Akut hjälp mot nitrit!
Hejsan! Köpte för 3 månader sedan mitt första akvarium, ett 54 liters kar som jag slängt i en salig blandning fiskar i. Allt från Guppy, molly till Gurami och räkor m.m. Är fortfarande helt grön på det här med akvarium men hela tiden har allt gått fruktansvärt bra. Alla värden har varit stabila osv.
För 3 veckor sedan fick jag hem ett nytt akvarium då jag blev såld på det här med akvarium ganska snabbt. Det nya karet är på 240 liter, och för två veckor sedan fyllde jag det med vatten. Har i princip bara stenar i akvariet, då jag skulle ha malawi ciklider i som tydligen trivs bäst med mestadels grottor. Har EN liten växt i, mest för syns skull. Kanske bör tilläggas att stenarna har jag själv plockat utifrån (Kollat så det inte ser ut att innehålla mycket metaller, och kokat vardera sten MINST 5 minuter för att ta död på ev. parasiter).
Ca 4 dagar efter att det fylldes med vatten, slängde jag i 2 stycken Ancistrus malar för att dom skulle börja städa upp lite gamla algrester (karet var begagnat, även filtrena (har 2 stycken)) och dom har verkat trivas jätte bra under sin tid där. Drygt en vecka efter malarnas debut, köpte jag 17 stycken olika malawi ciklider, 15 av dom i ung ålder (2 månader gamla drygt) och 2 av dom är ca 6 månader gamla, därmed relativt stora.
NU! Till huvudfrågan: Jag testade vattnets ph-värde samt nitrit värde dagen innan, samt gjorde ett vattenbyte i samma veva (30%), och nitrit testet visade att det var 0,5 g/l . Jag brydde mig inte allt för mycket om det utan tänkte det skulle stabilisera sig tills fiskarna skulle komma i, eftersom det alltid gått så bra i det lilla karet jag köpte först. Och nu, när fiskarna vart i vattnet 4 dygn, och ser ut att trivas bra, så gjorde jag en ny mätning och nitritvärdet hade stigit till 1g/l. Sitter nu med smått panik, för är som sagt helt grön egentligen på det här med akvarium. Har testat med kemiska preparat som skall förebygga nitrit, och ektozon salt osv. allt vad de nu heter. men värdet stabiliserar sig inte, hur ska jag göra för att drastiskt lösa detta! Vill inte bli av med mina nyinköpta ciklider som jag redan fäst mig vid! Snälla hjälp med konkreta svar, fort!!
Tack på förhand.
Mvh

Byt 30-40% av vattnet så snart som möjligt. Vad har du för filter?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Du har köpt alldeles för mycket fiskar för snabbt och troligtvis har du fått nitrit därför. Det är överbelastat. Som föregående talare så behöver du göra ett vattenbyte så fort som möjligt och sedan fortsätta med det en gång dagligen tills värdet är på noll. Mata inte någonting nu.
Har du snabba växter i ditt andra akvarium kan du gärna flytta över så mycket som möjligt till akvariet med nitrit i då det kan hjälpa processen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
tacksam för era snabba svar!!
Jag har ett "Juwel"-filter, som jag antar följt med till akvariet som också är av märket "Juwel". Sen ett "Eheim" filter som är till 200 L egentligen. I Eheim filtret finns det för tillfället inget filter. Utan i nuläget används den som syretillstättning främst, och det stora filtret är tvärtom, bara ett filter som strålar ut vatten igen, det finns ingen syretillsättning.
Kanske kan det ha med det att göra?
Jag bytte så sent som idag (2 timmar sedan) 30% vatten, och nu efter era råd då så kommer jag byta imon igen, kanske något större mängd vatten då och fortsätter så och ser om de stabiliserar sig.
Mvh
Jag har förrästen ganska många snabbväxande växter i mitt lilla akvarium, det är alltså bra då om jag flyttar över ett gäng av dom till det nya akvariet? (Det med nitrit i).
Ja det är bra. Flytta över du :)
Låter som att du la i alldeles för många fiskar för snabbt. Som någon sa så gör vattenbyte dagligen tills nitriten är borta, och mata inte under tiden.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skulle inte säga att det är filtrets fel att du har fått nitrit. Det är för att du skaffat för mycket fisk för fort, helt klart.
Ju mer filtermedia du har desto bättre är det, goda bakterier som neutraliserar nitrit sätter sig bland annat i filtermaterial. Har du möjlighet så kan du stoppa i filter i den tomma pumpen.
Okej, tack igen! Återkommer med en uppdatering så småning om 🙂
Yes ett filter är planerat att införskaffa så snart som möjligt!
Jo, eftersom ni alla rekomenderar samma sak, och jag har även läst det innan, så är det nog det som verkar fungera bäst då. Så ska testa med detta och hoppas att det löser mitt problem :)
Men för att inte göra samma misstag i framtiden, hur stor mängd fiskar rekomenderar ni att starta med? Eller det kanske finns vissa normer för detta jämfört med antalet liter vatten osv?
Jag trodde dock att om jag lade i ancistusen ett tag innan så skulle det "förbereda" bakterie kulturen och stabilisera den lagom tills mina ciklider skulle dyka ner. Men det räckte tydligen inte då… :(
Ja du har alldeles rätt att det beror på hur stort akvariet är. Men kring 3 fiskar.
När jag fick en nitritspik i mitt nystartade kar (vilket är mer regel än undantag med nystartade kar) så gjorde jag 40% vattenbyten varje dag och efter 4 dagar var nitriten borta. Tillsatte inga medel alls. Mata sparsamt under inkörsperioden, dvs ca första månaden.
// Sofia
Ojdå.. :( ja då har jag lärt mig en läxa i alla fall!
Förlåt om jag tjatar lite, men nu när jag gör vattenbyte varje dag, ska jag tillsätta några kemiska ämnen efter varje byte då? Alltså typ vattenberedare eller nitrivec eller ektozon eller liknande? För det kommer ju gå åt kopiösa mängder medel i sådana fall :P
Såg att du gav svar på min fråga redan innan jag hann ställa den ^^
Tack för alla svar!
Mvh
Personligen så föredrar jag att avstå från så mycket medel som möjligt och hålla det naturligt. Det har fungerat för mig.
Jag använder heller inga medel alls i mina kar :) Så gör vattenbyten ca 40% och gör nitrittest innan varje byte. När du ser att nitritet är nere på noll, så fortsätter du göra vattenbyten i ca två dagar till, men kanske bara 20%.
// Sofia
Okej tack för er hjälp!
Men behöver man verkligen NOLL medel? Klarar det sig ändå?
Och om ni nu använder medel, vad brukar det vara för medel då?
#17 i vanliga fall behöver man inte använda medel, men vill man kan man använda nitrivec. Har även hört om några som användt troxivec med framgång.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag använder mig av easy lifes filtermedium, funkat finfint
Har man andra inkörda akvarium är det bättre att ta vatten därifrån.
// Sofia