Akut hjälp!! Sjuk mal!!
Behöver akut svar. Är på besök och ser ett 180L kar. Finns ciklider ich en Gibbiceps på 30-25cm. Malen har större ögon än normalt och alla djur mår dåligt. Kan jag ta med malen hem till mitt 54L (står ett tomt) utan pump och se om den blir bättre??? Vill verkligen försöka rädda den! Klarar den sig utan pump?
Jag tror inte att det hjälper att sätta den i ett trångt 54-liters utan pump. Försök få ägaren att ta reda på vilken sjukdom det kan vara och be henne/honom medicinera.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

#2 Fy!😢
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#3 Ja.. Gjorde ont i hjärtat när jag såg akvariet.. Jag tar med malen oavsett till ett 54L. Ska städa ur hela akvariet till ägaren från början. Malen kan dö oavsett så bättre att jag testar rädda den än att den är kvar i akvariet som ändå ska städas ur.
Frågan är nu hur jag får upp den ur akvariet. Har ingen stor håv. Är så vass :-/
lägg ner något kärl i akvariet och se om han vill följa med kanske?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu är mal + alla fiskar i ett annat akvarium :-)
Tror det bästa är att he tillbaka malen till 180 liters efter rengöring. hellre det än att den skall flyttas till ett ännu trängre på 54 liter :( Det låter grymt, men det ä nog det bästa :(
#8 Haha ja herregud! Har den i ett 54L nu för att sedan starta upp 180L från början åt ägaren. Många fiskar har dött, cikliderna såg ut att må dåligt och båda Malarna har större ögon än normalt, tänkte lägga upp en bild igen när jag kommer hem. Gibbiceps malen kommer jag ha i mitt 375L (är ej uppstartat) tills jag hittat ett nytt hem åt den. Ägaren vill ha kvar den så ska bara övertala personen om att malen behöver mer utrymme. Gör detta för att försöka rädda den, inte för att plåga! :-) tro mig, den har det bättre i ett 54L än i det skick ägarens är i nu.. Ser fruktansvärt ut..
Garanterar att malen dött om jag inte tagit den nu, kommer göra mitt bästa.
Nja tror inte malen hade dött nu … hade en Ancistrus med pop eye förut … behandla med nifurpirinol då försvann det, ögonen beror inte på allmänt dåligt vatten … beror på infektion i kroppen, är ju dock billigare att stoppa i 54 liters för medicinering … men ett paket räcker lätt till 180l så varför flytta å stressa ännu mer?
#11 Akvariet ska städas ur imorgon. Malen är 7-8 år (tror vi) och verkade förutom ögat väldigt slö, eller riktigt slö. Vet ej om den äter som den ska. Lägger upp en bild snart.
Nuläge: Malen verkar piggare, även resterande fiskar. En bekants akvarium som inte tar hand om det och personen såg inte allvaret om akvariets tillstånd. För ca 2 månader sedan var akvariet fyllt med fiskar, nu endast 6 kvar inkl två malar. Cikliderna verkar konstigt nog piggare och ägaren vet ej om han har tid och ork att ha kvar det. Svaret vet jag imorgon, oavsett så löser det sig. Är nybörjare gällande akvarier, fiskar och malar, så inte fasen ver jag när läget är akut. Jag ansåg det då malen bara låg, gjorde knappt motstånd och var annorlunda från vad den har varit.
Usch, ser inte bra ut med kvaliteen i vattnet 😕 Men tror if., om det blir rengjord, att malen mår bättre av att medicineras direkt i 180 liters akvariumet.
Snällt av dig att hjälpa till!
Tror att det är bäst att rengöra akvariet i etapper. Fiskarna har ju vant sig vid sämre vattenkvalité över tid och om allt blir tipp topp på en gång - kan de dö av omställningen…
Jo, det är också tyvärr ett problem 😕
Uppdatering: Malen och resterande fiskar klarade natten utan pump + nytt vatten. Ägaren har förut bytt mer vatten än vad man egentligen ska vid vattenbytena så fiskar och malar är nog vana vid lite o "obalans". Ägaren vill ha kvar karet så jag ger personen en chans att ta hand om det nu. Malens ögon ser mycket bättre ut (ej fått medicinen än, utan får det i 180L karet), har sin normala färg. 180L karet startas upp helt från början med nytt vatten + tillbehör, bakteriekultur osv. Pumpen ska få ett nytt filter osv. Nya växter och rot. Igår såg den bokstavligen döendes ut, så vattenbytet hjälpte nog rejält.
Ja det var lite skillnad ;) Men det är toppen att det verkar bli bättre med skicket på fiskarna i varje fall :)
Snyggt Jobbat!!!
#22 Ja verkligen! Är dock väldigt tomt, så ska fylla på med mer växter och köpa fiskar som man kan ha i ett 180L. Ägaren har bett om hjälp angående detta, så känns bra. Hoppas bara att han inser att Malen måste flytta till mitt 375L tills jag sedan hittar ett nytt hem. Personen är otroligt envis gällande det dock och har sagt "ni får låna malen, men jag vill ha tillbaks den" haha :-P #23 Tack så mycket! Lite klent om växter men det kommer så småningom :-)
Visa honom bilden jag postar i inlägget ( Du får ladda ner bilden till din dator om du inte vill visa honom tråden :) ), så kanske han blir avskräckt 😉
Detta är min största, visserligen en P. disjuvinctus, men det är i samma storlek som Gibbin kommer att bli så småningom ;)
#25 Haha men Gud så vacker men oj så stor! Tack, sak visa honom den! ;-) Hoppas han förstår då att den inte stannat i växten x)
👍