Akvarium i lägenhet?
Hejsan!
Jag ska hyra en bostadsrätt (lägenhet) i andrahand snart, och känner mig sugen på att skaffa ett litet akvarium på ~200 liter.
I hyreskontraktet står det att djur inte är tillåtna, omfattas även akvarium av detta?
Bör man höra med hyresvärden eller personen jag kommer hyra av? Med risk för att få nej hursom, då jag kan tänka mig att hyresvärden vill ha så få akvarium som möjligt hur det är är med reglerna…
Hoppas att någon här har koll :) Tacksam för svar!
Personligen tycker jag du ska höra med hyresvärden hur reglerna runt husdjur är. Då är du redan "garderad", om någon skulle påpeka för hyresvärden att du har ett kar i lägenheten.
Jag hade vänt mig till personen du hyr lägenheten av i andra hand. Det kan vara så att denna har pälsdjursallergi och att det därför inte är djur tillåtna men fiskar är ju en annan sak. Godkänns inte djur av något slag i hyresområdet så tror jag denna vet om det också.
Hur som helst så är det viktigt att du frågar dig för innan för säkerhets skull.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för svar!
Jag hörde faktiskt av mig till hyresgästsföreningen. Djurförbud gäller främst hund och katt, men tydligen kan inte hyresvärden förbjuda en att ha djur överhuvudtaget så länge det inte är ett nybyggt hus eller allergihus.
Hur som så är det ju alltid bra att höra med den man hyr av, man vill ju inte smyga med saker, det slutar ju aldrig bra :)