Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 477 ggr
[Tinitusan]
0

förslag på fisk?

så eftersom jag nu skaffat ett (kanske tillfälligt)innerfilter till min hörna så kommer jag så smått göra klart det karet o successivt flytta över mina sällskapsfiskar dit, då har jag bara 1 guldancistrus o 6 marigold kvar i mitt 375, o vill givetvis ha fler dit!

jag kommer fylla på med några fler guldancistrus, o kommer även ge fjärilsciklider ett försök då de är min absoluta favorit fisk! tänker oxå försöka ersätta min albino regnbågsfisk. men utöver det behöver jag fler!

det är ganska finkornigt svart grus i, ca 2 mm, gott om gömställen i min mangroverotbakgrund, o stenrös o "redwoodträd" det kommer vara ciklidsäkra växter så som javaormbunke, anubis o hornsäv(mottager gärna fler tips på växter som fungerar), pHt är stabilt på knappt 7,5 o temp är runt 27,5'C. hårdhet har jag inte mätt men enligt kommunen ligger den på runt 5 tror jag.

tänker inte kludda med vattnet utan de värden som kranen erbjuder är det som gäller i karet för att skapa så stabilt kar som möjligt!

oh ska tillägga att pumpen är en eheim 2075 som ger ganska bra ström i vattnet.

[Tinitusan]
0

jag har oxå ett stim zebrafiskar som går i nu som jag ev hade tänkt låta gå kvar om det är möjligt, anledningen är att de verkligen älskar det strömmande vattnet o lever simmande uppe vid utsuget av pumpen. dessa är dock flyttbara.

Ankah
0

Jag har blivit lite kär i Norman's Lampeye och de funkar väldigt bra i mitt akvarium - som dock är ganska annorlunda än ditt (mindre, surare och kallare). Jag letade efter information på nätet nu men eftersom jag inte är guldmedlem på Zoopet så blev det inget med det. Därför kan jag bara generellt rekommendera dem. De är riktiga raringar som älskar att simma i strömmen från pumpen (mina "står på kö" och kastar sig in i strömmen en och en). De är väldigt fredliga, aktiva och vackra och har inte inneburit några problem för vare sig mig eller sina kamrater (dvärgbilbukar, dvärgguramis, galaxies, ottosar och skaldjur).

mimåne
0

Fjärilsciklid kan med fördel hållas ensamma. Eftersom att de är så pass sköra och lätt drar på sig sjukdomar så kan de smitta de övriga invånarna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

Ja det har jag fungerat på men har inget kar de kan gå ensamma i tyvärr, bolivianska är som jag förstått mindre sjukdomsbenägna va? Ankah jag ska kolla upp förslaget =)

mimåne
0

Ja bolivianska fjärilsciklider är en tryggare satsning. Mycket fina de också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

Inga andra förslag?

[Tinitusan]
0

Ah en killifisk, nja de passar nog inte riktigt in tror jag

LajvKrattan
0

Jättevallisneria klarar av de flesta växtätare.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Tinitusan]
1

åh kanon, har ett par av dem påväg så det var bra nyheter =)

[Tinitusan]
0

finns det ingen som har lite bra förslag på fisk som hade passat in med de jag redan har o karets andra förutsättningar?

MagArne
0

Jag hade kört på en ren malawibiotop om du tänker behålla dina marigold. Utbudet är ju ofantligt på malawi så det är väl bara att kolla vad din lokala butik har hemma eller om någon på blocket vill bli av med fisk billigt i samband med akvarieförsäljning.

[Tinitusan]
0

hmm ja det är ju klart ett alernativ men jag är inte alls inne på endast sand o sten, hemskt tråkigt tycker jag, men man kan ju klart modifiera lite där..

[Tinitusan]
0

dessa honor tycker jag är väldigt fina, har även sett dem i hyllinge

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=90