigt snyggt! 😃 Får mig att bli sugen på ett dvärgis-kar igen 😊

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

NiklasM
0

#109 tack och bock, det är det fina med sådana här projekt som dokumenteras. En bra inspirationskälla för andra. Man blir ju själv lite mer taggad och tänker till lite mer. en update om PH idag, 7.0 kom det ner till. Blir och kolla efter 48h imorrn och ifall det fortfarande ligger där kommer fem till kottar få bada. Kan tillägga att KH ligger under 3, har ni några funderingar där? Nitriten ser bra ut ,fint gult test 😉 har även fått in lite färg i karet så det inte är helt grönt med rötter, bild kommer imorrn. Det verkar ju gå bra detta

Sarah E
0

#110 jag har också så lågt kh i mitt stora kar men eftersom pH ligger stabilt och inte har svängt hit och dit så har jag inte brytt mig om att åtgärda det. har inte riktigt fattat det kemiska sambandet mellan de värdena men har förstått att ett högre kh fungerar som en buffert och bidrar till ett stabilt pH. men så länge ph't verkar hålla sig stilla så ska det vara lugnt. Dock, om man har väldigt högt pH på kranvattnet jämfört med det pH man vill ha i karet så kanske ett högre kh är bättre??? Fattar du min tanke? :P Någon kunnig kan ju gärna hjälpa mig reda ut begreppen, hehe.

NiklasM
0

#111 Det är ungefär den uppfattningen jag har gällande KHet, så länge jag märker att PHet håller sig stadigt där jag vill ha det under några veckors tid bör det kunna gå. Om det svänger och jag vill höja KHet, är det så att bikarbonat är det alternativet? hur skiljer det sig att använda det emot KH plus?

Sarah E
0

Har aldrig använt något av det, bara hört att bikarbonat kan ge kraftiga reaktioner som kan vara svåra hålla i schack. Men bättre ngn annan svarar på det. Jag har äggskal filterbehållaren i lilla karet och där ligger kh på 6 medan det ligger på 3 i det stora utan äggskal. Dock är pH-värdet ungefär samma än så länge (ngt högre i lilla).

[Tinitusan]
0

Intressant det här med sådana värden, är ännu inte så insatt eller erfaren akvarist men de jag handlat av privat, den ena hade Diskus i två stora kar o haft dem i flera år, den andra ciklider oxå i flera år o de sa båda samma sak nämligen att de inte kluddar med att ändra vattnet för det gör värdena ostabila vid vattenbyte o att deras fiskar får vänja sig vid den typ av vatten de har, Diskus fick dock vattenbyten via ett kolfilter. Så min tanke är att stabila "fel" värden i ett välskött akvarium är bättre än rätt värden efter korrigering som konstant måste anpassas, är det en vetting slutsats?

NiklasM
0

Den slutsatsen förutsätter dock att fisken man har i sina kar klarar att justera sig själva. Med tanke på att många känsliga fiskar blivit känsliga just för att de odlas under "kluddade" förhållanden kanske den förutsättningen inte håller? Jag tycker dock att det verkar lite hårt för fisken och dess förutsättningar att leva ett gott liv. 

Parallellen att man helst ska köpa en sko som anpassar sig efter foten istället för att anpassa foten efter skon kom jag att tänka på. (Har sålt mycket skor på Intersport innan jag började studera hehe).

Kan kanske stämma iofs när det kommer till eventuella andra generationsfiskar, dvs fiskarnas yngel? att de blir mer tåligare än föräldrarna just för att man inte "kluddar" med vattnet?

Jag kanske bara svamlar med dessa tankar dock, jag lär ju iallafall lära mig så småningom när det kommer till dvärgisarna åtminstone…

NiklasM
0

Igår tryckte jag ner fem kottar till i burken men tänker inte kolla ph värdet förrens 48h just för att jag inte vill råka mäta en topp utan den stadiga höjningen kottarna eventuellt ger.

Kan tillägga att jag fått en härlig black water färg i karet nu, speciellt om man jämför med de andra jag har :D 

Ger er som följer mitt roliga projekt en fin liten inblick i hur det ser ut precis nu

NiklasM
0

Det växer så det knakar

NiklasM
2

Varför står jag i den här djungeln?!

vertus
1

tycker det låter som ett intressant projekt men när kommer guramisarna?

a

NiklasM
1

#119 regenten samt dennes hov kommer att få flytta in när karet är lite mer ingått, har det PH de föredrar>7 och växterna kommit igång på önskvärt sätt. Det är framförallt Valisnerian jag vill se börja ta fart vilket jag inte tycker den gjort :( kanske 2 till 4 veckor dit

vertus
0

Okej :) lycka till!

a

NiklasM
0

#121 tack o bock

NiklasM
1

Nu har det hänt grejer i karet. Efter mycket pill och trix med alkottar hit och dit, PH dritt och KH dratt, en del nitrit omrestaurering av både lite hard och softscape har projektet rotts i hamn.

