Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 669 ggr
Frida B
0

Vad händer med kakaduorna!?

Köpte kakaduor förra veckan, två honor och en hane från djurbutik. Men bara hanen äter, och alla tre är jättefega! Honorna börjar må dåligt, simmar mot bottnen och ser allmänt bedrövliga ut. Karet är fritt från nitrit. Kan tillägga att jag har massa buffliga, väldigt glupska och irriterande glödbandstetror i karet som snor all mat…

Vad ska jag göra? :( Eftersom hanen fått mat i sig mår han bättre än honorna, men det är just honorna jag oroar mig för…

En till fråga- någon som vet om kakaduor äter räkor? Det gör dom va?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Verkligen ingen som vet!?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anon
0

Sätt fast små bitar av räkor på en grillpinne och sätt framför munnen på kakaduahonorna. Samtidigt matar du tetrorna med typ flingfoder som flyter på ytan.

Så gör iaf jag när jag har sega fiskar som inte är lika snabba som mina tetror, eller om fiskarna av andra anledningar inte vill komma fram.

mimåne
0

Är de otrygga eller tror du det är något sjukligt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Frida B
0

#2 haha ganska kul att du säger det, för jag har crystal red räkor hemma som jag är väldigt rädd om… Men menar du akvarieräkor eller maträkor?

#3 känns som om det är otrygghet, men jag vet inte… Hanen var lika feg för ett tag sedan, men nu har han börjat äta…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anon
0

#4 Hahaha jag menar maträkor, såna som människor äter Skrattar. Jag missförstod frågan, jag trodde du frågade ifall du kunde mata dina honor med maträkor! Men för att svara på frågan ifall kakaduor äter akvarieräkor, så vet jag att en ganska liten kakaduahane åt upp ancistrusyngel som var typ en cm och supersnabba så jag tror räkorna(eller iaf räklingarna) kan få lite problem :/

Frida B
1

#5 ska faktiskt testa det med maträkor! Så kanske dom börjar äta…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Jag brukar ta vitlökspressen och pressa räkorna. Det blir lagomstora bitar då.

Om du tror att det är otrygghet, finns det något du skulle kunna förbättra för att få dem tryggare? Är akvariet placerat i en lugn miljö där det inte spring så mycket? Hur ser det ut med gömställen och växter, flytväxter?

Frida B
0

#7 gömställen är det gott om, en tredjedel av karet är täckt med två stora anubiasplantor och flytväxter… Sedan finns det en mangroverot, kokosnöt, stengrotta. Vet inte mycket mer jag kan göra för att förbättra miljön…

Ska se om jag kan pressa lite räka idag då! Hoppas de vågar äta det… Börjar misstänka att de är sjuka eller någonting, att de var det från början. Men då hade väl de andra fiskarna smittats? Ser inget symptom på någon annan fisk, bara dom två. Inte ens hanen visar symptom. Han trotsade till och med sin respekt för tetrorna och gick upp till ytan när det var mat..

En till fråga. Vad kan man ge en fisk som inte gillar flingfoder? Eller ska man helt enkelt vänta ut honom?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Fryst foder är uppskattat av apistogrammor. Har du inte försökt med annat än flingor?

Tyvärr är cacatuoides en art i släktet apistogramma som är relativt hårt avlade. Det kan vara så att du fått tag på dåliga exemplar.

Ellenor123
0

Har du provat granulat eller pellets för ciklider? Har du provat olika flingfoder?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Frida B
0

Har inte annat än flingfoder och maltabletter hemma, men ska fixa imorgon. Tänkte köpa lite frysta mygglarver då, tror ni det går hem? Kan dessutom vara bra att ha hemma. 

Misstänker att jag fått tag på dåliga, ja. Därför köper jag nästan aldrig från djuraffär… Men men.

Har inte provat foder för just ciklider, då detta är de första ciklider jag haft.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Pröva mygglarver. Det är något som de flesta fiskar tycker om så knappast ett onödigt köp :)

Anon
0

Hmm alltså om jag får gissa så tror jag att de är svältande. Jag vet att min pojkväns kakaduor var väldigt, väldigt smala när han fick dom så jag tror att det kan vara så att de helt enkelt har lite svårt att få tag i mat när de går tillsammans med snabbare fiskar. Djuraffärer brukar ju heller inte mata varje enskild fisk om de ser att någon svälter. Och om kakaduorna då har gått tillsammans med andra fiskar i affären så har de kanske inte fått mat på länge.

Om de dessutom har blivit stressade av flytten är de kanske lite extra svaga. Så testa att sätta räkbitar på grillpinnar så att du verkligen kan sätta maten framför munnen på dem, då bör de piggna till när de har börjat bli tjockare. Sedan kommer de förhoppningsvis kunna sno lite mat från tetrorna. :)

Ellenor123
0

Tror dvärgciklider överlag är kräsna. Så att de inte äter vanligt flingfoder är inte så konstigt. Köp granulat eller pellets med mycket protein och frysfoder. Det är vad mina fjärilsciklider äter. De äter även flingfoder men det är för kräsna fiskar enligt förpackningen och smakar antagligen godare än "vanliga" flingor.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Lillyrod
0

Min apistogramma hane vägrar flingfoder. Mygglarver och artemia är favoriten och det kommer samtliga fiskar och hämtar från min nypa. Då ser jag samtidigt att alla äter. Om någon inte vågar fram kan man ge vid sidan om dom andra. Det fick jag göra när honan vägrade släppa fram honom till maten.

Frida B
0

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/535f952cce12c438a9001f20-ska-jag-avliva?discussions-1

Vad tycker ni? Hon är helt blek, kan knappt simma och n'r hon väl gör det ser det ut som om hon är full… Får hem räkor om en stund.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)