Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1424 ggr
Urhasten
0

Spårlöst försvunnen

Okej, jag är i förundran över Svärdbärarhanen som är spårlöst försvunnen. Visst har vi ett stort akvarium på 375L, men knappast fått ihop det till ett bra "kurra gömma"-place direkt. 

Jag har kollat i varenda vrå - inget där.
Jag har gjort rent i karet, ja, men jag skulle märkt om en 6 cm klarröd fisk följt med.
Akvariet är startat för någon vecka sedan och en Fjärilsciklid visade symtom för dåliga vattenvärden igår = tömde 25L och rensade på sjuka växter så vattnet inte ska bli överbelastat, sparsamt matat = symtomfri idag. 

Däremot har vi en bakgrund och ena hörnet (bakom pumpen) är har utrymme för våra 3 Praktbotia att gömma sig bakom/vid sidan av eftersom de fortfarande inte har tillräckligt med gömmor i övriga akvariet än. Det känns dock knepigt att Svärdbäraren ska ha simmat in dit när han alltid flingat runt bland sina tre honor tidigare. 

Det ända jag kan komma på tanke är att Kulfiskarna (ca. 5 cm) har käkat upp den och ev. Ciklider har hjälpt till, men det känns också otroligt då Kulfiskarna är mättade och bott ihop med dessa fiskar i flera månader hos tidigare ägare. 

Vad sjutton har Svärdbäraren tagit vägen?!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Sarah E
0

Hoppat ur?

Urhasten
0

#1 Bor i en etta och ingen fisk så långt ögat når 😓

vertus
3

ganska så vanligt att dem dör under natten sen är i stort sett alla fiskarna i karet där å äter i bland blir dem uppätna nästan direkt speciellt om det finns lite malar av olika slag eller större fiskar då brukar det kvitta om dem har växt upp tillsammans eller inte när dem väl dör så är dem mat behöver dock inte alltid vara så men jag har varit med om det ett par gånger.

a

Urhasten
0

#3 Ja, jag fruktar väl att det är det som har hänt. Men jag kan inte minnas när han försvunnit, så det måste ha varit under nattid alltså. Jag har dock varit med om att fiskar dör, men de har då aldrig blivit uppätna fören nu (om det är det som har hänt).

vertus
0

#4 inte alltid dem blir det bara hänt mig några få gånger, ibland har jag hittat dem halvt uppätna men sen ibland så ser dem precis ut som vanligt men beror på vad för fisk man har finns även små å vanligt kända snälla fiskar där det finns individer som kan vara värre än många ciklider.

a

NiklasM
0

En av de tre guppys som dött för mig gjorde det under natten, tänkte dock inte på att han var borta förens kvällen efter. Hittade honom bland mina växter tillslut halvt uppäten. Frågan är dock vem som ätit på honom. Snäckor? Pansarmalar? Ancistrus? Eller andra guppys?

[Jens]
0

Snäckor äter gärna döda fiskar och det finns även andra fiskar som äter döda fiskar också men rekommenderar dig ändå att ta bort det döda så det inte ligger alltför länge och kan skapa bakteriella saker i vattnet.

NiklasM
0

Jo, så fort jag hittade honom tog jag ur honom. Ville inte mata med honom Det kändes inte rätt, etiskt :/

Urhasten
0

Tidigare om jag fått en fisk död, tyvärr, så har den varit orörd av andra fiskar. Då hade jag dock inte köttätande fiskar heller som förmodligen inte blivit matade med fryst foder hos förra ägaren då de var något magra och otroligt hungriga.