Under gårdagen har det flyttat in tre st dvärgisar, en hane plus två honor. Namn har jag inte än, kanske ni kan hjälpa med?! ;D

Hanen har redan idag börjat bygga skumbo och lekt och kramar den ena honan (vilken jag tror burit/bar rom då den dels var större samt tjockare än den andra). Jag vet inte alls hur jag ställer mig till detta utan får se hur utvecklingen av hans projekt blir helt enkelt.

Mitt enda problem i karet för tillfället är att det dammar väldigt mycket i vattnet just nu. Den enda förklaringen jag har till detta är att filtret inte riktigt har gått igång när det kommer till nedbrytningen av dessa småpartiklar. Kan även tillägga att jag köpt en till sektion till min aquaball pump, för att få i mer filtermassa, kan det hjälpa? Om jag har rätt så kommer det försvinna men är inte alls säker på detta. 

Har ni någon förklaring till det? alternativt ngt tips på hur jag kan "ta hand" om dammet?

Kommer lite bilder på dagsläge i karet och på fiskarna lite längre ner

NiklasM
1

Inkoppnings dags.

NiklasM
1

Den fina hanen.

NiklasM
1

Den större honan, vilken jag tror bar rom. Syns dåligt på bilden, jag vet .

LajvKrattan
0

Fint!👍

NiklasM
0

Grupp bild .

NiklasM
0

Kramas lite under hans fina skumbo.

NiklasM
0

Tack Lajvkrattan ;D

AxoLotten
0

Jag tycker ju att hanen ser ut som en Direktör Svanberg ;D Honorna ser ut som en Berit (stora) och en Britta (lilla) ;)

NiklasM
0

Har ju som sagt guppys i ett annat kar och detta kommer ju bli överbefolkat om man inte separerar dem alternativt delar med sig till andra akvarister utav dem eller låter ynglen få gå ner i karet med Dvärgisarna. Idag har några små yngel blivit flyttade till mina Dvärgisar för att se om de kan äta dem som levande foder. Det jagas på en del men änsålänge tycker jag nog att dvärgarna är lite för lata för denna typ av föda. Hanen verkar dessutom enbart ha sitt jobb med boet i tankarna. några andra funderingar på namn? Funderar på Calle-Gurra, Silvian och Victorian? tips på det "damm" som finns i vattnet, och hur det kan tacklas?

Ellenor123
0

Fina fiskar!

Filtervadd i en av delarna på din AquaBall löser det snabbt tror jag. Har en liknande pump(BioPower, ser typ likadan ut) och längst ner har jag filtervadd just för att ta bort småååå partiklar i vattnet som gör det dimmigt.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

NiklasM
0

#133 Sweet, ska prövas, har dock letat efter detta i affärer men har inte hittat det, kallas det ngt annat?

Ellenor123
0

Nä, det heter just filtervadd. Rätt säker på att det finns på CRT Zoo i haninge och på Bromma Zoo. Annars finns det på nätet :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

NiklasM
0

Neeej, jag såg precis att den större honan var död :'( Hon hade simmat in bakom roten och glaset, antagligen fastnat där. Jag såg henne bara för någon timme sen, åh vad frustrerande detta är och vad ledsen jag är…

mimåne
0

Och jag som precis skulle skriva hur glad jag var för din skull, nu när du äntligen fått din drömfisk men det känns ju mindre kul nu om ena honan har gått bort.

Men var det så pass trångt utrymme mellan roten och glaset? Kanske du får flytta ut den lite?

Sarah E
0

😮😢

NiklasM
0

Saken e den att det fanns utrymme för den där bak, säkert en cm. Nu har jag flyttat ut den mer för att det inte ska hända de andra. kan hon ha blivit överstressad av att jag koppade ner ynglen? Eller kan hon ha jagat in sig där när hon jagade ynglen? Kass fisk? Vet att denna hona kom direkt ifrån AT, den hade inte varit i karen i butiken. Ska ta med henne dit imorrn för att höra med personalen om det kan göras ngt. Hanen har däremot blivit vänligare emot den lille honan, men avbrutit sitt skumbo byggande, kan det vara så att han behöver få henne på lekhumör innan? Vi får se tack för er omtanke, att man blir så ledsen av sådana här saker asså😞

Lilolizeit
0

Åh va trist. Beklagar. 😕

NiklasM
0

Ja, trist

NiklasM
1

Jag var idag i affärn och tog med den döda fisken. Jag fick en ny å nu är det tre dvärgar i karet igen. Fick även tag på filtervadds patroner till min pump, så förhoppningsvis blir det lite bättre med "dammet" nu.

mimåne
0

Skönt att de var så hjälpsamma och att du kunde få en ny. Nu hoppas jag på bättre lycka för dig :)

NiklasM
1

Ja absolut, jag matade idag med röda myggisar och vad skönt att se att de åt med god aptit. Tom. Ifrån pincetten 😊 tror absolut de kan tränas att äta ur handen, spännande

Lilolizeit
1

#144 Va kul att de äter som de ska. De kan de säkert tränas till, mina fjärilsciklider brukar äta ur handen på mig. :)

mimåne
0

De lär märka att handen tillför mat, så äta ur handen kan de absolut börja göra :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.